۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 753805

وقتی کاهش بارندگی آب های کشاورزی را نجات می دهد

محمد علایی/ مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی

کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری بحث اهمیت طرح نجات آب کشاورزی را مجددا به یکی از مباحث مهم در حوزه مدیریت تبدیل کرد. در سالی که طبق آمار میزان بارندگی ۶۵% کاهش نسبت به سال آبی گذشته نشان می دهد، گرمای زودرس هوا  نیز مزید بر علت افت سطح آب در آبخوان های استان به دلیل برداشت از سفره های زیرزمینی توسط چاه های کشاورزی، شرب و ... شده است.
با توجه به آمار،   میزان ذخیره پشت سدهای استان در حال حاضر ۶۸۱ میلیون مترمکعب است که این عدد در مقایسه با سال گذشته که ۱۱۹۸ میلیون مترمکعب بوده، کاهش تقریبا ۵۰ درصدی را نشان می دهد؛ اما استان خراسان رضوی به جهت شرایط اقلیمی که جزو مناطق خشک و نیمه خشک کشور محسوب می شود، بیشترین اتکا آن در تامین آب در بخش های مختلف از منابع آب های زیرزمینی است که این عدد در سال های خشک تا حدود ۹۵% را نیز شامل می گردد و این فشار بیش از حد به سفره های آب های زیرزمینی و برداشت های مجاز و غیرمجاز از آب های تجدید پذیر زیرزمینی در سال به عدد ۴۶۹۹ میلیون مترمکعب رسیده است.
۱۶۵۴۴ حلقه چاه مجاز با برداشت ۳۹۰۹ میلیون مترمکعب و ۵۱۴۳ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده با برداشت ۱۳۱ میلیون مترمکعب در سال، خود دلیلی بر کاهش بیش از حد ذخایر آب های زیرزمینی است که کسری مخزن بلند مدت ۱۰۲۸ میلیون مترمکعب در استان را در پی داشته است؛ اما با اجرای طرح سازگاری با کم آبی و جمع شدن تمامی ذینفعان و ذی مدخلان در مدیریت منابع آب شامل دستگاه های اجرایی- قضایی – دانشگاهیان – رسانه ها به ویژه تشکل های قانونی کشاورزی و مردمی باعث شد سال گذشته شیب بالای نمودار واحد دشت های استان کمتر شود و ۴۶۰ میلیون مترمکعب از سفره های آب های زیرزمینی برداشت آب کمتر صورت گرفت.
همچنین بستن بیش از ۱۸۵۲ حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در استان، تجهیز تمامی چاه ها به کنتور هوشمند، رصد آنلاین میزان برداشت از چاه ها توسط سیستم مانیتورینگ چاه ها از دیگر اقدامات در خصوص جلوگیری از اضافه برداشت ها در سطح استان بود.
امسال نیز با توجه به کاهش بارندگی ها و شرایط خاص استان در بخش کشاورزی جدی گرفتن طرح نکاشت پاییزه، تسریع در جایگزینی تولید محصولات به روش گلخانه ای و مدرن به جای روش های سنتی فعلی، جدی گرفتن تغییرات در الگوی کشت استان و کاشت گیاهان و محصولات کم اب طلب و همکاری تمامی کشاورزان و بهره برداران سبب خواهد شد بتوانیم از پیک مصرف آب در سال ۱۴۰۰ گذر نماییم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.