کارشناس ارشد تحولات غرب آسیا، وجود تهدید امنیتی، جایگاه خاندان اسد در جامعه سوریه و ساختار عمیق حزبی در این جامعه را از جمله دلیل مهم رای بالای بشار اسد در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور دانست.

 ۳ عامل رای بالای «بشار اسد» در انتخابات سوریه/ موقعیت دمشق در جهان تثبیت شد

به گزارش قدس آنلاین « سعدالله زارعی » در گفت‌وگو با  تسنیم ، درباره مشارکت بالای مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور که به پیروزی قاطع بشار اسد انجامید، گفت: مشارکت 78 یا 80 درصدی مردم  در انتخابات‌های سوریه مسبوق به سابقه است. اگر ما میزان مشارکت مردمی  را حتی در وسط بحران امنیتی سوریه  که آن زمان،  یک انتخابات برگزار شد، مورد ملاحظه قرار دهیم، متوجه می‌شویم ، رقم مشارکت بالا بوده است. خب، ممکن است، این سئوال مطرح شود،  چرا مردم سوریه  در این سطح  در انتخابات شرکت می‌کنند؟  در پاسخ می‌توان گفت،  سه دلیل وجود دارد.

دلیل اول این است،  سوریه در طول  40 و 50 سال گذشته همواره خودش  را معرض تهدید امنیتی  دیده است. یک زمان تهدید امنیتی رژیم صهیونیستی بوده  و بعدها گروه‌های تروریستی سوریه  را مورد تهدید قرار دادند البته این تهدیدات  به طور کامل  ریشه کن نشدند. مردم سوریه  هنوز از سوی رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی  احساس تهدید می‌کنند. سوری‌ها از سوی کشورهایی مثل ترکیه احساس تهدید  می‌کنند. اکنون  در بخشی از خاک سوریه آمریکایی‌ها و ترکیه‌ای‌ها هستند.  یعنی دو کشور خارجی حضور نظامی نامشروع  در داخل سوریه دارند لذا این احساس نیاز به امنیت و توسعه آن  یکی از دلایل افزایش مشارکت مردم سوریه  در انتخابات است.

این کارشناس ارشد تحولات غرب آسیا، جایگاه اسد در میان مردم سوریه  را دومین علت مشارکت بالای مردم این کشور در انتخابات اخیر دانست و اظهار داشت: در داخل سوریه یک خانواده سمبل وجود دارد. خانواده اسد سمبل شرافت ، قدرت و افتخارات مردم سوریه است. این موضوع از حدود سال‌های 1964 وجود داشته تا سال 2000 که حافظ اسد از دنیا رفت و بعد پسرش بشار اسد به قدرت رسید لذا  محبوبیت خاندان اسد و اتصال این خاندان به انتخابات سوریه یکی از دلایل مشارکت بالای مردم در انتخابات است.

وی درباره سومین دلیل مشارکت بالای مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور گفت: جامعه سوریه یک ساختارعمیق حزبی دارد یعنی حزب بعث سوریه  بخشی از جامعه سوریه نیست، این  حزب، تمام  جمعیت سوریه را پوشش داده است.  این یعنی  مردم در طول  حیات حزب بعث، پرورش مکتبی  و سیاسی پیدا کرده‌اند. اصولا مشارکت  در انتخابات برای عضو حزب یک امر حداقلی است.  یعنی کمترین کاری که یک عضو حزب می‌تواند انجام دهد، شرکت در انتخابات  و رای دادن به نامزد حزب است. این موضوع بسیار طبیعی است.

ما می‌توانیم بگویم،  حزب بعث  بیش از 20 میلیون عضو در سوریه دارد لذا هنگامی که انتخابات در این کشور برگزار می‌شود، مردم به صورت یکپارچه و نظام‌مند در آن شرکت می‌کنند  و به نامزد حزب هم رای می‌دهند. بعد هم می‌بینیم ، جشن و پایکوبی  در خیابان‌های سوریه راه می‌افتد و این نشان می‌دهد،  مردم از رای که داده‌اند،  نه فقط راضی هستند بلکه برای خودشان این را یک علامت قدرت ارزیابی می‌کنند.

این کارشناس برجسته تحولات غرب آسیا با بیان اینکه بشار اسد  در انتخابات ریاست جمهوری  سوریه 95 درصد آراء را به خود اختصاص داد، اظهار داشت: همانطوری که عرض شد ، مردم در سوریه بیشتر در ساختار حزب بعث تعریف می‌شوند . شما می‌دانید کارکرد عمومی حزب در جهان این است که حزب موقعیت‌هایی را  برای اعضای خود فراهم می‌کند و هنگامی که یک فرد به مرحله بلوغ می‌رسد، به دلیل اینکه حزب به او یک سلسله امتیازات دهد ، به نفع‌اش است که  به عضویت حزب در بیایند  و در فضاهای حزبی تعریف بشود.

این مسئله در سوریه به طور ویژه است  و شاید ما در حال حاضر مثال دیگری که بتوانیم  بزنیم چین است. یک حزب هست و در بخش‌های مختلف جامعه چنین حضور دارد. خب، آلان در سوریه حزب بعث در ساختارهای اقتصادی،  سیاسی، امنیتی،  فرهنگی  و اجتماعی حضور دارد. این حزب یک گسترده  وسیعی  دارد لذا بخش زیادی آرای بشار اسد از طریق تجمیع این بخش‌ها و تجمیع آرایی که توسط مردم جای گرفته در این بخش‌ها به صندوق ریخته شده است.

وی افزود: یک بخش دیگر از دلایل رای بالای بشار اسد این است که او از لحاظ خوش نامی در جامعه سوریه خوش نام‌ترین فرد این کشور است.  یعنی هیچ کس به هیچ وجه بشار اسد را به فساد اقتصادی متهم نکرده  و پاکدستی از شهرت‌های بشار اسد است و اینکه ایشان در طول بحران 12-10  سال گذشته  در شرایطی که  به شدت تحت فشار بوده  میدان را ترک نکرد و حتی خانواده‌اش را از سوریه خارج نکرده است. این نشان می‌دهد، یک اعتماد وسیعی میان مردم و نظام دمشق وجود دارد.  بنابراین ، اگر سوابق را مرور کنیم،  متوجه می‌شویم،  یک محبوبیت ویژه و یک ساختار حزبی است،  هنگامی که این دو با یکدیگر جمع می‌شوند،  آرای 95 درصدی را برای بشار اسد شکل می‌دهند، همانطوری که  در انتخابات قبلی ( 2014) هم حدود مشارکت مردمی  میزان آرای بشار  اسد همین حدود بوده است.

این تحلیلگر تحولات غرب آسیا با بیان اینکه  بعضی‌ها تصور کرده‌اند، بحران امنیتی سوریه رابطه بشار اسد با بخش‌های جمعیت سوریه قطع کرده است، اظهار داشت: اکنون آنچه که مردم سوریه مورد توجه قرار می‌دهند،  این است که حکومت در برابر تروریسم خوب مقاومت کرده نه اینکه بگویند حکومت بخشی از مردم را از بین برده است.  اگر مقاومت و ایستادگی بشار اسد نبود امروز کشوری به نام سوریه وجود نداشت.  ملت سوریه هر تکه‌اش در یک جایی آواره بود  و زیر سیطره گروه‌های تروریستی بی رحم، کشورهای دشمن و  یا رقبای سوریه مثل ترکیه  و رژیم صهیونیستی قرار می‌گرفت  لذا  بر خلاف تصور ما که خیال می‌کنیم،  جنگ با گروه‌های تروریستی سبب کاهش محبوبیت بشار اسد شده واقعیت این نیست ، حقیقت این است که مردم سوریه استقلال، امنیت و تمامیت ارضی کشورشان  را می‌پسندند و در تجربه  هم دیده‌اند، گروه‌هایی که به اسم تشکیلات جدید با نام‌های مذهبی یا اسامی حزبی دیگر با برخوردای  از پشتوانه خارجی به صحنه آمدند،  چه بلایی به سر مردم آوردند.  تجربه داعش برای مردم سوریه تجربه بسیار تلخی بوده  و هست  لذا کسی که در برابر داعش ایستاده  او را تقدیس می‌کنند.

اگر مردم در ابتدای بحران امنیتی تصور دیگری داشتند،  امروز جمع بندی آنان این است که بشار اسد نباشد نه امنیتی خواهند داشت و نه تمامیت ارضی سوریه حفظ خواهد شد.

زارعی در پاسخ  سوال پایانی مبنی بر اینکه « تاثیرات سیاسی انتخابات سوریه بر آینده این کشور چیست؟ »  گفت:  پیامد این انتخابات آن است که آقایان بدانید بشار اسد برای یک  دوره 7 ساله دیگر هست لذا آن کسانی که انتظار داشتند در پایان دوره قبلی ریاست جمهوری با یک شرایط دیگری مواجه باشند، با این انتخابات،  این مسئله تثبیت شد که بشار اسد هست. هنگامی که بودن بشار اسد تثبیت شود، کشورهایی که دنبال فرصتی بودند تا یک وضعیت جدیدی در رابطه با سوریه رقم بزنند که من به طور خاص به ترکیه اشاره می‌کنم ، بعد از این انتخابات باید ترکیه  به این جمع بندی برسد که هرچه سریع‌تر کارهایش را با همین بشار اسد شروع کند و گسترش دهد.

وی در ارتباط با تاثیرات بین‌المللی انتخابات اخیر سوریه نیز گفت که در این انتخابات موقعیت دمشق ثبیت خواهد شد و به نظرم، رفت و آمدهایی که طی ماه‌های اخیر به دمشق انجام شده توسط کشورهای عربی و غیرعربی، گسترش و توسعه خواهند یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.