صهیونیست‌ها اگر چه سال‌هاست به دنبال ترور فرماندهان ارشد مقاومت هستند، تاکنون هرگز به دو فرمانده برجسته در سایه، دست نیافتند.

فرماندهانِ در سایه مقاومت فلسطین؛ درخشان و دست‌نیافتنی

قدس آنلاین: چندین تن از فرماندهان مقاومت اسلامی فلسطین هستند که برای بارها هدف ترور صهیونیست‌ها قرار گرفتند، ولی با این حال هنوز در قید حیات می‌باشند و صهیونیست‌ها از ترور کردن آن‌ها ناتوانند. در این گزارش به معرفی ۲ تن از مهمترین فرماندهانی که صهیونیست‌ها قصد ترور آن‌ها را دارد می‌پردازیم.

پسر مرگ یا فرمانده قهرمان کیست؟

«محمد دیاب ابراهیم المصری» معروف به «محمد الضیف» که صهیونیست‌ها به او لقب «پسر مرگ» و «سر افعی» را داده‌اند و فلسطینیان او را «فرمانده قهرمان» می‌خوانند، در سال ۱۹۶۵ در روستای «القبیبه» غزه به دنیا آمد، اما بعد از مدتی به دلیل اشغال سرزمین فلسطین به دست رژیم صهیونیستی خانواده او مجبور به ترک محل زندگیشان شدند و برای مدت‌ها در اردوگاه‌های پناه‌جویان زندگی می‌کردند تا اینکه در آخر در اردوگاه پناه‌جویان «خان یونس» استقرار یافتند. او در کودکی همیشه به مراکز مذهبی خان‌یونس رفت و آمد می‌کرد، ولی روحیه رهبری و فرماندهی او وقتی شکل گرفت که وارد دانشگاه اسلامی غزه شد، او یکی از فعالان کمیته اسلامی در این دانشگاه بود و تحصیلاتش را تا مرحله لیسانس علوم زیست‌شناسی ادامه داد.

الضیف قبل از رسیدن به فرماندهی کل گردان‌های عزالدین القسام

پس از پایان دوره دانشگاه زندگی الضیف وارد مرحله جدیدی شد چرا که او به عضویت جنبش حماس درآمد، به دلیل میزان شهامت و جسارت او در این جنبش به او لقب «شعله آتش» را داده بودند، اما خیلی از حضور محمد الضیف در این جنبش نگذشته بود که رژیم صهیونیستی با حمله به یکی از مراکز جنبش حماس او و برخی اعضای این جنبش را اسیر کردند.

الضیف به مدت ۱۶ ماه در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بود، ولی در همین اسارت او توانست با دیگر فرماندهان بزرگ حماس رابطه‌ای دوستانه‌ پیدا کند. طبق معاهده‌ای که رژیم صهیونیستی با حرکت «الفتح» فلسطین امضا کرد تعدادی از اسیران ۲ طرف آزاد شدند که الضیف در بین آن‌ها بود و بعد از آزاد شدن از زندان‌های نظامی رژیم صهیونیستی به زندان اداری حرکت الفتح منتقل شد.

فرماندهانِ در سایه مقاومت فلسطین، درخشان و دست‌نیافتنی

او بعد از مدتی از این زندان نیز آزاد شد و با شروع «انتفاضه الاقصی» سهم بسیاری را در پیشرفت شاخه نظامی حماس داشت. او قبل از اینکه به دست رژیم صهیونیستی دستگیر شود با چندین فرمانده دیگر به «کرانه باختری» منتقل شده بود تا شاخه‌ای از جنبش حماس را در آنجا تاسیس کنند.

چرا نام محمد الضیف در لیست ترور صهیونیست‌ها قرار گرفت؟

بعد از شهادت «عماد عقل» فرمانده گردان‌های عزالدین القسام و از موسسان شاخه حماس در کرانه باختری محمد الضیف به عنوان فرمانده کل این گردان‌ها انتخاب شد و سهم بسیاری را در پیشرفت این گردان‌ها داشت تا اینکه این گردان‌ها از یک گروه کوچک مسلح به یک ارتش کوچک تبدیل شدند.

در همین حین او عملیات‌های مختلفی را برای ضربه زدن به ارتش اشغالگر شروع کرد یکی از این عملیات‌ها بازداشت یک نظامی صهیونیستی به اسم «گلعاد شالیط» و به هلاکت رساندن نزدیک به ۵۰ صهیونیست دیگر بود.

الضیف یکی از مهمترین فرماندهان مقاومت اسلامی فلسطین است چرا که او سلاح‌های خودشان را می‌سازد و سوخت و مهمات موشک‌هایی را که گنبد آهنین نیز توانایی رهگیری آنان را ندارد تهیه می‌کند، اما این اقدامات تنها فعالیت‌های این فرمانده گردان‌های القسام نیست او در مسائل اجتماعی، آگاهی عمومی و آموزش نیز فعال است به عنوان نمونه می‌توان به بازسازی خانه‌های تخریب شده «خان یونس» بعد از حملات رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

همه این فعالیت‌ها موجب شد که او به یکی از اهداف ترور رژیم صهیونیستی تبدیل شود. نظامیان رژیم اشغالگر تاکنون ۵ بار سعی کردند این فرمانده قهرمان را ترور کنند، این سلسله اقدامات تروریستی از سال ۲۰۰۱ شروع و در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ تکرار شد، در آخرین این عملیات‌های ترور همسر، پسر ۷ ماهه و دختر ۳ ساله الضیف به شهادت رسیدند، ولی او در خانه نبود تا در بمباران خانه‌اش در غزه شهید شود.

اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی در ترور الضیف

در تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از ارتش رژیم صهیونیستی در بمباران‌های جنگ اخیر ۱۲ روزه غزه ارتش صهیونیست سعی کردند محمد الضیف را نیز به شهادت برسانند.

پیشتر نیز روزنامه‌های عبری زبان «تایمز آو اسرائیل و جروزالم پست» افشا کرده بودند نظامیان رژیم صهیونیستی قصد دارند فرمانده گردان‌های عزالدین القسام را در بمباران‌های غزه ترور کنند، اما با این حجم از حملات هنوز موفق به این کار نشده‌اند.

«هیدای زیلبرمن»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه با آوردن نام محمد الضیف گفت: فکر می‌کنم او می‌داند که ما قصد کشتنش را داریم».

«الیعازر تولیدانو»، فرمانده منطقه جنوبی رژیم صهیونیستی که نقش اصلی حمله به غزه بر دوش او بود در خلال گمانه‌زنی‌ها از اعلام آتش‌بس به کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت: هرچه وقت بیشتری برای هدف قرار دادن اهدافمان در غزه داشته باشیم بهتر است. همچنین او اعلام کرد محمد الضیف و «یحیی السنوار» از اهداف اصلی ترورهایمان می‌باشند.»

نقش الضیف در پرتاب موشک به اراضی اشغالی در این ۱۲ روز به قدری پررنگ بود که «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به صورت مستقیم و زنده از او تشکر کرده و به او تبریک گفت.

گفته می‌شود سیطره اطلاعاتی قوی الضیف و حلقه محافظان او از دلایل اصلی عجز رژیم صهیونیستی در ترورش می‌باشد.

بعد از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی شبکه المیادین از نامه‌ای که این شهید به فرمانده‌ گردان‌های عزالدین القسام داده بود رونمایی کرد، در این نامه شهید قاسم سلیمانی خطاب به محمد الضیف تاکید کرده بود «دفاع از فلسطین مصداق دفاع از اسلام است و هر که ندای شما را بشنود و توجهی نکند، مسلمان نیست. فجر پیروزی به یاری پروردگار نزدیک خواهد بود. زنگ مرگ صهیونیست‌های متجاوز به صدا درآمده است. امیدواریم که خداوند به ما توفیق حضور در کنار شما را بدهد و ما را به خواسته‌مان؛ شهادت در راه فلسطین برساند.»

رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، دومین ناتوانی صهیونیست‌ها در عملیات ترور

یحیی السنوار در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه پناه‌جویان «خان یونس» به دنیا آمد ولی اصالت او به شهر «مجدل» در استان «عسقلان» اشغالی باز می‌گردد. او درسش را در اردوگاه خان یونس شروع کرد و برای تحصیلات دانشگاهی به دانشگاه اسلامی غزه رفت و لیسانس زبان و ادبیات عربی را از آنجا گرفت.

گفته شده است السنوار یکی از اولین کسانی بود که اشکال مختلف مقاومت را در مقابل رژیم صهیونیستی در دهه ۸۰ میلادی شروع کرد.

سابقه اسارت السنوار

اولین تجربه اسارت یحیی السنوار در سال ۱۹۸۲ بود که به دست نظامیان صهیونیست به مدت ۴ ماه در زندان‌های اداری این رژیم بازداشت بود. برای دومین بار در سال ۱۹۸۵ به اسارت درآمد چرا که او در این سال سرویس امنیتی «المجد» را در جنبش حماس به راه انداخته بود، اما بعد از ۸ ماه آزاد شد. او برای آخرین بار در سال ۱۹۸۸ اسیر شد، اما این بار حکم او حبس ابد بود.

فرماندهانِ در سایه مقاومت فلسطین، درخشان و دست‌نیافتنی

در سال ۲۰۱۱ در معاهده‌ی «وفاء الاحرار یا شالیط» که بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی به امضا رسید اسیرانی از هر دو طرف آزاد شدند که یحیی السنوار نیز در بین آن‌ها بود، نکته قابل توجه این است که گلعاد شالیط نظامی صهیونیستی که پیشتر محمد الضیف آن را بازداشت کرده بود، مهمترین زندانی بود که رژیم صهیونیستی برای به دست آوردن آن حاضر به آزاد کردن فرماندهان و نیروهای مقاومت شد.

مراحلی که فرمانده حماس را به ریاست دفتر سیاسی این جنبش در غزه رساند

السنوار بعد از آزادی از زندان به جایگاه قبلی‌اش که یکی از فرماندهان حماس بود بازگشت و به عضویت دفتر سیاسی حماس درآمد. روزنامه اردنی «السبیل» در یک گزارش اعلام کرده بود السنوار وظیفه هماهنگی میان دفتر سیاسی حماس و گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس را بر عهده دارد و به آن «نماینده گردان‌ها» گفته می‌شود. اما طبق گزارش روزنامه «هاآرتص» رژیم صهیونیستی، السنوار در تل‌آویو با نام «بال شاهین» در غزه، شناخته می‌شود.

درسال ۲۰۱۵ آمریکا برای قوت قلب دادن به متحد خود (رژیم صهیونیستی) یحیی السنوار، محمد الضیف و «روحی مشتهی» را در لیست تروریست‌های بین‌المللی قرار داد.

السنوار در سال ۲۰۱۷ در یک انتخابات درون حزبی حماس به ریاست دفتر این جنبش در غزه درآمد و جانشین «اسماعیل هنیه» دبیر کل جنبش حماس، در غزه شد. او در سال ۲۰۲۱ نیز برای بار دوم توانست رای اعتماد را از اعضای دفتر سیاسی حماس در غزه بگیرد و باز برای دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۵ رئیس این دفتر سیاسی باقی بماند.

در جنگ ۱۲ روزه که به تازگی با اعلام آتش‌بس صهیونیست‌ها به پایان رسید صهیونیست‌ها خانه السنوار را بمباران کردند ولی خانه خالی بود و حتی او برای قدم زدن با مردم و شرکت در مراسم ختم یکی از نیروهای گردان‌های القسام در خیابان‌های غزه دیده شد که به راحتی و پیاده در حال گشت‌زنی بود این در حالی است سه‌شنبه گذشته «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بعد از شکست مقابل مقاومت فلسطین در مصاحبه با شبکه «کان» رژیم صهیونیستی اعلام کرد یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و محمد الضیف، فرمانده گردان‌های القسام، همچنان اهدافی برای ترور هستند.

سخن پایانی

سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی با شکستی سخت در جنگ ۱۲ روزه مواجه شد چرا که علاوه بر عجز در ترور فرماندهان مقاومت به هیچ عنوان انتظار نداشت نیروهای مقاومت در نوار غزه که تحت سخت‌ترین محاصره‌ها هستند تا این اندازه آماده رویایی با صهیونیست‌ها باشند، این تله اطلاعاتی بازهم به هوش و ابتکار عمل فرماندهان نیروهای مقاومت فلسطین باز می‌گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.