محققان تایوانی موفق به تولید واکسنی از DNA شدند که می‌تواند بدون نیاز به نگهداری در دمای سرد، همچنان ایمن و موثر باشد.

تولید واکسنی ایمن و سریع که نیازی به نگهداری در دمای سرد ندارد

به گزارش قدس آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس نوشت:

واکسن‌های موجود کووید-۱۹ با تکیه بر رشته‌های mRNA به سیستم ایمنی بدن انسان در شناسایی ویروس سارس-کوو ۲ کمک می‌کنند و حالا محققان PLOS Neglected Tropical Diseases از توسعه موفقیت آمیز واکسنی خبر داده‌اند که به جای mRNA از DNA کد کننده پروتئین خوشه ویروس استفاده می‌کند.

در حالی که هر دو واکسن DNA و mRNA از ماده ژنتیکی رمزگذارنده بخشی از ویروس برای ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کنند، واکسن‌های DNA اغلب می‌توانند با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر تولید شده و بدون نیاز به دمای سرد منتقل شوند. آزمایش‌های بالینی اخیر نشان داده است که واکسن‌های DNA در درمان عفونت‌ها از جمله HIV-۱، ویروس زیکا، ویروس ابولا و ویروس آنفلوآنزا ایمن و موثر هستند.

در کار جدید، Shih-Jen Liu و Hsin-Wei Chen از موسسه تحقیقات ملی بهداشت تایوان و همکارانش واکسنی تولید کردند که از DNA رمزگذاری کننده پروتئین سنبله سارس-کوو ۲ استفاده می‌کند. برای غلبه بر انتقال ضعیف DNA به سلول‌هایی که اغلب با واکسن‌های DNA هدف گرفته می‌شوند، تیم تحقیقات واکسیناسیون DNA را با الکتروپوراسیون همراه کرد.

محققان نشان دادند که موش‌ها و همسترهایی که با واکسن DNA جدید ایمن سازی شده‌اند، آنتی بادی‌هایی طولانی مدت علیه پروتئین سنبله سارس-کوو ۲ تولید کرده‌اند. آنتی بادی‌ها در ۸ هفته پس از ایمن سازی به اوج خود رسیدند، اما سطح آن‌ها در هفته ۲۰ نسبتا بالا بود. همسترهایی که در یک بازه زمانی ۳ هفته‌ای دو واکسیناسیون دریافت کردند و پس از ۷ هفته در معرض کووید-۱۹ قرار گرفتند، در مقابل ویروس محافظت شدند، بدون از دست دادن وزن و RNA ویروسی کمتر در ریه‌های آن‌ها در مقایسه با حیواناتی که ایمن نشده‌اند.

به گفته محققان واکسن DNA از نظر حرارتی پایدار است و نیازی به زنجیره سرما ندارد و می‌تواند سطح بالایی از تیترهای آنتی بادی خنثی کننده طولانی مدت علیه سارس-کوو را القاء کند. واکسن DNA اثر محافظتی در برابر عفونت سارس-کوو ۲ در همسترها ایجاد کرد که یک مدل حیوانی کووید-۱۹ شدید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.