طبق گفته‌ فعالان فرهنگی مشهد، شورای پنجم مشهد کار خاصی برای فرهنگ پایتخت فرهنگی جهان اسلام نکرده و در برخی موارد دوگانه‌سازی‌هایی مانند گردشگری و زیارت یا بی توجهی به مناسبات شادی و غم مذهبی انجام داده است!

نقاط قوت و ضعف دوره پنجم شورای شهر مشهد در حوزه فرهنگ/ زیارت؛ دال مرکزی گفتمان فرهنگی در مشهد است

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از فارس هر روز که به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیک می‌شویم این سوال در ذهن مردم پررنگ‌تر می‌شود که به راستی کلانشهر مشهد به چه شورایی نیاز دارد و آیا در حوزه‌ نیاز و کمبود مورد نظر، شورای شهر فعلی اقداماتی انجام داده است یا خیر؟

از این رو به صورت تخصصی در خصوص اولویت‌های فرهنگی کلانشهر مشهد و بررسی نقاط قوت و ضعف شورای اسلامی این شهر میزگردی با حضور  امیر جلیلی نژاد سردبیر روزنامه قدس، محمد فخر اکبری کارشناس حوزه فرهنگی و اجتماعی، مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، سعید خورشیدی کارشناس رسانه و ارتباطات و  در دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی برگزار کردیم.

زیارت؛ دال مرکزی گفتمان فرهنگی در مشهد است

سردبیر روزنامه قدس در ابتدای این جلسه در پاسخ به این سوال که اولویت‌های فرهنگی شهر مشهد و نقاط قوت و ضعف شورای اسلامی این کلانشهر چیست؟ اظهار کرد: دال مرکزی گفتمان فرهنگی در مشهد زیارت است و زیارت بارگاه معنوی امام رضا(ع) مهمترین دلیل سفر به این شهر است.

امیر جلیلی‌نژاد ادامه داد: شورای پنجم یکی از نادرست‌ترین کارهایی که انجام داد این بود که به جای اینکه زیارت امام رضا(ع) را تقویت و دال مرکزی را گسترش دهد و تمام پیشرفت و توسعه شهر را بر اساس این الگو بگذارد متاسفانه در ابتدای کار خود، گردشگری را مقابل زیارت قرار داد.

وی متذکر شد: این موضوع به این معنی است که به لحاظ فهم مشهد که این شهر به نام امام رضا(ع) است، دوستان در شورای شهر پنجم درک متفاوتی نسبت به این موضوع داشتند و این امر باعث شد که بسیاری از تصمیمات فرهنگی نه تنها تقویت نشود بلکه متاسفانه شاهد حمله به کلمه زیارت بودیم.

سردبیر روزنامه قدس در ادامه بیان کرد: حذف راهنمای زیارت و تبدیل آن واژه به راهنمای گردشگر در کیوسک‌های راهنما از اقداماتی بود که سبب اعتراض نخبه‌های فرهنگی شهر شد، متاسفانه این موضوع را به شکل کمرنگی اصلاح کردند در حال حاضر هم به رویه قبلی خود برگشته و فقط در این راهنما قسمت کوچکی را اختصاص به راهنمای زیارت داده‌اند.

جلیلی‌نژاد در ادامه به ذکر مصداقی دیگر از دوگانه زیارت و گردشگری در شورای پنجم پرداخت و خاطرنشان کرد: مدیر فرهنگی شهرداری مشهد که به عنوان بازوی اجرایی شورای شهر است عنوان مدیریت زیارت را به مدیریت گردشگردی تغییر داد و حتی در ساختار اداری، اسم زیارت را حذف کرد!

وی تاکید کرد: اعضای شورای ششم باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و باید از فرصت بی‌نظیری که وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) در شهر مشهد بوجود آورده، استفاده کنند و این موضوع مهم‌ترین مبنای فرهنگی شهر است.

سردبیر روزنامه قدس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مقایسه گوشه‌ای از عملکرد شورای پنجم با دوره قبل پرداخت و تشریح کرد: در عملکرد شورای شهر پنجم و شهرداری، فرهنگ در عمل به حاشیه رفت این در حالی است که در دوره شورای چهارم نگاه این‌گونه بود که همه پروژه‌های شهری باید از ابتدا پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشند، به این معنی که اثراتی که یک پروژه از ابتدا داشته باشد تا انتها شامل آن می شود اما اولین شهردار دوره پنجم یعنی آقای تقی زاده خامسی به صراحت عنوان کرد که پیوست فرهنگی را نمی‌دانم چیست و فقط پیوست محیط زیستی را می‌دانم! این موضوع باعث به حاشیه رفتن فرهنگ در شورای شهر و شهرداری در آن زمان شد به طوری که مجموعه شورای شهر یک هویت فرهنگی برای شهر مشهد قائل نبودند و هیچ اعتقادی در خصوص مبنا و توسعه فرهنگی نداشتند؛ موضوعی که باعث سردرگرمی در شهر و باعث عزل و نصب پنج مدیر شهرداری در حوزه فرهنگ شد.

جلیلی‌نژاد با اشاره به این موضوع که در دوره شواری پنجم تبلیغات مناسبتی خیلی کم شد، تصریح کرد: حتی برای مناسبت‌های شاد مذهبی هم این موضوع رعایت نشد، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری از این موضوع شانه خالی کرد و کار را به خیلی از جریانات مذهبی پولدار سپرد که مطابق با عقاید خود تبلیغ داشته باشند به‌طوری که برخی از این هیئت‌ها با عقاید انجمن حجتیه برای مراسم شاد مذهبی مانند نیمه شعبان و ولایت‌ها برنامه‌ای در نظر می‌گرفتند ولی برای محرم و آن وجهه حماسی و ظلم‌ستیزی عاشورا و محرم اقدامی را انجام ندادند.

جلیلی‌نژاد یادآور شد: در سال ۹۸ شهادت سردار سلیمانی را بعنوان یک قهرمان ملی داشتیم که برای تشییع آن، مردم در شهرهای مختلف حضور پررنگی داشته و معتقد بودند که قهرمان ملی به شهادت رسیده است و باید برایش مراسم باشکوهی برگزار کنند؛ اما تبلیغات محیطی در خور شانی در مشهد برای این موضوع انجام نشد.

سردبیر روزنامه قدس عنوان کرد: برای شورای شهر بعدی به عنوان یک مبنای فرهنگی، دال مرکزی این شهر مضجع حضرت رضا(ع) است؛ کسی می‌تواند در این شهر کار فرهنگی کند که به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد و مردم شهر هم که در برخی از نقاط شهر هستند و هیچ ارتباطی با حرم ندارند، برایشان حرم مطهر رضوی یک شاخصه فرهنگی و هنری است.

وی خاطرنشان کرد: هرکجای ایران اگر بگویی که مشهدی هستی می‌گویند سلام ما را به امام رضا(ع) برسان و قطعا شهر مشهد جایگاه هویتی و فرهنگی برای مردم این شهر دارد؛ کسانی که در شورای شهر بعدی حضور دارند باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

جلیلی‌نژاد در پایان سخنان خود تشریح کرد: فردوسی را به دو موضوع می‌شناسیم اول به پاسداشت زبان فارسی و دوم حماسه سرایی، باید این تبیین صورت گیرد که رستم‌های امروز ما یعنی کسانی که برای ایران حماسه آفریدند و کشور را حفظ کردند چه کسانی هستند؟

شورای پنجم هیچ‌کاری در خصوص فرهنگ شهروندی انجام نداد!

یک کارشناس فرهنگی تصریح کرد: شورای پنجم با این نگاه آمده بود که توسعه فرهنگ شهروندی را ترویج دهند اما در محوری‌ترین و سخت‌ترین بخش فرهنگی شهرداری به عنوان سازمان فرهنگی اجتماعی چه اتفاقاتی افتاده است؟ در طول این مدت فقط یک طرح شهروندی اجرا شده است.

محمد فخر اکبری عنوان کرد: در شورای پنجم به اسم فرهنگ شهروندی همه چیز را تعطیل می‌کنند و این موضوع خیلی کار اشتباهی است؛ در دوره‌های قبل برای مثال دوره آقای جلیلی که شاید خیلی از افراد به او نقد داشته باشند، شاهد بودیم که برای توسعه و ترویج فرهنگ شهروندی تلاش‌های زیادی مانند ایجاد نشریه و اکران‌های شهری انجام شد.

وی با بیان اینکه شورای پنجم «مشهد دوست داشتنی» را تعطیل کردند ولی هیچ کار در زمینه فرهنگ شهروندی انجام ندادند، تصریح کرد: این بودجه‌ها به کجا رفته است؟ اگر حرفی هم می‌زنیم باید بگویند که در این زمینه چه کارهایی را انجام دادند.

فخر اکبری خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌های فرهنگی قبل را بنا به هر دلیلی لغو کردند و به سمت اتفاقاتی رفتند که باعث خمودگی در این جریان شده است، البته که موضوع کرونا هم طی یک سال اخیر باعث شده تا این شرایط خوب پیش نرود.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: هیچ اتفاق خاصی در مراکز فرهنگی مشهد و سازمان اجتماعی شهرداری مشهد رخ نداده است؛ در صورتی که در ابتدای کار، اعضای شورای پنجم ادعاهای خاصی داشتند.

وی با بیان اینکه شورای پنجم در روزهای اول کار خود مدیرعامل سازمان فرهنگی را حذف کرد، گفت: این نشان می‌دهد که موضوع فرهنگ چقدر برای اعضای شورای پنجم استراتژیک است؛ کمترین لطف اعضای شورا به موضوع فرهنگ شهر بوده است و در حوزه فرهنگ هیچ حرفی برای گفتن نداشته‌اند.

فخر اکبری ابراز کرد: در حوزه منابع انسانی و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری هیچ‌کدام از نیروهای کاربلدی که در قدیم کار می‌کردند، حضور ندارند منابع انسانی، منابع تجدیدناپذیر هر سیستم هستند و به تجارب آنها نیاز داریم، شما با این کارها نفرت ایجاد می‌کنید و نفرت به سادگی رفع شدنی نیست.

این کارشناس فرهنگی که در کارنامه خود سابقه ۷ سال مدیریت فرهنگسرا دارد، با بیان اینکه هیچ اعتقادی به اصلاح‌طلب و اصول‌گرا ندارم، همه سرباز ولی‌فقیه هستیم و این خط‌کشی‌ها مشکلات را زیاد کرده است، در خصوص عدم استفاده از نیروهای اصول‌گرا در سازمان فرهنگی شهرداری مشهد عنوان کرد: در بخش‌های مختلف شهرداری برخی از این نیروها را حفظ کردند ولی در سازمان فرهنگی شهرداری کار را به اندازه‌ای سخت کردند که افراد خودشان کنار رفتند. در اولین روزهای خیلی از افراد کاربلد به بهانه‌های مختلف جدا شدند.

گفتنی است: رییس شورای شهر مشهد در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا انتصابات در فرهنگسراها جناحی نیست؟ عنوان کرد: بروید و رؤسای فرهنگسراها را لیست کنید ببینید کدامشان جناحی و سیاسی منصوب شدند؟!

شورای پنجم سیستم را لاغر کرده است

وی خاطرنشان کرد: سیستم را به شدت لاغر کردند؛ آدم‌های توانمند هیج جایگاهی در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ندارند و خیلی از این آدم‌ها را فراری داده‌اند. نتیجه این اتفاقات زمانی مشخص می‌شود که در فرهنگسراها حضور پیدا می‌کنی و مشاهده می‌کنی که به اشکال متعددی حتی مدیران آن دچار تغییر شده‌اند.

فخر اکبری در پاسخ به این سوال که جایگاه شهرداری در شکل‌دهی فرهنگ یک شهر چیست و در رابطه با این موضوع از شورای شهر بعدی چه توقعی داریم؟ تشریح کرد: شهر یک موجود زنده است، باید دید که شورای پنجم چه برنامه برای توسعه فرهنگ مردم دارد که متاسفانه هیچ فکری در این خصوص ندارد و دچار روزمرگی است.

درخصوص ظرفیت‌ها فرصت سوزی کردیم

این فعال فرهنگی بیان کرد: نگاه شورای پنجم نگاه ابزاری است و ما در رابطه با ظرفیت های خود فرصت سوزی کردیم، فرهنگ بیشتر برای سیاست است و به آن سوبسید می‌دهد، از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند به طور مثال اعضای شورای پنجم در خصوص فوت شجریان چه اقدامی کردند؟ به غیر از تشییع جنازه و موج سواری چه اقداماتی را انجام دادند؟ برای موسیقی فاخر چطور؟ قطعا شجریان و فردوسی یک ظرفیت هستند ولی به این ظرفیت‌ها توجه نداریم و بیشتر نگاه ابزاری و سیاسی بر فرهنگ در دوره پنجم مدیریت شهری حاکم است.

وی با بیان اینکه شورای پنجم عملا حرفی برای گفتن در حوزه فرهنگ نداشت، ادامه داد: هرکدام از دوره‌های قبل شورا، استراتژی خاص خود را داشتند، استراتژی این شورا چیست؟ اساس تمام مسائل اجتماعی، فرهنگ است، پویایی ونشاط در مردم خیلی مهم است و باید به تمام اقشار مردم با مشکلات زیادی که دارند پویایی و نشاط داد و اگر نتوانی جامعه را در یکسری از اتفاقات کنار هم بسیج کنی این پویایی و نشاط رقم نخواهد خورد.

این فعال فرهنگی در بخش دیگری از کلام خود، گفت: شأن مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی خدمتگذاری است. فضای شهری ایجاب نمی‌کند این همه آدم برای آن کاندیدا شوند، واقعا این افراد چه کسانی هستند و داعیه چه چیزی را دارند؟ این افراد چقدر عملکرد فنی مثبت داشته‌اند که اکنون می‌خواهند به شورای شهر وارد شوند؟ افرادی که به این محیط وارد شوند باید کمر همت را برای خدمتگذاری ببندند و هدفی جز خدمت نداشته باشند و لازمه آن، این است که رابطه و رفیق بازی را کنار بگذارند.

وی سهم‌خواهی و باندبازی در انتصاب‌ها را سم مهلکی برای شورای شهر در دوره بعد عنوان کرد و تنها تخصص‌گرایی و ارزش نهادن به تجربه افراد موفق در این حوزه را یکی از راه‌های موفقیت شورای بعدی دانست.

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: مشهد یک جهان ‌شهری است برای همه؛ امروز در مشهد افغانی‌ها، پاکستانی‌ها و مردمانی از نیجریه زندگی می‌کنند. ما امروز جایی هستیم که کعبه آمال جهان اسلام است، بنابراین نیازمند این هستیم که انسان‌هایی که برای سکانداری شورای شهر می‌آیند از هر سمت و سو و جناحی که هستند، به مشهد به عنوان یک جهان‌شهر نگاه کنند.

فخر اکبری اضافه کرد: مشهد به امام رضا(ع) تعریف می‌شود و وصل به امام رضا(ع) است. اینجا یک امت واحد است و اتفاقاتی در آن می‌افتد که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

وی تشریح کرد: همه آدم‌های شهر برای اینکه شهر پویایی خود را داشته باشد باید مشارکت کنند و این وقتی می‌تواند اتفاق بیفتد که ما برای همه‌ی افراد نقش تعیین کرده و توجه داشته باشیم.

معاونت فرهنگی مشهد نیاز به نشاط دارد

یک کارشناس فناوری و رسانه عنوان کرد: معاونت فرهنگی شهرداری، مسئله‌اش حل مشکلات شهر است و هیچ فرقی با بخش‌های مختلف شهر ندارد و حل مشکل آن از طریق ابزارهای فرهنگ و ساز و کارهای فرهنگی است.

سعید خورشیدی با بیان اینکه در عمل اگر بخواهیم ورود کنیم، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، یک معاونت تزیینی و دکوری است، ادامه داد: خیلی از مشکلات شهر را با معاونت‌های مختلف شهر حل می‌کنیم و این مسیر نیاز به یک نشاط و آرایش دارد، اما انگار کار معاونت فرهنگی به اشتباه، خوش رنگ و لعاب کردن مسیر توسعه‌ شهر تعریف شده است.

وی تشریح کرد: ذهن خیلی از مدیران شهری مشهد به هیج عنوان به عرصه فرهنگ نگاه تخصصی ندارد و بیشتر آن‌ها در زمینه مهندسی در حال فعالیت هستند.

خورشیدی با بیان اینکه نگاه مهندسی در مورد مسئله بزهکاری در (به اصطلاح) حاشیه شهر مشهد، نگاهی امنیتی است، متذکر شد: اما در زمان فاز یک مشهد دوست‌داشتنی ما آسیب‌های اجتماعی را کنترل کردیم و اگر اقداماتی از این جنس در دوره پنجم ادامه پیدا می‌کرد خیلی از این آسیب‌ها نه حل، بلکه رفع می‌شد؛ ما با یک نگاه درازمدت می‌توانستیم کرامت نفس را به اهالی یک سری از نقاط کمتربرخوردار شهر تزریق کرده و از این طریق مسائل و مشکلات مردم را کم کنیم، اما متاسفانه آن را خراب کردند و ما به ازایی برایش در نظر نگرفتند.

این کارشناس فناوری و رسانه گفت: نگاه ما به فعالیت‌های فرهنگی سازمان شهرداری مشهد باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم نگاه ویژه‌ای به حل مشکلات شهری در حوزه فرهنگی کنیم و اگر مشکل اشتغال و فرهنگ ترافیک شهروندی داشته باشیم حوزه‌ای که می‌تواند با یک سازوکار ارزان‌تر و نگاه ویژه به ما کمک کند همین حوزه فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه مسائل شهر به نگاه ما به شهر نسبت دارد و باید برای شهر فراتر از کاربرد موجود، هویت بهتری در نظر بگیریم، تاکید کرد: باید ببینم هسته اصلی شهر چه چیزی است و قطعا آدم‌هایی که دراین شهر وظیفه‌دار هستند نقش به سزایی در این موضوع دارند.

سیطره سیاست بر فرهنگ در شورای پنجم مشهد

خورشیدی ابراز کرد: متاسفانه اعضای شورای شهر پنجم ذهنیتی نسبت به شهر مشهد دارند که می‌خواهند این ذهنیت را غالب کنند، به عنوان یک شهروند احساس می‌کنم سیطره سیاست بر فرهنگ در شهر مشهد حکمفرما است، یعنی یک سری افراد رای آوردند و تمایز و تفاوتی را در حوزه اقتصاد و شهرسازی و خدمات نمی‌بینید و اگر بخواهیم تمایزی در سایر حوزه‌ها داشته باشیم حوزه فرهنگ ابزار ماست، در اقدامات اعضای شورای پنجم تعارض دیده می‌شود!

این کارشناس فناوری و رسانه با بیان اینکه سیطره سیاست بر فرهنگ باعث می‌شود همان کسانی که اکنون در شورای شهر دغدغه‌ دین و امام رضا(ع) دارند نادانسته ابزار دست یک سری جریانات شوند، تکمیل کرد: اگر امام رضا(ع) در شهر مشهد بودند اما مقوله‌ زیارت در مذهب و آیین ما نبود، دیگر مشهدی وجود نداشت، برخی برای خدمت به زائران اینجا آمدند و اقتصاد را هم با خودشان آوردند.

کشور در سال‌های اخیر دچار حکمرانی اجتماعی شده است!

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه کشور در دهه‌ها و سال‌های اخیر دچار چالش بزرگی شده است، از این پدیده با عنوان حکمرانی اجتماعی یاد کرد و گفت: مسئولان ایران در خیلی از مسائل  کشور توانستند گام‌های بزرگی بعد از انقلاب اسلامی بردارند و به بخشی از اهدافی که باید محقق کنیم، رسیدیم.

مجید عسگری تصریح کرد: تصویری که از وضعیت جامعه ما در فضای عمومی وجود دارد با واقعیت خیلی متفاوت بوده و همخوانی ندارد و تمام چالش‌ها از این موضوع شروع می‌شود؛ بنابراین اگر بخواهیم از سیاست خارجی نکته‌ای را بگوییم، تصویری که از مردم دیده می‌شود این است که در وضعیت اقتصادی سختی به سر می‌برند و چالش‌های بزرگ اقتصادی دارند و رویکردها به سمت مذاکره یا از فضای خارج از ایران بحث می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله عموم ذهن مردم با آنچه از فضای کلی که کشور را می‌خواهد اداره کند متفاوت است، تکمیل کرد: این موضوع باعث می‌شود چالش‌های بزرگی ایجاد شود، مسئله جدی‌ای در ذهنیت مسئولان داریم که این موضوع را می‌خواهم با موضوع شهر پیوند بدهم.

عسگری بیان کرد: شهر یک کالبد است و ما بیشتر در حوزه اجتماعی مشکل داریم، باید نگاه اجتماعی به شهر را مسئله جدی‌تری نسبت به فرهنگ دانسته و مدیریت شهری باید به تفاهمی با مردم برسد.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی هدف از اداره شهر را پیشرفت معنوی و مادی دانست و با بیان اینکه اگر چشم‌اندازی برای شهر تعیین می‌کنند برای کل شهر تعیین شده است، ادامه داد: این فقط برای مسئولان نیست و باید به تمام مردم نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی تاکید کرد: نگاه اجتماعی یعنی در تمام مسائل پیشرفت شهری باید جایگاه عموم مردم را بدانیم، باید کارهای فرهنگی برای شهر تعیین کنیم، لازم است پیشرفت مادی و معنوی شهر عدالت محور و با هویت باشد.

آیا تفریح کردن فقط با کنسرت و این قبیل مسائل امکان پذیر است؟

عسگری با بیان اینکه در حوزه معاونت فرهنگی دو نکنه را جدی می‌دانم، تشریح کرد: یکی این موضوع که شهر فضا و کالبدی اجتماعی برای مردم دارد و به اسم تفریح یاد می‌شود؛ شورای شهر پنجم برای این موضوع شعارهای زیادی داد ولی متاسفانه در عمل کارنامه قابل دفاعی ندارد، مگر رسیدن به تفریح فقط در کنسرت و یک سری از این مسائل است که باعث اختلاف می‌شود؟ خیلی از مسائل دیگر وجود دارد که می‌توان برای تفریح مردم در نظر گرفت.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: هیچ راه حل جدی‌ای برای تفریح مردم نداریم و باید دید با استفاده از ابزارهای فرهنگی اجتماعی برای این نگاه مردم چکار کنیم؛ بنده یک سوال جدی از مسئولان دارم، شاهنامه و فردوسی چه نکته ویژه‌ای برای زندگی امروزمان دارد و چه اتفاق اجتماعی را می توانیم با استفاده از فردوسی برای مردم فراهم کنیم؟

وی تشریح کرد: در فضای امروز جامعه از فرهنگ به حل مسائل کشور نگاه نمی‌کنیم، ما زمانی در کرونا موفق می‌شویم که همه مردم ماسک بزنند و اگر همه مردم ماسک بزنند این موضوع اتفاقی فرهنگی اجتماعی است؛ فردوسی خیلی از مسائل دارد که می‌توانست استفاده بهینه از آن داشته باشیم که متاسفانه در شورای پنجم این موضوع انجام نشد.

عسگری تشریح کرد: بنده معتقدم شورای پنجم باید به دو بخش تقسیم شود؛ دوره تقی‌زاده و کلایی، در دوره کلایی اتفاقات دیگری افتاد. من انسجام خوبی در دوره وی به خصوص در حوزه فرهنگ دیدم. اگر کلایی فرصت بیشتری داشت، بسیاری از برنامه‌های جدی‌تر دیگر را هم می‌توانست عملی کند.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه وقتی ساختاری مثل پردیس تئاتر به ‌راه شد، جنس فضاسازی شهری و مقداری از اشکالات آن رفع شد و عقلانیتی شکل گرفت؛ تکمیل کرد: نکته دوم درخصوص تقابل‌هاست، من معتقدم در بعضی مسائل با استناد به نگاه آقای خورشیدی که می‌گویند سیاست بر فرهنگ غالب شده است، مسئله این است که ما چگونه با فضای مردم ارتباط برقرار کنیم؟ نمی‌خواهم بگویم با ارج نهادن به فردوسی به دنبال بدیلی برای ارتباط مردم با امام رضا(ع) بودند اما به دنبال این بودند که حرف و بینش جذاب‌تری از مشهد داشته باشند.

وی گفت: در بعضی از مسائل این بحث‌ها به نفع شهر شد. در برخی دوره‌های شهر مشهد جریان‌هایی مثل موج های خروشان شکل گرفت، نمی‌گویم که شهرداری آن را راه انداخت اما فضای توسعه شهر به سمتی رفت که یک دفعه اتفاقات دیگری افتاد. ولی این دوره می‌بینیم که آرامگاه طوس به زیرساخت‌های خوبی مجهز شد و استراتژی گردشگری با اینکه یک چالش میان گردشگری و زیارت امام رضا(ع) بود، ولی بالاخره گردشگری فردوسی محور برای شهر ما بسیار مفیدتر است تا گردشگری نشاط محور و بی هویتی مانند پارک آبی یا چالیدره.

عسگری بیان کرد: اینکه این مباحث نیازمند گفت‌وگوی زیادی است اما از اینجا می‌خواهم یک گریز بزنم به این مسئله که فکر می‌کنم در دوره آقای کلایی یک انسجام برنامه‌ای احساس شد که باید وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: می‌بینیم که در نقد دوستان و فضاها، انتقاد از نوع خوانش از فردوسی است. ما در همین جلسه اخیر که شب شعر حماسی بود و دوستان شهرداری و شورای شهر در آن مشارکت داشتند، شاعران شعر حماسی بسیار خواندند و رییس شورای شهر رفت و در رابطه با فضای گفت‌وگو در شاهنامه سخن گفت.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی اضافه کرد: حیدری گفت در جای‌ جای شاهنامه، ما همواره رو به صحبت و تعامل آورده‌ایم و ایران هیج‌گاه در مقابل دشمنان آغازگر جنگ نبوده است!

 وی بیان کرد: یک خوانشی از فردوسی و شاهنامه ارائه می‌شود که متناسب با نگاهی است که به لحاظ اجتماعی و سیاسی در آن حرف دارند. یعنی مسئله تقابلی نیست بلکه آوردن مفاهیم به خدمت فضای اجتماعی و رفتاری روز است که به نظرم نکته بسیار مهمی است و از این منظر می‌توان به آن نگاه کرد. این نگاه سیاسی به شاهنامه فارغ از درست یا نادرست بودن، توجیه‌گر مذاکره در دولت روحانی است.

عسگری گفت: به نظر می‌رسد که شورای شهر و تیم آینده اگر تمایل به برداشتن گامی روبه جلو داشته باشد باید مواردی را در نظر بگیرد. حدود ۱۴-۱۵ سال است که سه جریان متفاوت برای اداره شهر روی کار آمده‌اند. دوره‌ای که نگاه به فرهنگ و نشاط و عطرافشانی بود، دوره‌ای که بینش اجتماعی داشت و دوره‌ای که بیشتر نگاه‌هایش سیاسی بود؛ در آینده شورایی موفق خواهد بود که بتواند جمع کننده اداره واقعی شهر با حوزه اجتماعی فرهنگی باشد.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد به لحاظ اداره شهر و در مرحله برنامه‌ریزی به نقاطی رسیده که دیگر گنجایش برنامه‌های افسارگسیخته را ندارد، تبیین کرد: در مسئله حاشیه شهر مشهد اتفاقاتی وجود دارد، در مسئله بلندمرتبه سازی و نگاه تجاری به شهر همین طور، در مسئله نوع گردشگری و زیارتی نگاه کردن به شهر و نبود زیرساخت‎‌های درست غیر از حرم شریف امام رضا(ع) در حوزه گردشگری و زیارتی، این‌ها همه باعث شده که ما با چالش‌های جدی روبرو شویم که این چالش‌ها در حوزه اقتصاد و سیاسی‌ اجتماعی شهر خودش را نشان می‌دهد.

عسگری تصریح کرد: اگر نگاه شورای شهر آینده واقعا فرهنگ‌محور و اجتماع‌محور نباشد، ما در پیشرفت و کارآمدی اداره شهر به اختلال می‌خوریم. همانطور که در دوره اخیر یک بخشی به این حوزه رسیدیم و روی این حوزه بسیار می‌شود مانور داد؛ ما چشم‌انداز ۲۰ ساله شهر مشهد را لازم داریم. این‌ها مقاطعی از شهر مشهد است که اگر نگاه هویتی و اجتماعی به برنامه شهر نداشته باشیم اساساً با اختلالات بسیاری مواجه خواهیم‌شد.

طبق گفته‌ فعالان فرهنگی شهر مشهد، شورای شهر پنجم این شهر در برخی اقدامات و انتصابات خود، سعی در جداسازی مذهب از فرهنگ شهر و رو به روی یکدیگر قرار دادن این دو مقوله داشته که نتیجه آن ذبح اخلاق و سیطره سیاست بر فرهنگ در پایتخت فرهنگی جهان اسلام  بوده است، اقداماتی مانند حذف کلمه زائر از برخی تابلوهای شهری، تعلیق و انحلال برخی فرهنگسراها، ایجاد دوگانه گردشگری و زیارت، کمرنگ شدن حال و هوای مناسبت‌های مذهبی درخور شان این کلانشهر مذهبی مشهد مواردی است که در کارنامه دوره پنجم مدیریت شهری و در حافظه تاریخی مشهد ماندگار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.