۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 754060

عملکرد دخانیاتی‌ها بهتر از همه دولت‌مردان فعلی و قبلی است احتمالا از آیندگان هم بهتر خواهد بود. آنها در اوج تحریمی‌ها به لطایف الحیل، چراغ تولید و واردات سیگار را روشن نگه داشته‌اند و سیگاری‌ها از آنها راضی هستند.

"سیگاری ها"، مدیران اقتصادی بهتری هستند

مصطفی داننده در یادداشتی نوشت: دکتر رییسی معاون وزیر بهداشت گفته است:« در کشور ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود. جالب است که تنها محصولی که در ایران تولید می‌شود، ارزان است و صف هم ندارد، سیگار است.»

نکته آقای معاون به شدت درست و مهم است. واقعا چرا در این مدت کار کالاهای پرنیاز مردم به صف کشید اما سیگار همچون دوران عادی بودن شرایط در اختیار سیگاری‌ها بود؟

چرا برخلاف روغن و مرغ نایاب نشد؟ چرا به هر دکه‌ای یا مغازه‌ای که سر می‌زنی، قفسه سیگارش پربارتر از روزهای قبل است.

در سال 99، 59 میلیارد نخ سیگار با بسته بندی زیبا تولید شده است. مگر تحریم نیستیم؟ چرا در بسته بندی سیگار دچار بحران نشدیم؟ چرا دچار کمبود نشدیم؟

بسیاری از این سیگارها هم خارجی هستند اما در داخل کشور تولید می‌شوند، بدون هیچ محدودیتی!

من از دولت فعلی و دولت آینده درخواست می‌کنم برای مدیریت تحریم‌ها و توزیع کالا از فعالان عرصه دخانیات استفاده کنند و مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند. مرغ و روغن را به یکی از تولید کنندگان سیگار بسپارند و اجازه بدهند مردم به راحتی به کالاهای اساسی دسترسی داشته باشند.

آنهایی که سیگار می‌کشند می‌توانند به راحتی به یک نخ یا چندین بسته دسترسی داشته باشند بدون اینکه مجبور باشند به تعداد کم و یا همراه با محصولات دیگر سیگار تهیه کنند.

عملکرد دخانیاتی‌ها بهتر از همه دولت‌مردان فعلی و قبلی است احتمالا از آیندگان هم بهتر خواهد بود. آنها در اوج تحریمی‌ها به لطایف الحیل، چراغ تولید و واردات سیگار را روشن نگه داشته‌اند و سیگاری‌ها از آنها راضی هستند.

تقریبا تنها کسانی که از نبود این کالا در این مدت گلایه نداشتند، سیگار فروش‌ها بودند و هر لحظه می‌توانستند مشتری‌های خود را راضی نگه دارند.

واقعا اگر الان نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودم و از سد شورای نگهبان عبور می‌کرد، با شعار اقتصاد را به سیگاری‌ها بسپارید، پای به عرصه رقابت می‌گذاشتم. خودم مشغول مسائل اجتماعی و سیاسی می‌شدم و اجازه می‌دادم دخانیاتی‌ها کار اقتصاد را به سامان برسانند.

آنها به خوبی تحریم‌ها را دور می‌زنند و هیچ کس هم کاری به کارشان ندارد. واقعا نابینا از خدا چه می‌خواهد؟ بله، دو چشم بینا.

کاش امکان داشت تا اهالی سیگار برای دیگر صنایع کشور کارگاه برگزار می‌کردند و به آنها هم آموزش می‌دادند که چگونه ممکن است در کشور هم سیگار داخلی تولید کرد و هم سیگار خارجی. چگونه ممکن است به راحتی سیگار خارجی را به کشور وارد کرد؟

باید از همه فرصت‌های موجود و تجربه‌های موفق برای احیای اقتصاد ایران استفاده کنیم. وضعیت اقتصادی‌مان فشل است و فکر می‌کنم با شیوه سیگاری‌ها می‌توان به وضعیت فعلی سروسامان داد.

انتهای پیام/

منبع: عصرایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.