از یک سو با خشکسالی های شدید و کاهش چشمگیر بارندگی ها مواجه ایم که کار کشاورزان را سخت کرده و از سوی دیگر باید تلاش کنیم در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی خودکفا باشیم و توان کشور در این عرصه را افزایش دهیم.

گام بلند آستان قدس برای مدیریت منابع آبی کشور / پیاده سازی سامانه های نوین آبیاری هوشمند توسط شرکت کشاورزی رضوی

به گزارش قدس آنلاین، در ظاهر، این کار شدنی نیست چرا که طبق اعلام وزارت نیرو ۹۰ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی است و با این روند، حتی استفاده از منابع آب های زیرزمینی هم نمی تواند پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد. طبق اعلام کارشناسان تنها راه مدیریت این موضوع، مدیریت منابع آبی با اصلاح شیوه های سنتی کشاورزی و استفاده از الگوی کشت مناسب و سامانه های آبیاری هوشمند است؛ کاری که شرکت کشاورزی رضوی نیز برای تحقق آن گام های مهمی برداشته و دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

 

 

اجرای پایلوت جدیدترین نسل سامانه های آبیاری در ۶ هکتار

طی سال های اخیر مجموعه های کشت و صنعت آستان قدس رضوی در توسعه سامانه های نوین آبیاری پیشرو بوده اند و حالا درصدد هستند با تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری هوشمند، جدیدترین نسل سامانه های آبیاری را پیاده سازی کنند تا تحولی اساسی در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی ایجاد شود. عملیات اجرایی این پروژه پس از طراحی سیستم آبیاری هوشمند و تصویب در کمیته فنی شرکت کشاورزی، از ابتدای خرداد ماه در اراضی کشت و صنعت مزرعه نمونه آغاز و پیش بینی شده سه ماه به طول بیانجامد؛ پروژه ای که قرار است در فاز نخست در سطح ۶ هکتار اجرا شود.

 

اتکا به دانش متخصصان داخلی

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی می گوید: اعتبار پروژه از منابع داخلی شرکت تامین شده است و در فاز نخست حدود ۵ میلیارد ریال هزینه در برخواهد داشت.

محمود صادقی ادامه می دهد: با توجه به اهمیت استفاده از پتانسیل و توانمندی نیروهای متخصص در داخل کشور، طراحی و اجرای سیستم توسط شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(ITMC) انجام خواهد شد. او می افزاید: امیدواریم با اجرای موفق این طرح آزمایشی، بتوانیم در مرحله بعد از طریق توسعه سیستم آبیاری هوشمند در کشت و صنعت های تابعه شرکت کشاورزی رضوی، گام های محکمی در راستای مسئولیت مجموعه برای مدیریت مصرف منابع آبی کشور برداریم.

 

 

اهمیت آبیاری نوین در کشت محصول استراتژیک چغندرقند

چغندر قند یکی از محصولات با نیاز آبی بالا است اما به دلیل اهمیتی که در تولید قند و شکر در کشور دارد، نیاز به تولید آن در کشور وجود دارد. این موضوعی است که اهمیت کشت این محصول با آبیاری های نوین را دوچندان می کند.

صادقی می گوید: به دلیل استراتژیک بودن چغندرقند در نیاز کشور و زنجیره تامین شرکت های زیر مجموعه بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی، آبیاری هوشمند را در اراضی زیرکشت این محصول اجرایی می شود تا با سنجش رطوبت ناحیه غده گیاه بتوان آب مورد نیاز آن را در زمان مناسب و به میزان لازم تامین کرد تا در کنار کشت محصول، منابع آبی نیز مدیریت شود.

 

 

 فاز دوم؛ پیاده سازی در ۱۰۰ هکتار

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی می گوید: بر اساس توافق صورت گرفته با شرکت پیمانکار، چنانچه رضایت کمیته فنی شرکت از اجرای پایلوت طرح حاصل شود و میزان افزایش راندمان پیش بینی شده محقق گردد، این سامانه در سطح حداقل ۱۰۰ هکتار از اراضی مجموعه های کشت و صنعت تابعه شرکت کشاورزی رضوی اجرا خواهد شد که به نوبه خود گامی ارزشمند در مدیریت منابع آبی کشور است.

 

 

ارتقای بهره وری با استفاده از تکنولوژی های نوین و خودکار

زمان آبیاری در این نوع سیستم از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به عبارت دیگر، آبیاری دقیقاً در زمان و به میزانی انجام می شود که گیاه نیاز دارد و این یعنی دستیابی به کمترین میزان مصرف آب و تامین دقیق آب مورد نیاز گیاه، که در علوم و مهندسی آب از آن با عنوان آبیاری دقیق (Precision Irrigation) نام برده می شود.

در سیستم آبیاری هوشمند، رطوبت خاک، رطوبت هوا، دمای هوا و... توسط دستگاه اندازه گیری شده و پس از تطبیق با سامانه پشتیبانی هواشناسی، نیاز آبی گیاه به وسیله سیستم پردازشگر تعیین و دستور آبیاری هوشمند در سیستم صادر می‌شود.

کارشناس مسئول منابع آب شرکت کشاورزی رضوی می گوید: راهبرد سیستم آبیاری هوشمند، توجه به استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش بهره وری با استفاده از تکنولوژی های نوین همچون اینترنت اشیاء (IOT) است که نقشی محوری در دارد. به گونه ای که این سیستم در بستر اینترنت اشیاء طراحی شده و در واقع برای سنجش و تحلیل تمامی علائم حیاتی و فیزیکی گیاه، به صورت آنلاین از این تکنولوژی بهره می بریم.

مهدی جفائی ادامه می دهد: سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند، سامانه‌ای طراحی شده در بستر اینترنت اشیاء است؛ بدین معنی که دستگاه «دِیتا لاگِر»، میزان رطوبت اطراف ریشه گیاه را اندازه گیری کرده و اطلاعات رطوبت و دمای محیط، سرعت باد و فشار هوا و... و. را نیز برای سیستم پردازشگر مرکزی ارسال می کند. پردازشگر نیز با به کارگیری الگوریتم ترکیبی و استفاده از داده های پیش بینی هواشناسی، به طور کاملا هوشمند، میزان آبیاری را تعیین و فرمان های لازم را ارسال می کند.

ضمن این که تمامی این موارد بدون دخالت نیروی انسانی و به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود. ازدیگر قابلیت های این سیستم، می توان به در دسترس بودن برنامه از طریق نصب اَپ روی گوشی تلفن همراه، کنترل بی سیم الکتروپمپ و شیرهای برقی، اعلام هشدار رسیدن زمان آبیاری، اعلام خودکار زمان کود دهی و سم پاشی و همچنین تشخیص احتمال سرمازدگی اشاره کرد.

 

 

افزایش راندمان آبیاری به ۹۸ درصد

جفائی راندمان آبیاری در سامانه آبیاری هوشمند را ۹۸ درصد عنوان می کند و می گوید: این راندمان آبیاری حاصل تشخیص میزان دقیق نیاز آبی گیاه و همچنین استفاده بهینه از پیش بینی هواشناسی است که بسیار مفید است و در هیچ یک از سیستم های آبیاری نوین دیگر به دست نمی آید.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.