رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: شهر مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر ایران و یک شهر معنوی فاقد الگو و هویت معماری است.

مشهد هویت معماری ندارد

به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی مهدی‌نیا  با اشاره به مسائل و چالش‌های معماری و شهرسازی مشهد، اظهار کرد: معتقدم در حال حاضر مهمترین مشکل معماری شهر مشهد موضوع سیما و منظر است.

وی ادامه داد: شهر مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر ایران و یک شهر معنوی فاقد الگو و هویت معماری است.

مهدی‌نیا تصریح کرد: رفع این مشکل در کوتاه‌مدت صورت نمی‌گیرد و برای حل این مسئله بایستی تحولی اساسی در میان اضلاع مختلف از جمله سازندگان و توسعه‌دهندگان مسکن، صنعت ساختمان که مواد سازنده ساختمان را تأمین می‌کنند، طراحان، نظام مهندسی و حاکمیت رخ دهد.

وی سیما و منظر شهری را از چالش‌های حوزه معماری و شهرسازی در شورای اسلامی شهر مشهد نیز عنوان کرد و افزود: رهاشدگی و ولنگاری در سیما و منظر مشهد وجود دارد.  برای حل این مسئله قصد داشتیم سازمانی زیر نظر وزارت کشور با عنوان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ایجاد کنیم که متأسفانه به دلیل اختلافات بین معاونت‌های شهرداری موفق به تأسیس آن نشدیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ادامه داد: با این حال از طریق مصوبات کمیته نما موفق به انجام اقداماتی شدیم تا در کاهش شلختگی سیما منظر شهری مفید واقع شود.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های حوزه معماری و شهرسازی مشهد، خاطرنشان کرد: تعیین‌تکلیف نشدن طرح‌های توسعه و فضای معماری و شهرسازی شهر مشهد یکی دیگر از چالش‌های شهر مشهد بود که برای حل‌وفصل آن طرح جامعی ابلاغ کردیم. تا کنون از هفت حوزه تفصیلی، پنج حوزه آن توسط شورا تایید شده و قصد داریم در مدت باقی‌مانده دو حوزه دیگر را نیز تعیین‌تکلیف کنیم.

وی با اشاره به این‌که «برقراری تعادل شهروندمحوری و خودرومحوری چالشی دیگر بود»، خاطرنشان کرد: با توجه به ازدیاد پروژه‌ها و وجود مسائل اقتصادی در سال اول عملاً موفقیتی حاصل نشد، اما از سال دوم شاهد بهره‌برداری از پروژه‌هایی در حوزه تسهیل حمل‌ونقل خودرویی در شبکه بزرگراهی بودیم. همچنین پروژه‌هایی همچون بهسازی پیاده‌روها و توسعه خطوط دوچرخه در راستای توسعه شهروندمحوری در شهر اجرا شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در این راستا تلاش شد با آراسته‌سازی فضاهای شهری باعث حضورپذیری بیشتر مردم شویم که در این مسیر از عوامل مختلفی همچون برگزاری فستیوال‌های غذایی و شهری استفاده کردیم.

وی چالش دیگر را نحوه ارتباط شهروندان در حوزه ارتباط شهرسازی و شهرداری دانست و گفت: در جهت رفع این مشکل شیوه‌نامه‌ای برای نحوه پاسخگویی به نام کمیته‌های فنی مشخص کردیم که دو اصل را دنبال می‌کرد. اول موضوع یکپارچه بودن کل شهر و دیگری موضوع سیستماتیک کردن تا موجب شود عامل تصمیم‌گیری انسانی حذف شده و پارامتر به جای افراد تصمیم بگیرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر عنوان کرد: هدف این بود تا سرعت پاسخگویی و سیستماتیک شدن به مرحله‌ای برسد که شهردار یا مسئول مربوطه در خانه نسبت به انجام امور شهروندان به صورت آنلاین اقدام کنند.

وی هوشمندسازی را دیگر چالش معماری شهری عنوان کرد و افزود: شهر باید مانند یک اتاق کنترل تحت مدیریت و بازبینی باشد و تمام اطلاعاتی که نزد ما موجود است در یکجا به صورت یکپارچه متمرکز شده تا در همه حوزه‌ها بتوان تصمیم‌گیری‌های مقتدر و سریع حاصل کرد. این امر نیز خوشبختانه تا ۶ ماه آینده شروع به فعالیت خواهد کرد.

مهدی‌نیا تصریح کرد: این رصدخانه شهری از جمله اقداماتی خواهد بود که می‌تواند همه شعارهای شهر هوشمند را تحقق بخشد.

وی با اشاره به مسائل حوزه معماری و شهرسازی که شورای شهر در حل آنان ناتوان بود، بیان کرد: موضوع جامعه‌پذیری و حضورپذیری مردم با تاسیس چند خیابان پیاده‌محور از آن جمله مسائلی بود که متأسفانه نتوانستیم آن طوری که باید موفق عمل کنیم، البته کرونا هم در این مسیر بی اثر نبود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.