اعتراضات خیابانی که با سقف بالای براندازی نظام حاکم در عراق از دیروز سه شنبه ۲۵ ماه می (چهارم خردادماه ۱۴۰۰) در بغداد آغاز شد، امروز چهارشنبه با یک کشته و ۹ زخمی که سه تن از آنها از نیروهای امنیتی هستند، پایان یافت.

پایان زودهنگام پروژه براندازی در عراق

به گزارش قدس آنلاین، از اعتراضات دیروز در «میدان تحریر» در شرق رودخانه دجله در بخش «الرصافه» بغداد، امروز فقط آثاری از خشونت های اعتراضی مانند قلوه سنگ های پراکنده، آثار آتش سوزی تعدادی از کانکس های نیروهای امنیتی و تخریب یک واحد ترانس برق در این میدان باقی مانده و اثری از معترضین نیست.

معترضین که با وسایل عمومی و خصوصی از تعدادی از استان های عراق مانند الانبار، نجف اشرف، بابل، کربلا، ذیقار و دیوانیه به بغداد آورده شده بودند تا از دو محور یکی از سمت میدان تحریر و دیگری از سمت منطقه «علاوی» (غرب رودخانه دجله در بخش «الکرخ») به نهادهای حاکمیتی (هیات دولت و پارلمان) در منطقه امنیتی موسوم به «سبز» حمله ور شوند و نظام و طبقه سیاسی حاکم بر کشور را براندازند، عملا با مقاومت نیروهای دولتی در اجرای نقشه خود ناکام ماندند.

تعدادی از گروه های معترض با پرتاب سنگ با نیروهای امنیتی درگیر شدند و این امر منجر به آتش زدن تعدادی از دارایی های عمومی در منطقه علاوی و به ویژه میدان تحریر شد.

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق تعداد تلفات درگیری دیروز سه شنبه را یک کشته و ۹ زخمی عنوان کرده که سه تن از زخمی ها از نیروهای امنیتی هستند.

براساس گزارش این کمیسیون، اغلب آسیب دیدگی ها ناشی از استنشاق دود غلیظ ناشی از بمب های دودزا و مشکلات تنفسی بوده است.

نیروهای دولتی برای مهار تظاهرکنندگان ناچار شدند، پل «الجمهوری» مشرف به میدان التحریر را ببندند و برای پراکنده کردن عناصر خشونت طلب در بین تظاهرکنندگان از گلوله های دودزا و پلاستیکی استفاده کنند.

براساس گزارش ها، منابع امنیتی عراق نیز تعدادی از افراد نفوذی را که با خود ابزار ضرب و جرح حمل می کردند و قصد تعرض به نیروهای دولتی داشتند، بازداشت کردند.

پایان زودهنگام پروژه براندازی در عراق


برخی از تشکل های ناشناس در طول روزهای گذشته فراخوان های گسترده ای در شبکه های اجتماعی برای برپایی اعتراض موسوم به (۲۵ ماه می) داده و هدف اصلی را ورود به منطقه امنیتی سبز و براندازی نظام و طبقه سیاسی حاکم عنوان کرده بودند.

به رغم این سقف بالای مطالبات، اما استقبال عمومی در عراق از این دور اعتراضات در حد انتظار برگزار کنندگان نبود و برهمین اساس بعد از چند ساعت درگیری و متشنج شدن اوضاع بغداد، حال وهوای عادی از بامداد امروز بر پایتخت عراق حاکم شد.

نیروهای امنیتی در وقت حاضر به صورت گسترده ای در میدان تحریر و منطقه علاوی مستقر شده و شهرداری بغداد در حال جمع آوری آثار تخریب مانده از اعتراضات دیروز و نظافت محل است.

در حالی که برگزار کنندگان وعده تحصن در منطقه امنیتی سبز را داده بودند اما عملا امروز هیچ خیمه تحصنی در میدان تحریر به عنوان مرکز اعتراضات و درگیری های دیروز بغداد مشاهده نشد.

بسیاری از شخصیت ها و جریان ها به علاوه برخی از حامیان اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ علیه تظاهرات دیروز سه  شنبه موضع منفی گرفته و گفتند که از عوامل فراخوان داده به این دور جدید اعتراضات بی خبر هستند.

برخی از حامیان اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ مانند «منتظر الزیدی» خبرنگار معروف عراقی که به پرتاب کفش به صورت «جرج دبلیو بوش» رییس جمهوری وقت آمریکا در ۲۰۰۸ شهرت دارد، گفته است که از طریق شبکه های اجتماعی از تظاهرات دیروز سه شنبه اطلاع حاصل کرده است.

وی گفته است که نقش دست های خارجی در تحریک و فراخوان اعتراضات دیروز بغداد کاملا واضح و روشن است.

برخی جریان ها مانند «کتائب حزب الله عراق» نیز طیف طرفداران دولت را متهم کردند که با اهداف سیاسی و بهره برداری برای انتخابات اکتبر آینده (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) دست به این اردوکشی خیابانی زده اند.

از این رو بسیاری از صاحب نظران امثال «احمد عبدالساده» فعال رسانه ای عراقی، از جوانان کشورش خواسته است که بازیچه دست بازیگران قدرت نشده و جان خود را به خاطر آنها به خطر نیندازند.

 در عین حال برخی رسانه ها، بین اعتراضات دیروز و ورود تعدادی از خانواده های داعش از اردوگاه «هول» سوریه به اردوگاه «جدعه» در جنوب موصل ارتباط قائل شده اند.

براساس گزارش رادیو «کتائب سید الشهداء»، دولت عراق بدون هماهنگی با استانداری نینوا، همزمان با اعتراضات دیروز بغداد، ۹۴ خانواده داعشی را که تعداد آنها بالغ بر ۴۰۰ نفر است، با اتوبوس از اردوگاه هول سوریه به اردوگاه جدعه در جنوب موصل انتقال داده است.

خبر احتمال انتقال این خانواده های داعشی عراقی در طول هفته های اخیر یکی از اعتراضات جدی جریان های سیاسی و اهالی استان نینوا بوده و از اقدام دولت عراق برای انتقال این خانواده ها و تبعات امنیتی و اجتماعی آن هشدار داده بودند.    

با وجود همه این اعتراضات، اما گزارش های منابع امنیتی عراقی حاکی است که دولت عراق تعدادی از این خانواده ها را همزمان با اعتراضات دیروز به داخل عراق در استان نینوا انتقال داده است.

بعد از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ که با حمایت مرجعیت عالی دینی عراق همراه بود و منجر به استعفای دولت منتخب «عادل عبدالمهدی» و روی کار آمدن دولت انتصابی «مصطفی الکاظمی» در ۲۰۲۰ شد، تمامی فراخوان های بعدی برای از سرگیری مجدد این اعتراضات تاکنون با شکست مواجه شده و چندان استقبال عمومی از آن صورت نگرفته است.

مرجعیت عالی دینی و بسیاری از احزاب سیاسی برجسته عراق از تایید اعتراضات دیروز سه شنبه نه تنها خودداری بلکه بسیاری نسبت به اسباب و عوامل پشت پرده فراخوان دهنده، ابراز تردید کردند.

با این همه، تبارشناسی عقبه پروژه براندازانه روز سه شنبه در عراق کار دشواری نیست؛ اکثر ناظران و کارشناسان مسائل منطقه، این جریان خشونت محور را دنباله و ادامه جریان تکفیری و حامیان منطقه ای آن می دانند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.