کارشناس سیاسی و تحلیلگر رسانه‌ای گفت: آمریکایی‌ها به بهانه هسته‌ای، تحریم‌های دیگری را مثل تحریم‌های حقوق بشری و موشکی و منطقه ای به ما تحمیل کردند و این‌ها را یک به یک ذیل تحریم‌های هسته‌ای عنوان می‌کنند و برای هر کدام بهانه خاص خود را دارند و آنها را مشمول این تحریم و آن تحریم عنوان می‌کنند.

در وین خبری غیر از فریب و دروغ نیست/ آمریکا حتی اگر به ما قولی بدهد، وعده روی کاغذ است

محمد کاظم انبارلویی کارشناس سیاست داخلی در گفت‌وگو با قدس آنلاین به بحث نشست‌های اخیر وین و مذاکره بر سر بازگشت آمریکا به برجام و فرار آمریکا از تن دادن به وظیفه خود در قبال توافق نامه برجام به ما گفت: در وین هیچ خبری نیست، به این دلیل که قطعا آمریکایی ها در حال بازی دادن ما هستند به این دلیل که آنها بحث تعلیق را مطرح می‌کنند اما موضوع لغو تحریم‌ها مهمترین واصلی‌ترین خواست ماست که مقام معظم رهبری بارها بر روی آن تأکید کرده و تیم مذاکره کننده را نسبت به رعایت این مسأله هشدار داده‌اند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما چند تحریم کلیدی مثل فروش نفت، بیمه، بانکی، مالی و بلوکه شدن دلارهای ارزی ایران داریم که این موارد باید به سرعت لغو شود در حالی که آمریکایی‌ها به عینه نشان داده‌اند حتی راضی به پس دادن یک دلار ازپولهای ما که به ناحق تصرف کرده اند نیستند، آیا در این صورت ما باز هم فریب آمریکا را نخورده‌ایم و وارد بازی برجامی ونشست‌هایی از این دست نشده‌ایم؟
کارشناس مسائل سیاسی در این باره توضیح داد: طرف آمریکایی حاضر نیست ما یک بشکه نفت بفروشیم و هیچ قولی دراین باره به ما نداده، بلکه با حرف زدن و وقت کشی ما را بازی می‌دهند تا از انجام هر گونه اصلاحاتی در داخل به بهانه بازگشت به برجام و استفاده از مزایای برجام دور شویم، حتی اگر به ما قولی بدهند این قول و وعده روی کاغذ است اما عملی نمی‌شود.

محمد کاظم انبارلویی دراین زمینه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در شش سال گذشته به تعهدات برجامی که با آمریکا و کشورهای اروپایی بسته بود عمل کرد و همه تعهدات خود را یک به یک انجام داد در حالی که آنها حتی یکی از تعهدات خود را اجرا نکردند، بلکه به بهانه های مختلف به تحریمها نیز افزودند، این کارنامه آمریکایی است که دولت یک بار دیگر به صورت رسمی برای مذاکره با آنها وارد عمل شده است و معتقد است باب مذاکره هیچ گاه بسته نیست در حالی که آنها دائما به فکر فریب و دروغ گفتن به ما هستند و قطعاً هیچ گاه تن به راستی آزمایی و خواسته‌های ایران نمی‌دهند و به تعهدات سابق خود نیز باز نمی گردند.

انبارلویی یکی از مصادیق راستی آزمایی را توضیح داد و گفت: ما هر بشکه نفتی که می فروشیم همان زمان پول آن را از خریدار دریافت نمی‌کنیم، به هر حال یکی دو ماه طول می‌کشد بنابراین راستی آزمایی فروش نفت اینگونه است که ببینیم آیا نفتی که فروخته‌ایم پول آن بدون دردسر به حساب ما واریز می شود یا خیر؟ به این دلیل که آمریکا ممکن است به ما بگوید بفروشید اما از آن سو شرکت‌ها و کشورهای دیگر را برای خرید و یا معامله و واریز وجوه بانکی به حساب ایران تهدید کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حال حاضر چند شرکت بزرگ نفتی اروپایی با صراحت گفته‌اند حتی اگر آمریکا تحریم های ایران را بردارد ما از ایران نفت نمی خریم به این دلیل که  از تهدیدات پشت پرده آمریکا در هر اس هستند لذا به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در سال ۱۴۰۰ ما را وارد همان بازی کردند که در سال ۹۲ و ۹۶ در آن وارد شدیم و این همه خسارت دیدیم.

انبارلویی دراین باره خاطر نشان کرد: دولتی هایی که برای بلد بودن مذاکره و حل تحریم‌های ایران به هم جایزه دادند وجشن گرفتند و مدال قهرمانی به گردن هم انداختند اینک باید جوابگوی مردم باشند که چرا امکان جا به جایی یک دلار در بانکهای جهانی برای ایران مقدور نیست؟ در حقیقت دولتی ها باید متوجه این موضوع باشند که آدم عاقل از یک سوراخ چند بار گزیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها به بهانه هسته ای تحریم های دیگری را به تحریم‌های ایران افزودند توضیح داد:  ما با آمریکا و سه کشور شرور اروپایی طرف هستیم که این‌ها دست از خصومت با مردم ایران برنداشته‌اند و با موضوع مذاکره دائما در حال بازی کردن با ما هستند، نه تنها تحریم‌ها را برنمی‌دارند بلکه خواهان تبعیت بی چون وچرای ما از خود هستند، ضمن اینکه به بهانه هسته‌ای، تحریم‌های دیگری را مثل تحریم‌های حقوق بشری و موشکی و منطقه‌ای به ما تحمیل کردند و این‌ها را یک به یک ذیل تحریم‌های هسته‌ای عنوان می‌کنند و برای هر کدام بهانه خاص خود را دارند و آنها را مشمول این تحریم و آن تحریم عنوان می‌کنند. به هر حال برای حفظ منافع ملی باید بدانیم در وین خبری نیست و آنچه است برای فریب ماست در غیر این صورت بازگشت به تعهدات آمریکا و اروپا زمان بردن نمی‌خواهد، آنها اگر قصد فریب ما را ندارند تعهدات آماده‌ای که باید انجام دهند رامحقق کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    اینکه ما با چند کشور فریبکار مواجه هستیم هیچ شکی نیست (آمریکا و اروپا) این مسئله را همه مردم ایران میدانند فقط مسئولین مربوطه لطف کنند بی مورد در راه اینگونه مذاکرات بی فایده هزینه نکنند .
  • مجتبی ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    انشاءالله دولت بعد برجام خسارت و خیانت بار را از بین خواهد برد و نام کسانی که برجام نافرجام را تحمیل کشور کردند در تاریخ به عنوان خائنین وطن فروش اجنبی پرست ثبت خواهد شد