به گفته فربد زاوه توقف عرضه خودرو طی ۲ ماه اخیر نه تنها موجب افزایش قیمت خودرو در بازار نشده است که حتی در برخی موارد کاهش برخی از انواع خودرو را هم شاهد بودیم و این نشان می‌دهد که اصولاً بازار به نقطه اشباع خودش رسیده است.

 بازار خودرو به نقطه اشباع رسیده است/ ترکیدن حباب در بازار خودرو زودتر از سایر بازارها اتفاق افتاد/ کاهش ۱۵ درصدی خودرو در پی عرضه‌های جدید

قدس آنلاین: بررسی ها از بازار خودرو نشان می‌دهد علی رغم ابلاغ تصمیمات شورای رقابت مبنی بر افزایش ۸ تا ۹ درصدی قیمت کارخانه‌ای تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور، این افزایش عملا هیچ تاثیری روی قیمت‌ها در بازار نداشته و همچنان رکود بر بازار خودرو حاکم است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد با ورود دوباره خودروهای خارجی به بازار ایران، شوکی ناشی از افزایش عرضه خودرو با توجه به ثابت ماندن تقاضا بتواند قیمت خودرو را کاهش دهد.

البته به ورود دوباره خودروهای خارجی به بازار باید عرضه خودروهای احتکارشده را نیز اضافه کرد؛ خودروهایی که طبق گفته وزیر صمت تعداد آنها بالغ بر ۴۵۰ هزار دستگاه می شود که قطعا با آغاز واردات خودروهای خارجی به بازار سرازیر خواهند شد.

در این بین افزایش دستوری قیمت خودروهای تولید داخل فاصله میان قیمت بازار و قیمت کارخانه را کاهش خواهد داد و به همین جهت، نگه داری و احتکار خودرو به قصد فروش با قیمت‌های بالاتر در آینده، دیگر صرفه‌ای نخواهد داشت و بر این اساس، به نظر می‌رسد شهروندان عادی یا واسطه‌گرانی که خودرو به قیمت کارخانه را احتکار کرده‌اند تا گران‌تر بفروشند، ناخواسته ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که به شدت متضرر شوند و همین موضوع نیز به عرضه خودروهای احتکار شده دامن خواهد زد.

بازار خودرو به نقطه اشباع خودش رسیده است

«فربد زاوه» کارشناس حوزه صنعت خودرو در گفت و گو با قدس آنلاین در رابطه با چشمنداز پیش‌روی صنعت خودرو گفت: توقف عرضه خودرو طی ۲ ماه اخیر نه تنها موجب افزایش قیمت خودرو در بازار نشده است که حتی در برخی موارد کاهش برخی از انواع خودرو را هم شاهد بودیم این نشان می‌دهد که اصولا بازار به نقطه اشباع خودش رسیده و برخلاف تصوری که مجلس، خودروسازها وزرات صمت دارند بازار خودرو نه فقط نسبت به عدم عرضه واکنشی نشان نداده است که علی رغم قطع شدن عرضه هم واکنشی نشان نداده است. اگر قرار باشد حواله‌های اردیبهشت و خرداد را تحویل دهند میزان عرضه به‌حدی زیاد خواهد شد که قیمت خودروها در بازار پایین‌تر هم خواهیم بود.

تعداد خودرهای احتکار شده حدودا ۲۰۰ هزار دستگاه است

زاوه در ادامه با اشاره به اظهارت وزیر صمت مبنی بر احتکار ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو گفت: بعید می‌دانم این اعدام و ارقام به واقعیت نزدیک باشد؛ این تخمین‌ها و اعداد و ارقام اصولاً ملعبه سیاسیون است چرا که ۴۵۰ هزار دستگاه معادل ۵۰ درصد تولید سال گذشته خودروسازهاست. درست است که خودروی پارکینگی زیاد است اما بازهم این عدد عدد قابل توجهی است و نمی‌دانم مبنای این اظهارنظر چه بوده است اما به نظر می‌رسد تعداد این خودروهای احتکار شده ۲۰۰ هزار دستگاه باشد اما با همین تعداد هم به محض عرضه باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد. این خودروهای پارکینگی بودند که مانع از نزدیک شدن قیمت‌ها بودند و باعث شده بودند قیمت‌ها در بازار  بالا برود.

به گفته این کارشناس خودرو خودروهای چینی چون انحصار در عرضه دارند و قیمت‌های بالایی دارند و از نظر کیفی هم قابل توجه نیستند لذا واردات مجدد این خودروها که خودروی معتبری برای بازار ما محسوب نمی‌شوند، نخواهد توانست تاثیر آنچنانی در بازار ما ایجاد کند و به اصطلاح ورق بازار ما را برگرداند.

ترکیدن حباب بازار خودرو از آبان ماه آغاز شد 

زاوه در رابطه با احتمال ترکیدن حباب خودرو پس از اینکه شاهد ترکیدن حباب بورس، مسکن و ارز بودیم نیز گفت: این اتفاق در بازار خودرو از آبان ماه آغاز شد و ترکیدن حباب را در بازار خودرو زودتر از سایر بازارها شاهد بودیم. به طور مثال خودروی ۲۰۶ در آبان ماه ۲۵۰ میلیون تومان بود الان حدود ۱۹۰ میلیون تومان است که کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. در صورت عرضه‌های جدید هم احتمالا کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را در پی خواهد داشت؛ همین مسئله شبهه سیاسی بودن را تقویت کرده است که چرا تحویل خودروها تاکنون اتفاق نیفتاده است ولی به هرحال در بازار عرضه و تقاضا این میزان عرضه است که وضعیت بازار را تعیین می‌کند و کاری به اظهارنظر مسئولین ندارد.

واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ به احتمال بالای ۸۰ درصد آغازخواهد شد

زاوه تاکید کرد: واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ به احتمال بالای ۸۰ درصد آغازخواهد شد اما خودرو در سال ۱۴۰۰ به بازار نخواهد رسید و ورود خودرو را به احتمال زیاد در سال ۱۴۰۱ شاهد خواهیم بود اما به محض آغاز واردات خودرو خارجی اثرات روانی ناشی از آن  حباب قیمتی خودروی صفر کیلومتر در مبدأ کارخانه خودروهای چینی را از بین خواهد برد و حتی خودروهای داخلی نیز با کاهش قیمت مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه درصد عمده خودروهای احتکار شده در  پارکینگ‌ها را خودروهای مونتاژی فرانسوی و خودروهای تولید داخل بوده است و تصریح کرد: با آغاز واردات خودرو چون خودروهای دست دو وارداتی را به شدت کاهشی خواهد کرد این باعث می‌شود که مثلا خودروهای چینی به شدت با افت قیمت روبه‌رو شوند و خودروهای پرتیراژ تولید داخل نیز تحت تأثیر قرار گیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.