کارشناس تحولات غرب آسیا انتخابات امروز سوریه را یکی از دستاوردهای نظام دمشق در عرصه امنیت داخلی سوریه دانست و گفت: مصر، اردن و عربستان سفارتخانه‌های خود را در دمشق به زودی بازگشایی می‌کنند و سوریه به اتحادیه عرب باز خواهد گشت.

 برگزاری انتخابات امن سوریه بیانگر شکست گروه‌های تروریستی و حامیان آنهاست

به گزارش قدس آنلاین « علیرضا مجیدی»، درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: پیش از این نظام دمشق یک انتخابات دیگر در سوریه برگزار کرده بود اما در فاز سیاسی همین پرونده بحران سوریه به نشست شورای تدوین قانون اساسی منتهی شد. نظام سوریه  در آخرین دور این نشست به نتیجه نرسید. جمع بندی دمشق این بود، چنانچه انتخابات را با قدرت برگزار کند و پشتوانه مردمی‌اش  را بتواند به نمایش بگذارد،  پس از انتخابات می‌تواند با قدرت بیشتری وارد مذاکرات مربوط به نشست شورای تدوین قانون اساسی شود.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به حاکمیت دولت سوریه بر دو سوم  از خاک این کشور افزود: شرق و شمال شرق سوریه تحت تسلط حزب اتحاد دموکراتیک کردستان این کشور  «قسد» است البته قبلا یک امیدی وجود داشت که بتوان با قسد  مذاکره کرد تا انتخابات در این منطقه برگزار شود اما این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید. همچنین یک بخش از شمال غرب سوریه در تصرف گروه‌های معارض است که آنها هم اجازه برگزاری انتخابات را در مناطق تحت تصرف خود ندادند.

وی برگزاری انتخابات امسال با دوره‌های گذشته را متفاوت و رو به پیشرفت خواند و گفت: انتخابات ریاست جمهوری امسال در سوریه  در مراکز دیپلماتیک این کشور خارج از سوریه برگزار می‌شود و این در حالی است که انتخابات 2014 سوریه در فرانسه برگزار نشد ولی امسال برگزار شد و این فاکتور بسیار مهمی است . در مجموع می‌توان گفت،  با توجه به اینکه انتخابات سوریه  در داخل و خارج  این کشور  برگزار می‌شود،  این انتخابات در مقایسه با انتخابات 2014 از پیشرفت خوبی برخوردار است.

مجیدی با بیان اینکه گروه‌های تروریستی که از حمایت کشورهای بیگانه برخوردارند،  تلاش کردند، نظام دمشق را سرنگون کنند، اظهار داشت:برگزاری انتخابات امروز سوریه  آنهم در کمال امنیت به معنای شکست گروه‌های تروریستی و حامیان آنهاست.دولت دمشق توانسته در بیشتر خاک سوریه امنیت را برقرار کند و این  امنیت در انتخابات،  یکی از دستاوردهای نظام حاکم بر دمشق است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت امنیت در مناطقی که معارضان طی مصالحه به دولت دمشق واگذار کردند با چالش‌های امنیتی روبرو است، گفت: امنیت در بیشتر خاک سوریه برقرار است  و امنیت در شهرهایی همچون حمص و  حلب حاکم است  و تظاهرات مردمی  در حمایت از بشار اسد در حمص برگزار شده که  اینها از دستاوردهای بزرگ دولت دمشق به شمار می‌روند و  این دستاوردها  اقتدار جدی به دمشق در مذاکرات آینده خواهد داد.

مجیدی با اشاره به نامزدی «محمود المرعی» از چهره های معارض داخلی در  انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت:  وی گفتمان معارضان داخلی سوریه  را دنبال می‌کند . شما می‌دانید از ابتدای شروع بحران سوریه یک بخش از معارضان در دمشق باقی ماندند. اینان نسبت به دخالت کشورهای بیگانه در سوریه مرزبندی دارند و به صراحت در ادبیاتشان از  واژه  اشغالگری نسبت به ترکیه، رژیم صهیونیستی و آمریکا استفاده می‌کنند و  معتقدند، دود تحریم‌های به چشم مردم سوریه می‌رود  البته آنها خواستار تغییرات جدی در ساختار نظام سیاسی سوریه هستند.  

این کارشناس مسائل سوریه افزود: معارضان داخلی سوریه  برای اولین بار امروز  فرصت حضور در فضای رسمی سوریه  را  پیدا کردند. به اعتقاد بنده در این انتخابات بشار اسد با رای بالای بار دیگر بر صندلی ریاست جمهوری تکیه خواهد زد اما اینکه محمود المرعی در فضای رسمی سوریه بتواند شبکه سازی خودش را داشته باشد و بعد از انتخابات نیز به فعالیت خود ادامه دهد، این یک پدیده جدیدی در سوریه خواهد بود و باید منتظر چنین پدیده‌ای بود.

مجیدی با بیان اینکه مقررات حالت فوق العاده در  سوریه  از سال 1962  تاکنون  ادامه دارد، تصریح کرد:  سوریه در دو برهه  تجربه تعدد سیاسی را داشت‌ه است.  یکی در زمان به قدرت رسیدن بشار اسد به مدت 6 ماه بود و دیگری در سال 2005 بود. این تجربه‌ها خیلی محدودتر از تجربه تعدد سیاسی کنونی است. اینکه محمود المرعی بتواند در فضای پسا انتخابات گفتمان خود را دنبال کند، این یک گام بلند در راستای اصلاحات سیاسی درون ساختار نظام سوریه به شمار می‌رود  و این نکته مهمی است که باید در نظر داشت.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره پیامدهای انتخابات سوریه  در عرصه خارجی گفت: برگزاری انتخابات امروز جایگاه دمشق  را  در نهادهای منطقه‌ای به ویژه سازمان‌ها و نهادهای عربی تقویت خواهد کرد. در حقیقت، سوریه از برگزاری این انتخابات در روابط منطقه‌ای خود خیلی سود خواهد برد.

وی از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در آینده نزدیک خبر داد و پیش بینی کرد که در چشم انداز کوتاه مدت، سفارتخانه‌های مصر، اردن  و عربستان سعودی در دمشق بازگشایی شوند. کاری که پیش از این امارات انجام داده و سفارتخانه خود  را  در سوریه بازگشایی کرد و در  سطوح عالی روابط خود را با دمشق دنبال می‌کند.. به اضافه اینکه سوریه به اتحادیه عرب باز خواهد گشت.  به هرحال،  انتخابات امروز سوریه نقش «کاتالیزور» را دارد و به این فرایند سرعت می‌بخشد. یعنی بازگشت دمشق به جایگاه خود در جهان عرب پیش از شروع بحران سوریه در سال 2011. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.