حرکات اخیر اردن برای حمایت از شهر قدس و اختلاف‌نظر آن‌ها با صهیونیست‌ها بر سر اداره اماکن مقدس این شهر، سبب شده تل‌آویو به دنبال انتقال قیمومیت آن به دوست و همکاری قدیمی به نام عربستان سعودی باشد.

 رفیق گرمابه و گلستان!

به گزارش ایسنا، سازمان‌های شهرک‌سازی که از یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی حمایت می‌کنند، خواستار انتقال قیمومیت این مسجد به عربستان یا هر کشور عربی دیگری شدند که دنبال برقراری صلح ادعایی آن‌هاست، چرا که این امر به حمایت از یورش آن‌ها به مسجدالاقصی و هتک حرمت آن کمک می‌کند.

در ماه‌های اخیر حرف و حدیث‌ها درباره تلاش‌ برخی برای گرفتن قیمومیت اردن بر اماکن مقدس افزایش یافته است. در همین راستا، روزنامه عبری هاآرتص در ماه مارس نوشت: عربستان مخفیانه در تلاش است قیمومیت اردن بر اماکن مقدس قدس را لغو کند. سفیر عربستان در اردن پس از اینکه کشورش در این خصوص مورد اتهام قرار گرفت، گفت: ریاض از قیمومیت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس حمایت می‌کند.

دولت اردن هم اعلام کرد: مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس از سال ۱۹۲۴ تحت قیمومیت اردن است. بر اساس این وظیفه، اداره مقدسات و حفاظت از آن‌ها برعهده اردن است و تشکیلات خودگردان فلسطین درباره آن وظیفه‌ای ندارد. بر اساس توافق‌نامه صلح وادی عربه در سال ۱۹۹۴ میان اردن و رژیم صهیونیستی بر باقی ماندن مقدسات اسلامی قدس تحت قیمومیت اردن تصریح شد.

در همین راستا، وزیر خارجه اردن تأکید کرد: باید اشغالگری رژیم صهیونیستی پایان یابد و راهکار دو دولتی در پیش گرفته شود. ایمن الصفدی گفت: نباید تجاوزهای رژیم صهیونیستی تکرار شود و آنچه این رژیم در محله شیخ جراح قدس اشغالی انجام داد، موجب انفجار وضعیت خواهد شد. وی تأکید کرد: «آواره کردن ساکنان محله شیخ جراح، جنایت جنگی است که نمی‌توان اجازه انجام آن را داد. باید به افق واقعی تحقق صلح، بازگشت.

در همین حال، منابع خبری از عملیات استشهادی یک فلسطینی در شهر قدس اشغالی خبر دادند که در نتیجه آن، این شخص به شهادت رسیده و دو صهیونیست هم زخمی شده‌اند. یدیعوت آحارونوت گزارش کرد: این حادثه در خیابان «حاییم بار-لِو» رخ داده و نیروهای پلیس، جوان فلسطینی را هدف گلوله قرار دادند. این نخستین عملیات شهادت‌طلبانه فردی پس از درگیری اخیر میان رژیم با گروه‌های مقاومت در نوار غزه است. با توجه به درگیری روزهای اخیر در منطقه شیخ جراح، به نظر می‌رسد تنش‌ها در این منطقه رو به افزایش خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.