قدس آنلاین- مترجم: امیرمحمد سلطانپور – چه اتفاقی باشد یا نه، جو بایدن چند روز پیش در شرایطی به دیترویت رفت تا از شرکت خودروسازی فورد دیدن کند؛ که این شهر مرکز بزرگترین جمعیت عرب های ساکن آمریکا نیز محسوب می شود.

چگونه نسل جوان آمریکا به سمت طرفداری از فلسطین می رود؟

کاروان بایدن مجبور شد از میان جمعیت بزرگی از تظاهرکنندگان آمریکایی که پرچم فلسطین را به دست داشتند بگذرد. در فرودگاه دیترویت نیز شاهد مباحثه داغ او با رشیده طلیب اولین فلسطینی انتخاب شده برای کنگره آمریکا نیز بودیم. بعد از آتش بس روز جمعه بایدن تاکید کرد که به تلاش برای برقراری دیپلماسی ادامه می دهد اما بی توجهی او به خون هایی که در این 11 روز ریخته شد، عدم درخواست آتش بس از اسرائیل و همینطور مخالفت با برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل، متفاوت از آن دیدگاهی بود که باعث شد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

اما نکته ای که حائز اهمیت است تفاوت جو حاکم بر جامعه آمریکا نسبت به قضیه فلسطین نسبت به گذشته است. در تظاهرات دیترویت شاهد سخنرانی روبن تولوشکین فعال سیاهپوست و یهودی بودیم که تاکید داشت که رابطه بسیار نزدیک و معناداری بین جنبش زندگی سیاهان مهم است با مقاومت فلسطین دیده می شود.

یکی دیگر از نکات تاثیرگذار در تغییر فکر مردم آمریکا نسبت به اسرائیل و فلسطین، گزارش اخیر دیده بان جهانی حقوق بشر در خصوص آپارتایدی است که اسرائیل در سرزمین فلسطین ایجاد کرده است. گزارشی که باعث شد خبرنگار کانادایی با سوالات خود در این باره در مجلس نمایندگان غوغای زیادی را به پا کند. ما حتی خواهران «حدید» را دیدیم که از ستارگان بسیار مشهور صنعت مد آمریکا هستند که اصلیت فلسطینی خود از جانب پدرشان را فراموش نکرده و در شبکه های اجتماعی شان که روی هم 108 میلیون دنبال کننده دارد به دفاع از مردم فلسطین پرداختند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقد هستند این طرز فکر دهه ها در حال شکل گیری بوده و اکنون دیگر نمی توان با تلاش مخالفین آن ها جلویشان را گرفت. دیگر نمی توان روشن فکر و از لحاظ اجتماعی پیشرو بود اما قضیه فلسطین را فراموش کرد. با توجه به نظرسنجی چند ماه پیش موسسه گالوپ که 58 در مقابل 25 درصد بود، هنوز بیشتر همدردی ها در آمریکا با اسرائیل انجام می شود تا فلسطین، اما سنگین تر شدن پر سرعت طرفداران فلسطین کاملا مشهود است که با وقایع اخیر سرعت بیشتری نیز گرفته است. قضیه مشابه این در احزاب اصلی آمریکا نیز مشخص است. بیشتر اعضای حزب دموکرات با رویکرد بایدن در مقابل اسرائیل و فلسطین موافق هستند اما شیب تندی به سمت مخالفت با آن چیزهایی که بایدن همیشه در طول دوران کاری خود در حمایت از اسرائیل شاهد بودیم در این حزب احساس می شود.

منبع: گاردین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.