نمایشگاهی مجازی از منتخب تمبرهای یادبود «آزادسازی خرمشهر و دفاع مقدس» گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

نمایش تمبرهای یادبود «آزادسازی خرمشهر» گنجینه ملک در بستر مجازی

به گزارش قدس آنلاین، این تمبرها با هدف گرامیداشت سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس در سال ۱۳۶۱ و روز مقاومت، ایثار و پیروزی و چهارم خرداد، روز مقاومت و پایداری و روز دزفول و همچنین معرفی بخشی از آثار مجموعه تمبر موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی کشور در بستر مجازی به نمایش درآمده است.

مجموعه‌ای از تمبرهای یادبود به ارزش ۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰ و ۴۰ ریال که در سال‌های ۱۳۶۴، ۱۳۶۶، ۱۳۷۰، ۱۳۷۱و ۱۳۷۴ توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، در این نمایشگاه مجازی به چشم می‌خورد.

این تمبرها به تصویرها و نقوش گرافیکی همچون «سربازی در کنار رود کارون»، «رزمنده، قایق و بالگرد»، «نقشه ایران، لاله، مشت و پرچم»، «پرچم و نوشته خرمشهر آزاد شد»، «بمب، پرنده، نقشه ایران و آرم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» و «رزمنده، رودخانه و نخل» مزین است.

از جمله واقفان و اهداکنندگان این تمبرهای یادبود به موزه ملی ملک می‌توان به حاج حسین آقا ملک، بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک و محمدصادق ثابتی، اشاره کرد.

تمبرهای یادگاری یا یادبود به تمبرهایی گفته می‌شود که به مناسبت حادثه یا بزرگداشت موضوعات سیاسی، فرهنگی، تاریخی و... یا موضوعات دیگری که به گونه‌ای یاد چیزی را در خاطره‌ها زنده و تجدید می‌کنند، چاپ شده است. این تمبرها می‌تواند به صورت تکی یا سری که موضوع خاصی را دنبال می‌کنند، تهیه و منتشر شوند.

تمبرهای یادبود مورد توجه علاقه‌مندان به جمع‌آوری تمبر بوده چراکه گاهی تاریخ یک ملت را می‌توان از طریق آنها مورد مطالعه و بررسی قرار داد. از این تمبرها همچون تمبرهای جاری که فقط برای مصرف پستی منتشر می‌شوند، می‌توان برای پرداخت کرایه پستی استفاده کرد.

مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک دارای مجموعه‌ای ارزشمند از تمبرهای یادبود منتشر شده در کشور است که به مناسبت‌های گوناگون در معرض دید فرهنگ‌دوستان گذاشته می‌شود. در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و توقف موقت خدمات حضوری این مؤسسه، این آثار در قالب نمایشگاه‌های مجازی در صفحه اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library به مخاطبان معرفی می‌شود.

این مجموعه فرهنگی در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.