مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌ رضوی گفت: سند چشم انداز پنج ساله قصه‌گویی استان تهیه و تدوین شد.

سند چشم‌انداز قصه‌گویی خراسان‌ رضوی تدوین شد

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم زره‌ساز  افزود: در این سند احیای قصه‌ها و عروسک‌های بومی و فولکلور براساس معیارها و نیز بازیابی هویت تاریخی، دینی و انقلابی به عنوان معیار قصه‌گویی مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تلاش داریم طی پنج سال در حوزه آموزش و تولید به اهداف مدنظر در این سند در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ قصه گویی برسیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: داستان‌ها و قصه‌ها بخش‌های غنی، مهم و فرهنگی در تاریخ ملت‌ها هستند و به عنوان نمادهای فرهنگی هر قوم و ملت محسوب می‌شوند.

وی افزود: قصه‌های فولکلور و عامیانه در هر منطقه، روستا و شهرهای قدیمی فراوان داریم که تنها بخشی از آنها شناخته شده و در فرهنگ شفاهی هستند و بسیاری از آنها نیازمند تحقیق، شناسایی و استخراج است.

زره‌ساز با اشاره به اهیمت قصه در فرهنگ تربیتی ادامه داد: قصه گویی هنری است که با ابزار پایه و بنیادین قصه می‌تواند در تربیت و فرهنگ‌سازی نقش‌آفرینی کند و هنری کهن محسوب می‌شود که عمر شکل‌گیری آن به زمان شکل‌گیری داستان‌ها و افسانه‌ها برمی‌گردد.

وی گفت: اهمیت حفاظت و صیانت از داستان‌ها و افسانه‌ها به دلیل نقش تاریخی و فرهنگی آنها در تاریخ تمدن یک ملت است که باید بیش از پیش به این امر توجه شود و در همین راستا در تلاش برای شناسایی و استخراج قصه‌های کهن در خراسان رضوی برای ثبت ملی آنها به عنوان میراث معنوی هستیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی افزود: سابقه تاریخی این استان در فرهنگ و تمدن ایران زمین بیش از چندین هزار سال است و این قدمت تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تاریخ کهنی دارد که خود را در دل داستان‌ها، قصه‌ها و افسانه‌ها جای داده و باید هرچه زودتر شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.