دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: متاسفانه نرخ عوارض شهرداری در کشور ما ۲۰ برابر متوسط کشورهای اروپایی و دیگر کشورها است. ما درمشهد حداقل ۶ درصد قیمت ساخت را بابت عوارض به شهرداری می دهیم و به این شکل تمام توان اولیه سازنده در همان اول کار از او گفته می شود.

 ۶درصد قیمت ساخت و ساز  در مشهد بابت عوارض شهرداری پرداخت می شود/بازار ساخت و ساز دچار رکود عجیبی شده است

نعمت الله ظریف دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی در توضیح آمار احداث و ساخت و ساز در سال گذشته  به قدس آنلاین گفت : متاسفانه بازار ساخت و ساز از سال گذشته دچار رکود عجیبی شده است به شکلی که در حال حاضر ساخت و ساز ها در استان با ظرفیت ۳۰تا ۴۰درصد انجام میشود و دلیل این اتفاقات هم به دلیل افزایش بی منطق مسکن و به طبع آن حبابی که در بازار مسکن وجود داشت بود.

ظریف افزود: گرانی ها در بازار مصالح ساختمانی از جمله سیمان و بتن و... افزایش دستمزد ها هم مزید بر علت شده و باعث شد که ما در سال گذشته کاهش چشم گیری در حوزه ساخت و ساز داشته باشیم و این گرانی ها و رکود باعث شد که بازار مسکن کاملا به اغما برود.

وی افزود: در حالی که نیاز احداث مسکن در استان سالانه حدود ۸۰هزار ساختمان است ولی متاسفانه در سال گذشته بین ۳۰تا ۳۵هزار واحد بیشتر ساخته نشده است و من امیدوارم که حداقل طرح ملی بتواند اندکی به این کمبود مسکن کمک کند که البته این قضیه شدنی نیست مگر اینکه دولت زیر ساخت ها را که همانا واگذاری زمین است را فراهم کند.

ظریف در پاسخ به این سئوال که هرمتر مربع مسکن برای انبوه ساز و همچنین مصرف کننده چقدر تمام می شود گفت:هر متر مربع برای انبوه سازان بالغ بر ۵میلیون تومان و برای مصرف کننده نزدیک به ۱۵۰درصد در هر متر مربع مسکن تمام می شود.

 وی در توضیح تاثیر عوارض شهرداری بر قیمت مسکن بیان کرد: متاسفانه نرخ عوارض شهرداری در کشور ما ۲۰ برابر متوسط کشورهای اروپایی و دیگر کشورها است. ما درمشهد حداقل ۶ درصد قیمت ساخت را بابت عوارض به شهرداری می دهیم و به این شکل تمام توان اولیه سازنده در همان اول کار از او گفته می شود. و هر ساله هم بین ۴۰تا۱۲۰درصد هم به این مبلغ اضافه می شود که البته با توجه به منطقه جغرافیایی متغییر است

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.