۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 754294

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تصویری اخیر خود با نمایندگان خانه ملت، مسائل مهمی را گوشزد کردند که می‌تواند چراغ راه این نهاد مهم در گره‌گشایی از مشکلات مردم باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در مقطع حساسی انجام شد، به نکاتی اشاره داشتند که به‌خوبی آشکار کرد ایشان به‌طور ریز و دقیق از اقدام‌های مجلس آگاه بوده و به موضوع از دید کاملاً فنی اشراف دارند. رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته خود مجلس یازدهم را از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خوانده و گفته بودند حضور «جوانان پرانگیزه، پر ایمان، پر توان، تحصیلکرده و کارآمد» در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، آن را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل کرده است. همین نوع نگاه، تکلیف بزرگی بر دوش نمایندگان گذاشت و همه این احساس را داشتیم که نباید دچار اشتباه و خطایی شویم. سپس بر اساس این رهنمودها سعی شد اولویت‌شناسانه رفتار شود. بر این اساس در مجلس، اقدام‌های خوب و رو به جلو زیادی انجام شد. با توجه به شرایط سخت اقتصادی مردم که قسمتی از آن به تحریم‌ها و قسم دیگر آن به مدیریت نادرست بازمی‌گشت، سروسامان دادن به مشکلات اقتصادی مردم در اولویت وظایف قرار گرفت. طی سال گذشته بیشترین طرح‌هایی که در مجلس مطرح شد (به‌ویژه دوفوریتی‌ها) اقتصادی و معیشتی‌محور بود. دو طرح در حوزه مسکن ارائه شد که یکی وضع مالیات بر خانه‌های خالی بود و دیگری جهش تولید در حوزه مسکن که دولت را موظف می‌کند ۴ میلیون مسکن در چهارسال آینده ساخته و در اختیار مردم بگذارد. این دو طرح مطمئناً بر کاهش قیمت مسکن در آینده نه چندان دور و کاهش هزینه‌های این بخش از سبد خانوارها نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت.

همچنین حمایت از کشاورزان یکی دیگر از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب است. بر این اساس مجلس اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی را کلید زد که یکی از نتایج آن بالابردن قیمت خرید تضمینی گندم جهت حمایت از کشاورزان بود. ما در حوزه رفع تحریم، قانون اقدام راهبردی را ارائه کردیم که به اهرم فشار خوبی در دست مذاکره کنندگان تبدیل شد. در بخش تأمین کالاهای اساسی هم رویه خوبی طی شد و طرح خوبی در این زمینه مصوب شده است. پس از تحولات منفی بورس مجلس به‌سرعت در این مقوله هم فعال شد. تا حالا سابقه نداشته دو هفته‌ای قانون وضع و تحویل دولت شود، ولی در مجلس یازدهم این قدم برداشته شد. هر چند نتایج این عملکرد هنوز محرز نیست، اما ما منتظر هستیم ان‌شاءالله به‌زودی روی خوش دوباره به بورس برگردد و مردم از آن منتفع شوند.

مجلس در سال گذشته در حوزه نظارت میدانی هم بسیار فعال شد. بودن در میان مردم فاکتور بسیار مهمی است که در سخنرانی روز پنجشنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر بر آن تأکید شد. رفتن نمایندگان به تجمع مالباختگان بورس مقابل مجلس، حضور در جمع کارگران معترض شرکت هفت تپه و امثال آن، در این حوزه بود. در زمینه بودجه هم اقدام‌ اساسی انجام شد. ۳۰ مورد از ابهامات بودجه شفاف‌سازی شد و در همه موارد نظارت‌محور پیش رفتیم.

با این وجود حکایت اصلی همچنان باقی است! رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع ریل‌گذاری برای آینده را بسیار مهم خواندند و ما هم در خانه ملت تلاش خواهیم کرد با اولویت بندی آن‌ها به نفع مردم ورود کنیم. مسئله مهم امروز گام جدی برای حل مسائل معیشتی و اقتصادی مردم است که با توجه به تغییر دولت و اینکه بستر برای اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی بیشتر آماده خواهد بود، با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.