سرپرست دفتر صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۹ به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و ارزشی ۱۴ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش نشان می دهد.

صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۲۶ درصد رشد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست دفتر صادرات معاونت توسعه بازرگانی با بیان اینکه صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۹ به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و ارزشی ۱۴ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش نشان می‌دهد، افزود: سال گذشته ۸.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و غذایی به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار از کشور صادر شد.

مسعود بصیری میزان صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۸ را ۷ میلیون تن و به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار عنوان کرد.

وی با بیان این که تولیدات کشاورزی باید صادرات محور شود، اظهار داشت: صادرات کالاهای کشاورزی به میزان زیادی با تنظیم بازار داخلی کالاها گره خورده و در نتیجه به رغم برنامه‌ها، قابلیت‌ها و مزیت‌های صادراتی در بخش کشاورزی، بیشتر به سفره خانوارها و بازار داخلی از نظر تأمین کالا، کمیت مناسب و قیمت تمرکز شده و اگر تأمین کالا در بازار داخلی مناسب بود شاید فکری برای صادرات محصولات کشاورزی و حمایت از آن می‌شود.

وی درباره خشکسالی و تأثیر کمبود آب بر صادرات محصولات کشاورزی اذعان داشت: ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و از نظر بارش با مشکل مواجه است، اما با روش‌های علمی و تکنولوژی‌های نوین می‌توان کشاورزان را به نحوی هدایت کرد که بهره وری تولید با آب کمتر داشته باشند.

سرپرست دفتر صادرات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشورهایی مانند عربستان که با کم آبی و خشکسالی مواجه هستند، توانسته‌اند از طریق شیرین کردن آب دریا، باغات زیتون وسیعی داشته باشند و یا با بهره گیری از انرژی خورشیدی، بخشی از برق مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی گفت: بنابراین با مدیریت آب فعلی، امکانات موجود و برنامه ریزی می‌توان تولیدات صادرات محور داشت به شرط آن که کشاورزان و تولیدکنندگان دام و طیور پذیرش برنامه‌ها و روش‌های جدید را داشته باشند.

بصیری افزود: معاونت‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی هر سال برنامه‌های کشت و تولید را تدوین و به استان‌های کشور ابلاغ می‌کنند، اما با این حال می‌بینیم در برخی استان‌ها یا شهرها با انباشت تولید و در برخی نقاط با کاهش تولید مواجه می‌شویم که بر بازار داخلی و صادرات و قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.