مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه الگوی غذایی نامناسب و تحرک ناکافی دو علت اصلی مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور هستند، گفت: ۳۰ درصد از ابتلا به سرطان‌ها درصورت داشتن رژیم غذایی سالم قابل پیشگیری هستند.

۳۰ درصد سرطان‌ها با تغذیه سالم قابل پیشگیری است

به گزارش قدس آنلاین ؛ زهرا عبداللهی در نشست کارگاه آموزشی بهبود تغذیه کارکنان با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر نخستین علت مرگ و میر در جهان هستند، اظهار کرد: سالانه 38 میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند؛ مشکلات قلبی- عروقی، سرطان‌ها، دیابت و مشکلات تنفسی از شایع‌ترین بیماری های غیرواگیر محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد افرادی که به دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند در سنین بهره وری بوده و از جمعیت فعال جامعه هستند، عنوان کرد: دو سوم مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به دلایل مختلفی همچون تغذیه نامناسب، عدم تحرک و دخانیات گزارش شده است.

عبداللهی ادامه داد: الگوی غذایی نامناسب و تحرک ناکافی دو علت اصلی مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور هستند؛ بر اساس مستنداتی که در دنیا وجود دارد با تغذیه مناسب می توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت 30 درصد از ابتلا به سرطان‌ها درصورت داشتن رژیم غذایی سالم قابل پیشگیری هستند.

وی در ادامه به نقش مهم تغذیه در بازدهی و بهره وری کارمندان اشاره و خاطرنشان کرد: سالانه 270 میلیون حادثه شغلی اتفاق می‎افتد که منجر به مرگ 355 هزار نفر‎ می‌شود.

کمبود ریزمغذی‌ها تا 30 درصد بهره‌وری کارمندان را کاهش می‌دهد

عبداللهی با تاکید بر اینکه بین نوع تغذیه کارکنان و خستگی و خواب آلودگی آنها در محیط کار ارتباط مستقیمی وجود دارد، گفت: تعداد روزهای غیبت در محیط کار در کارکنان چاق دو برابر افرادی است که وزن متناسب دارند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کمبود ریزمغذی‌ها تا 30 درصد بهره وری کارمندان را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: ابتلا به بیماری های غیرواگیر در جمعیت بین 30 تا 70 سال شایع‌تر است و زمانی که الگوی تغذیه در این سن نامناسب باشد احتمال ابتلا افزایش می‌یابد.

وی با اظهار تاسف نسبت به اینکه اضافه وزن در گروه سنی 30 تا 70 سال در ایران شیوع بالایی دارد، توضیح داد: چاقی ریزفاکتور اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است. حداقل 50 درصد جامعه تحرک کافی ندارند که 47 درصد این آمار را آقایان و 64 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

کاهش 20 درصدی بازدهی کارمندان درصورت تغذیه نامناسب

عبداللهی با بیان اینکه به ازای هر 6 ساعت نشستن در روز در مقایسه با 3 ساعت نشستن، خطر مرگ در مردان 18 درصد و در زنان 37 درصد افزایش پیدا می‌کند، یادآور شد: هرچه میزان پشت میز نشینی و کم تحرکی بیشتر باشد ریسک مرگ ناشی از بیماری‌های شایع افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: زمانی که کارمندان سبک زندگی مناسب نداشته باشند به این معنا است که خطر بروز سکته‌ها در این افراد 70 درصد و سرطان‌ها 71 درصد، بیماری‌های قلبی عروقی 82 درصد و دیابت 91 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: از دیدگاه بین‌المللی توجه به سلامت کارمندان بسیار مهم است و ما اگر بخواهیم ابتلا به بیماری های غیرواگیر را در این افراد جامعه کنترل کنیم باید به سبک زندگی آنها توجه کنیم که این امر به رشد اقتصادی کشور هم کمک خواهد کرد.

عبداللهی در پایان خاطرنشان کرد: با اعلام سازمان جهانی بهداشت بازدهی کارمندان در محیط کار درصورتی که تغذیه مناسبی نداشته باشند به طور متوسط 20 درصد کاهش خواهد یافت. در ایالات متحده آمریکا سالانه حدود 39 میلیارد دلار به دلیل غیبت از کار، محدود شدن فعالیت جسمی و معلولیت ناشی از دیابت هزینه شده است.

بیشتر بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.