رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه تجاری استان خراسان‌رضوی گفت: با اجرای طرح انتقال تخفیف بیمه‌های شخص ثالث به افراد به جای خودروها و به دلیل عدم‌اطلاعات کافی بین خریدارها و فروشندگان وسایل‌نقلیه، متأسفانه مشکلاتی به وجود آمده که این افراد با مراجعه به دفاتر بیمه می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

 امکان انتقال تخفیف بیمه شخص‌ثالث به اعضای خانواده

شریعتی‌فر با اشاره به اینکه ذی‌نفعان بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو دولت، شرکت‌های بیمه‌ای، بیمه‌گذاران و مردم عادی هستند، افزود: در نظریه «خطر نفس» وجود خودرو یا حرکت آن منجر به ایجاد خطر برای جامعه می‌شود، هر چند که این وسیله‌نقلیه تصادفی را سبب نشود؛ بنابراین همه مردم درگیر ریسک احتمالی ناشی از وجود خودرو هستند.

وی تصریح کرد: در طرح  قدیمی انتقال تخفیف بیمه با خودرو، منفعت آن هدفمند نبود؛ به عبارتی افرادی هم که از این منافع منتفع می‌شدند متوجه این اصل ماجرا نبودند و صرفاً این منفعت را در چارچوب یک معادله خرید و فروش در بنگاه معاملاتی تعریف می‌کردند.

در این طرح افراد قانون‌مدار

سود می‌کنند

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه تجاری استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه متأسفانه طرح بیمه قدیمی ایراد اساسی داشت، گفت: در طرح گذشته  جدا از شخصیت بیمه‌گذار یا سوابق راننده خودرو، مبنای دریافت حق بیمه سیلندر خودرو بود، به عبارتی حق بیمه ۲۰میلیون خودرو موجود در ایران بین همه بیمه‌گذاران تا حدودی برابر تقسیم می‌شد، با این وجود حدود ۵ میلیون خودرو که اکثریت آن‌ها گمان می‌رود به علت عدم‌توان پرداخت حق بیمه، بدون بیمه‌نامه هستند.

شریعتی‌فر خاطرنشان کرد:چنانچه حق بیمه بر مبنای سوابق راننده باشد احتمالاً طبقاتی که شأنیت  بالای اجتماعی(رعایت قوانین) دارند باید حق بیمه کمتری پرداخت کنند و در عوض بعضی از اقشار جامعه که معمولاً رانندگی پرریسکی دارند، باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند و این نگرانی وجود داشت که تعداد خودروهای بدون بیمه افزایش پیدا کند.

از آنجا که پرداخت خسارت‌های بدنی ناشی از تصادفات برای خودروهای بدون بیمه‌نامه به عهده صندوق تأمین خسارت‌های بدنی است که یک صندوق دولتی است؛ بنابراین بار مالی دولت در این حوزه نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد با همه این مسائل دولت سرانجام این مسئولیت را پذیرفته تا حق بیمه عادلانه پرداخت شود.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه تجاری استان خراسان‌رضوی افزود: در هر دو حالت (طرح قدیم و جدید) برای صنعت بیمه چندان تفاوتی در دریافت حق بیمه وجود ندارد، چون مبنای محاسبات حق بیمه در صنعت بیمه، پوشش ریسک است یعنی اگر خسارت‌ها کم شود قاعدتاً حق بیمه هم کاهش خواهد یافت، اما در شناسایی مشتریان کم‌ریسک و کاهش حق بیمه و فرهنگ‌سازی حق، این طرح برکات فراوانی برای جامعه خواهد داشت.

انتقال تخفیف بیمه

به اعضای درجه یک خانواده

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۷

به استناد ماده ۱۳۸ قانون اساسی و همچنین قوانین و مقررات بیمه مرکزی (تبصره ماده ۶ قانون بیمه شخص ثالث) مبنی بر اینکه تخفیفات بیمه‌نامه به شخص انتقال‌دهنده تعلق یابد، افزود: در سال ۹۹ به استناد بخشنامه‌ای که از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای صحیح و دقیق آیین‌نامه اجرایی ابلاغ شده، همزمان نیز سامانه انتقال تخفیفات رشته بیمه شخص ثالث در راستای اجرای تبصره ماده ۶ قانون بیمه اجباری شخص ثالث و آیین‌نامه‌های مربوط راه‌اندازی شد.

شریعتی‌فر تصریح کرد: در گذشته انتقال تخفیفات عدم‌خسارت در بیمه‌نامه شخص ثالث متعلق به خودرو بود اما هم‌اکنون مربوط به مالک وسیله‌نقلیه است. البته این تخفیفات صرفاً برای مالک و روی خودروهای مشابه انتقال پیدا می‌کند یعنی اینکه در صورتی که فرد فروشنده خودرو سواری‌اش را بفروشد و مجدد خودرو سواری دیگری بخرد و یا مالک موتورسیکلت فقط می‌تواند از تخفیف بیمه موتورسیکلتی که فروخته است، بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه این بیمه‌نامه به اعضای درجه یک خانواده نیز واگذار می‌شود، افزود: با اجرای این طرح و به دلیل عدم‌اطلاعات کافی بین خریدارها و فروشندگان وسایل‌نقلیه، متأسفانه مشکلاتی به وجود آمده که این افراد با مراجعه به دفاتر بیمه می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.