۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 754318

امیدوارم این یادداشت تا حدودی بتواند موجب لطیف شدن فضای رقابت انتخاباتی کشورمان باشد پس حرف آخر را اول می‌زنم. به عنوان یک کنشگر فرهنگی معتقدم رئیس‌جمهور آینده باید یک کتابخوان حرفه‌ای و دغدغه‌مند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی باشد. از این رو این مطالبه را با همه فعالان رسانه‌ای و فرهنگی کشور به اشتراک می‌گذارم که از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بخواهند در کنار برنامه‌های انتخاباتی‌شان در حوزه سیاسی، اقتصادی و معیشتی، برنامه‌هایشان در حوزه فرهنگی به خصوص کتاب و کتاب‌خوانی را به صورت شفاف ارائه کنند.

در گام اول انقلاب و در ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری گذشته معمولاً نامزدها به موضوعات فرهنگی به خصوص بحث کتاب و کتاب‌خوانی نه تنها توجهی نداشتند بلکه هیچ برنامه‌ای در خصوص توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی ارائه نکردند و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به صراحت فرمودند :«من فکر می‌کنم اگر بتوانیم فرهنگ کتاب‌خوانی را در کشور رایج کنیم و در کنار آن تولید کتاب را هم خوب گسترش دهیم بخش عمده‌ای از وظایف فرهنگی دولت جمهوری اسلامی بدین وسیله انجام خواهد گرفت» و این بیان یعنی یکی از مهم‌ترین وظایف فرهنگی دولت جمهوری اسلامی باید کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور باشد.

مردم کشوری که رئیس‌جمهورش در کنار دغدغه‌ آب و نانشان دغدغه فکر و فرهنگ و کتابشان -که آب و نان روح مردم محسوب می‌شود-را داشته باشد قطعاً در همه عرصه‌ها توانا خواهند بود چون روی دیگر دانایی توانایی است. این گزاره ثابت شده است که کتاب و کتاب‌خوانی به بالا رفتن فهم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه کمک شایانی خواهد کرد چون کتاب عنصر تمدن‌ساز و پیشران توسعه است و می‌تواند سبب اصلاح نوع نگرش و بینش، سبک زندگی و الگوهای رفتاری و اجتماعی شده و در نتیجه جامعه را خلاق، پویا، بانشاط، امیدوار و رضایتمند می‌کند. این عنصر تمدن‌ساز و پیشران توسعه و فرهنگ‌سازی و ترویج آن باید محور برنامه‌های بالاترین مقام اجرایی کشور [رئیس‌جمهور] قرار گیرد.

جریان کتاب در ایران آرام است و رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از جایگاهش مثل یک رسانه فراگیر و پرنفوذ شوق خواندن و موج کتاب‌خوانی را در مردم ایجاد کرده و هوای فرهنگ جامعه را تازه کند. برای تحقق این مهم رئیس‌جمهور خود باید یک کتابخوان حرفه‌ای باشد و در دوران ریاست‌جمهوری تمام تلاش خود را در راستای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و ارتقای فرهنگ عمومی مطالعه و توجه مردم به کتاب به عنوان یک کالای مهم و حیاتی فرهنگی مصروف سازد.

به نظرم حتی یکی از پرسش‌های مهم و داغ مناظرات انتخاباتی نیز می‌تواند همین موضوع باشد. فراموش نکنیم اگر حال کتاب و کتاب‌خوانی خوب شود حال مردم و جامعه از هر نظر خوب خوب خوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.