امشب در حالی تلویزیون تکلیف زمان پخش مناظره‌ها و گفت‌وگوهای نامزدها را روشن می‌کند که همه منتظرند ببینند چه‌کسی بر صندلی اجرای مناظره‌ها تکیه خواهد زد.

۳ گزینه تلویزیون برای اجرای مناظرات تلویزیونی/ باز هم مرتضی حیدری؟

به گزارش قدس آنلاین ، کمتر از 25 روز به انتخابات 1400 مانده است، رسانه ملّی تدارک ویژه‌ای برای مناظره انتخاباتی نامزدها در نظر گرفته است چرا که بالاترین آمار مخاطبان در برنامه‌های انتخاباتی مربوط به مناظره‌ها است که به‌لحاظ میزان بیننده همواره فاصله‌ای معنادار با پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در زمان خود داشته‌اند.

چند روزی است که استودیوهای سیما برای تولید برنامه‌های انتخاباتی آماده شده‌اند، از جمله برنامه‌های مهم انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری 6 برنامه است که با عناوین «مناظره» در استودیوی شماره 11، «گفت‌وگو با جوانان» در استودیوی شماره 12، «گفت‌وگو با دوربین» در استودیوی شماره 13، «گفت‌وگوی اقتصادی» در استودیوی شماره 14، «برنامه ایران 1400» در استودیوی سالن همایش‌ها و برنامه «گفت‌وگو با ایرانیان خارج از کشور» در استودیوی جام جم برای ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات در نظر گرفته شده است.

اقداماتی مانند تعویض و تغییر نور استودیوها، ایجاد زیرساخت برای 140 خط نور، تعویض میکسر صدا و اقدامات فنی برای استفاده چندین دوربین و بازسازی شبکه حرکتی و تلسکوپی پروژکتورها و نصب پروژکتورهای جدید LED از جمله اقدامات مرکز تولید و فنی سیما برای تجهیز استودیوها بوده است.

رضا پورحسین اولین اجرای مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌عهده داشت و اجرای او در آن سال منتقدان زیادی داشت اما در دوره‌های بعدی دکتر مرتضی حیدری به‌عنوان مجری این مناظره‌ها انتخاب شد.

در سوم خرداد 1392، کمیسیون تبلیغات انتخاباتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روش برگزاری مناظره‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری را اعلام و به‌همراه آن، برنامه‌های نامزدها برای حضور در رسانه ملی ایران را نیز اعلام کرد، طی این اعلامیه، تعداد 3 برنامه مناظره با حضور تمامی نامزدها به‌مدت 210 دقیقه برگزار می‌شد، همچنین هر نامزد 11 ساعت (با احتساب تکرار) برنامه انتخاباتی را در رسانه ملی ایران داشت.

مناظره‌ها در 3 روز به‌صورت زنده پخش شدند و هماهنگ‌کننده در سه بخش اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مرتضی حیدری بود.

سال 1396 نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اولین مناظره خودشان را 8 اردیبهشت‌ماه برگزار کردند؛ مناظره‌ای که اجتماعی بود، چرا که هفته بعدش جمعه 15 اردیبهشت‌ماه، نامزدها مناظره سیاسی ـ فرهنگی را در معرضِ نگاه مخاطبان تلویزیون قرار دادند، نهایتاً سومین مناظره نامزدها به مناظره اقتصادی اختصاص پیدا کرد. یکی از نکاتی که آن سال مطرح شد این بود که مناظرات تلویزیونی به‌صورت زنده پخش نشود اما با واکنش‌های نامزدها، مدیران صداوسیما، برخی از سیاسیون و مردم همراه شد، نهایتاً تصمیم نهایی مبنی بر پخش مستقیم و زنده مناظره‌ها اعلام شد.

این بحث امسال هم مطرح شد که مناظره‌ها زنده نباشند اما نهایتاً قرار شد این مناظره‌ها زنده برگزار شوند و امشب تکلیف ضبط و پخش مناظره‌ها و گفت‌وگوهای استودیوهای تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی با قرعه‌کشی ساعت 22 مشخص خواهد شد.

با اعلام نامزدهای انتخابات 1400 کم‌کم رسانه ملی آماده برگزاری مناظره می‌شود و همه منتظرند ببینند کدام‌یک از مجریانِ سنوات قبل روی صندلی اجرا خواهد نشست یا این‌که کمیسیون تبلیغات انتخاباتی شخص جدیدی را انتخاب می‌کند. پیگیری‌ها حاکی است که سه مجری مورد نظرند؛ مرتضی حیدری که نام آشنایی برای مناظرات تلویزیونی به‌شمار می‌رود، محمدجعفر خسروی که او را با مناظره‌های غیرمحرمانه شبکه دو به‌یاد می‌آوریم و المیرا شریفی‌مقدم که گوینده صاحب‌نام شبکه خبر است.

باید دید پربیننده‌ترین برنامه انتخاباتی کشور در 1400 با چه رویکرد و اجرایی به میدان می‌آید تا علاوه بر گرم کردن تنور انتخابات مردم را در جریان برنامه نامزدها قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.