۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 754035

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه چهار مجسمه شیر در چهارگوشه میدان کاری است که توسط حسین ارژنگ شاگرد مرحوم غلامرضا رحیم زاده ارژنگ در اوایل دهه ۸۰ و حدود ۱۸ سال پیش برای تکمیل مجسمه میدان برا اساس طرح ابتدایی ساخته شده است و در این میدان قرار گرفته است، گفت: از نظر تاریخی با مجسمه اصلی وسط میدان( گرشاسب و اژدها) برابری ندارد.شیرهای اصلی میدان که همزمان با مجسمه مرکزی نصب شده بودند، اوایل انقلاب و در جریان اصلاح فیزیکی میدان برداشته و تخریب شده بودند.

شیرهای فعلی میدان حر قدمت تاریخی ندارند

قدس آنلاین؛ برزین ضرغامی با اعلام این خبر ادامه داد: این مجسمه ها بر اساس همان شیر های قدیمی از طریق تکنیک قالب گیری از جنس فایبرگلاس ساخته و داخل آن برای استحکام بیشتر با بتن پر شده بود. البته به نظر میرسد همین امر(  بتنی بودن داخل فایبرگلاس) باعث شده که بعد از ۱۸ سال آسیب جدی ببینند به طوری که قابل مرمت نباشند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، با بیان اینکه مجسمه‌های این ۴ تا شیر به گونه ای آسیب دیده بود و در شرایطی بود که سازمان زیباسازی ناگزیر به مرمت اساسی بود، گفت: به دلیل وسعت شکستگی و آسیب دیدگی، بررسی‌های لازم توسط یک تیم متخصص در زمان کافی انجام شد. مشورت های مختلفی با افراد متخصص و هنرمندان مجسمه ساز مجرب صورت گرفت که نحوه این مرمت به بهترین شکل ممکن انتخاب شود.

به گفته ضرغامی،  بر اساس بازدیدها و کارشناسی های انجام شده که این چهار مجسمه قابل استفاده و ترمیم تشخیص داده نشدند و طبق نظریه کارشناسی قرار شد که این ۴ تا مجسمه از نو تولید شود که در بدو امر باز تولید یکی از آنها شروع شده است.

ضرغامی با تاکید بر اینکه تکنیک در نظر گرفته شده برای تولید مجدد این مجسمه ها همان تکنیک قالب گیری است که در نیمه دهه ۸۰ برای ساخت مجدد شیرها استفاده شده بود، ادامه داد: تکنیک قالب گیری از روی نسخه اصلی برای ساخت مجدد مجسمه ها مورد تاکید کارشناسان و مجسمه سازان قرار گرفت بنابراین  مجدداً قالب گیری از روی یکی از این نسخه هایی که سلامت بیشتری داشتند توسط تیم مرمت کننده در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی همچنین گفت: با توجه به نظر کارشناسی و اینکه جنس مجسمه اصلی گرشاسپ و اژدها هم از بتن هست تصمیم گرفته شده که مجسمه های شیر ها هم در تولید جدیدشان از بتن اجرا شوند تا علاوه بر ایجاد همگونی و هماهنگی بین مصالح مجسمه اصلی و مجسمه شیر ها، طول عمر مجسمه شیر ها هم افزایش یافته و در برابر فرسایش مقاوم تر باشند.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، ضرغامی برای رفع نگرانی علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی و میراث معنوی کشور تاکید کرد: فرآیند کارشناسی و مرمت مجسمه شیر ها با دقت و زیر نظر کارشناسان مجرب بوده و هیچ گونه تصمیم گیری غیر کارشناسی و غیر حرفه ای در این امر دخالت نداشته است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.