یک کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به شرایط ناشی از جنگ و وقفه زمانی طولانی در برگزاری انتخابات در سوریه گفت: حضور مردم پای صندوق‌های رأی تثبیت کننده پیروزی نظامی بر تروریست‌ها و داعش و اثبات کننده پشتوانه مردمی دولت سوریه بود.

برگزاری انتخابات در شرایط امروز سوریه تثبیت پیروزی نظامی و یک موفقیت مهم بود/حکومتهای مرتجع منطقه از نتیجه این انتخابات هراس دارند

قدس آنلاین: جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به تلاش رسانه‌های جهان عرب و کشورهای غربی برای زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و غیر دموکراتیک و ناسالم خواندن ان گفت: مقایسه‌ای که میان انتخابات در این کشور جنگ زده عربی با دموکراسی‌های غربی مثل فرانسه و امثالم که انتخابات در آنها نهادینه شده، صورت می‌گیرد تا آنرا تخطئه کرده و زیر سوال ببرند کاملا نادرست است زیرا سوریه کشوری است که در یکی دو دهه اخیر گام در مسیر اصلاحات و تجربه ساختار سیاسی مبنتی بر دموکراسی گذاشته و در میان کشورهای عربی در زمره پیشگامان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سوریه در میان ۲۱ عضو اتحادیه عرب که از آن اخراج شد و کشورهای عرب منطقه از معدود کشورهایی است که دارای انتخابات آزاد است، گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زیر سنگین ترین فشارهای سیاسی و تهدیدهای امنیتی یک اتفق مهم و یک گام بزرگ به جلو برای مردم سوریه بود که شاید بسیاری از ملتهای عرب به آن غبطه می‌خوردن.

این کارشناس مسائل منطقه با یادآروی اینکه تا چند دهه پیش در دوران حافظ اسد چیزی به عنوان انتخابات معنا و مفهوم نداشت، خاطرنشان کرد: بشار اسد پس از رسیدن به قدرت از بیست سال پیش روند اصلاحات و بازکردن فضای سیاسی در سوریه را آغاز کرد که یک تجربه جدید برای مردم این کشور و البته اتفاقی مخاطره آمیز برای دیگر حکومت های عربی بود.

وی با اشاره به اینکه از این رویداد به عنوان بهار بشار در سوریه یاد می‌شود، گفت: اگر جنگ و حضور تروریستها از ده‌ها کشور مختلف با دلارهای نفتی برخی کشورها و حمایت غرب بر سوریه تحمیل نمی‌شد روند اصلاحات و باز شدن فضای سیاسی و دموکراتیزه شدن این کشور امروز بسیار جلوتر بود و سوریه یک کشور پیشتاز در میان اعراب به شمار می‌رفتد.

قنادباشی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را با همه مشکلات و کاستی‌های احتمالی آن یک گام مهم و تاثیر گذار خواند و گفت: نهادینه شدن انتخابات در سوریه حتی برگزاری درست و بدون نقص آن در کشوری که نزدیک به یک دهه درگیر جنگ بوده و بیش از ۱۱ میلیون نفر یعنی بیش از ۶۰ درصد جمعیت آن در این جنگ آواره شدند ، نیاز به زمان دارد.

این تحلیلگر مسائل جهان اسلام با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات در سوریه علاوه بر مشکلات و موانع میدانی، سه دشمن خارجی هم داشت، خاطرنشان کرد: کسانی که تا امروز به جنگ در سوریه دامن می‌زدند و از گروه های تروریستی حمایت مالی و تسلیحاتی و سیاسی و اعتقادی داشتند امروز قلم ها و رسانه هایشان را بکار گرفته‌اند تا علیه انتخابات در این کشور جریان سازی کرده و آنرا زیر سوال ببرند. حکومت های عربی که پروش دهند گروه های تروریستی بودند، حالا می‌خواند انتخابات در سوریه را بی‌اعتبار، نمایشی و غیر دموکراتیک جلوه بدهند. کسانی که خود هیچ آشنایی با واژه دموکراسی در نظامهای سیاسی شان ندارند.

وی گفت: موفقیت برگزاری انتخابات در سوریه یک سم سیاسی برای حاکمان مترجع عرب است زیرا سوریه را به یک الگو برای ملتهای عرب بدل می‌سازد و مطالبات دموکراسی خواهی در این کشورها را افزیش می‌دهد. مردم کشورهای عربی وقتی می‌بینند در کشور جنگ زده و درگیر مشکلات عظیم مثل سوریه مردم حق انتخاب و رای دارند حکومتهایشان را تحت فشار قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه رژیم های مرتجع منطقه هیچ دموکراسی و انتخاباتی را در کشورهای عربی و منطقه برنمی‌تابند، گفت: یک نمونه آن مصر بود که در یک دموکراسی نیم بند وقتی اخوان المسلمین به قدرت رسید، رژیم عربستان سعودی ده‌ها میلیارد دلار برای کدوتا در این کشور و بازگرداندن حکومت به نظامیان هزینه کرد.

قنادباشی رژیم صهیونیستی و قدرتهای غربی را دو ضلع دیگر مثلث مخالفان انتخابات در سوریه خواند و گفت: آنها می‌دانند وقتی حکومتی مردمی و مبتنی بر آرای عمومی و با پشتوانه مردم در سوریه بر سر کار باشد به راحتی در مقابل فشارها تغییر جهت نمی‌دهد.

وی با یادآوری سفر امانوئل مکرون به لبنان و شرط گذاشتن برای مردم این کشور برای تشکیل دولتی مطابق با خواسته غربی ها، اظهار داشت: هم غرب هم اسرائیل و هم ارتجاع عربی کوشش می‌کنند این انتخابات را زمینه‌ای کنند برای براندازی نظام سوریه. اما مردم این کشور با وجود همه مصائب و مشکلات و ویرانی زیرساختها و با وجود تهدیدات امنیتی ناشی از تروریست‌ها پای صندوق های رای رفتند و نشان دادند از چه بینش و نگرش سیاسی باز و بالایی برخوردارند و ارزش رای و حق رایشان را برای آینده سوریه می‌دانند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به استقبال مردم سوریه از این انتخابات که منجر به تمدید زمان رای‌گیری تا نمیه شب شد، خاطرنشان کرد: انتخابات دیروز در نقاطی از سوریه برگزار شد که در هفت سال پیش از آن در سلطه گروه‌های تروریستی و داعش بود و مردم تصور چنین روزی را هم نداشتند که پای صندوق رای بروند.و در واقع ۱۴ سال در برخی مناطق سوریه انتخابات برگزار نشده بود و و اجرای  موفق انتخابات و ایجاد شعب در جاهایی که هنوز تروریست ها حضور دارند و امنیت به معنای استاندارد تامین نشده بسیار تحسین برانگیز است.

قنادباشی گفت: پر کردن این خلا و نهادینه کردن انتخابات در سوریه یک موفقیت مهم است زیرا بعد از موفقیت‌های نظامی در جنگ علیه داعش و ائتلاف کشورهای غربی و عربی، موفقیت‌های سیاسی در تثبیت پیروزیها بسیار اثر گذار است چون پیروزی نظامی زمانی قوام  می‌یابد که نظام سیاسی از پشتوانه و اعتبار مردمی برخوردار باشد ودشمن احساس کند شرایطی برای تأثیر گذاری و همراه کردن مردم را ندارد.  

وی با یادآوری اینکه پیروزی بر داعش موازنه قدرت در منطقه را به نفع جبهه مقاومت تغییر داده افزود: برگزاری انتخابات سوریه و پیروزی محتمل آقای اسد این کفه را بیشتر به نفع محور مقاومت سنگین خواهد کرد. لذا حکومتهای مرتجع منطقه از نتیجه این انتخابات هراس دارند

این تحلیلگر مسائل جهان عرب با اشاره به اینکه کشورهای عضو محور مقاومت در داشتن پشتوانه مردمی به مراتب از کشورهای جبهه مقابل یعنی ائتلاف حکومتهای مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی برتری دارند و توانسه‌اند عقبه مردمی و ابزار ایستادگی و مبارزه با استعمار را بدست آورند، گفت: مردم کشورهای عرب منطقه وقتی به انتخابات سوریه نگاه می‌کنند حسرت می‌خورند .نسل جدیدی که در کشورهای عربی بوجود آمده‌لند و خواهان انتخابات و حق رای هستند به یک تهدید جدی برای حکومتهای منطقه تبدیل شده‌اند این خالی شدن زیر پای دیکتاتورهاست. انتخابات در سوریه برگزار شد ولی زیر پای حاکمان رژیم سعودی و نوچه‌هایش خالی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.