رئیس اداره مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: همزمان با برنامه جهانی کنترل و ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در سراسر کشور واکسیناسیون سراسری دام‌های استان علیه این بیماری آغاز شد.

واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا بهروزیان با اعلام این مطلب اظهار کرد: همگام با برنامه جهانی کنترل و ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک و با توجه به هدف‌گذاری سازمان دامپزشکی کشور جهت حرکت در این مسیر و در راستای به صفر رساندن رخدادهای  بالینی بیماری در کشور طی یک برنامه واکسیناسیون عمومی رایگان در کل جمعیت دام سبک کشور به مدت سه سال متوالی با حداکثر پوشش (بالای ۸۵ درصد) و واکسیناسیون دام‌های حساس تازه متولد طی دو سال بعد از آن، اجرای نخستین مرحله این طرح در جمعیت دام حساس استان در کلیه واحدهای روستایی و عشایری  آغاز شده و تا اول مردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این طرح، شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها با استفاده از توان عملیاتی بخش دولتی و همچنین اکیپ‌های عملیاتی واجد شرایط بخش خصوصی در قالب خدمات قراردادی طرح توسعه نسبت به تحت پوشش قرار دادن جمعیت دامی حساس در زمان اعلام شده اقدام می‌نمایند.

رئیس اداره مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به مخاطرات این بیماری برای حیوانات حیات وحش (گونه قوچ و میش و کل بز) و احتمال بروز تلفات سنگین در این حیوانات ارزشمند، واکسیناسیون در جمعیت دام سبک موجود در واحدهای روستایی و عشایری و با اولویت مناطق مجاور با مناطق چهارگانه حفاظت شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مجاور حیات وحش صورت می‌پذیرد.

بهروزیان گفت: از ابتداء شروع این طرح در استان تعداد ۳۵۰ هزار راس گوسفند و بز در ۲۵ شهرستان مورد واکسیناسیون قرار گرفته که از این مقدار در حدود ۱۰۰ هزار راس توسط بخش دولتی و مابقی در قالب طرح خرید خدمات توسط بخش خصوصی به‌صورت رایگان صورت پذیرفته است.

رئیس اداره مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام‌ها در دامداری‌های صنعتی صرفا با واکسن‌های بهادار و توسط مراکز مایه کوبی بخش خصوصی با اخذ هزینه مصوب است.

بهروزیان تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا به اختصار PPR یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز بوده و باعث بروز تلفات و خسارات اقتصادی فراوان در جمعیت دامی حساس می‌شود و این بیماری با علائم  شامل ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان علائم تنفسی و اسهال شناخته شده و اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش و توصیف شده است.  این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، وی عنوان کرد: این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.