رئیس جمهور آمریکا، رهگیری هواپیمای رایان ایر و دستگیری روزنامه نگار مخالف را از سوی دولت بلاروس محکوم و خواستار اقداماتی برای مقابله با آن شد.

جو بایدن رهگیری هواپیما از سوی بلاروس را محکوم کرد

قدس آنلاین: رئیس جمهور آمریکا، رهگیری هواپیما و دستگیری روزنامه‌نگار مخالف را از سوی بلاروس محکوم کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بلاروس را به دلیل رهگیری یه هواپیما با پرواز تجاری و دستگیری یک روزنامه نگار مخالف دولت را محکوم  و اعلام کرد از مشاوران خود خواسته است تا در برابر این اقدام بلاروس اقداماتی انجام دهند.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای این حادثه را اهانت مستقیم به هنجارهای بین المللی توصیف کرد و از دعوت اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های اقتصادی هدفمند و سایر اقدامات علیه بلاروس حمایت کرد.

بایدن گفت: من به فراخوان‌ها برای تحقیقات بین المللی ویژه پی بردن به حقایق کامل این پرونده ملحق می‌شوم. اتحادیه اروپا از تیم من خواسته  تا با هماهنگی نزدیک با این اتحادیه ، سایر متحدان، شرکا و سازمان‌های بین المللی، گزینه‌های مناسب برای پاسخگویی به مسئولان این حادثه را در دستور کار خود قرار دهند.

سخنگوی کاخ سفید نیز دیروز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: آمریکا از به زمین نشاندن اجباری هواپیمای رایان ایر  و  بازداشت یک روزنامه نگار مخالف از سوی بلاروس، عصبانی است.

جن ساکی همچنین اعلام کرد: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص حادثه هواپیمای رایان ایر در طول گفتگو با «نیکلای پاتروشف» همتای روسی خود ابراز نگرانی کرده است.

او گفت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در جریان این حادثه قرار گرفته است.

برخی مقامات بلاروس یک هواپیمای مسافربری خطوط «رایان ایر» را وادار به فرود اضطراری کرده و بعد یک روزنامه‌نگار مخالف را که در پرواز حضور داشت، بازداشت کردند.

این هواپیمای مسافربری که از آتن به مقصد لیتوانی پرواز می‌کرد به طور ناگهانی به سمت مینسک، پایتخت بلاروس تغییر مسیر داد و یک جنگنده میگ-۲۹ آن را اسکورت می‌کرد. پس از فرود، مقام‌های بلاروس «رومان پروتاسویچ» روزنامه نگار مخالف این کشور را بازداشت کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.