در حالی ‌که وزارت نیرو مدعی است صنعت برق به دلیل استخراج غیرمجاز ارز تحت ‌فشار است کارشناسان توقف سرمایه‌گذاری در تولید و فرسودگی شبکه توزیع را علت اصلی خاموشی‌ها ذکر می‌کنند.

کلید روشن کردن خاموشی

آن‌ طور که متولیان این صنعت می‌گویند ظرفیت واقعی تولید برق در کشور ۵۸ هزار مگاوات است در حالی ‌که دست‌کم نیاز مصرف در پیک تابستان امسال ۶۸ هزار مگاوات پیش‌بینی‌ شده، این بدان معناست که باید انتظار کمبود ۱۰ هزار مگاوات برق را داشته باشیم. نگاهی به آمارهای این حوزه از کم‌کاری دولت در توسعه ظرفیت نیروگاهی و تولید برق متناسب با رشد مصرف حکایت دارد.

آمارها نشان می‌دهند از سال ۸۴ تا سال ۹۲، افزایش ظرفیت تولید برق کشور از ۴۱ هزار مگاوات به ۷۰ هزار مگاوات رسیده و حدود ۷۰ درصد به ظرفیت نیروگاهی افزوده شد اما از سال ۹۱ تاکنون با وجود اینکه حدود ۵۰ درصد به بار شبکه افزوده شده، تنها حدود ۲۱ درصد بر ظرفیت تولید افزوده شده است.

ابراهیم خوش‌گفتار، عضو هیئت‌ مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در گفت‌وگو با خبرنگار ما اصلاح نشدن قیمت برق مشترکان پرمصرف، تراز نبودن تولید با مصرف برق و مشکل در تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را از دلایل بروز خاموشی‌ها در کشور دانسته و معتقد است باید حمایت از بخش خصوصی و به‌ تبع آن سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت نیروگاهی در اولویت سیاست‌گذاری‌ها در صنعت برق قرار گیرد.

ضرورت اصلاح تعرفه مشترکان بدمصرف

وی می‌گوید: ما در سال ۹۸ حدود ۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات و در سال ۹۹ حدود ۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات کمبود برق در شبکه داشتیم، اما برای حل این مشکل به ‌جای توسعه ظرفیت نیروگاهی، برق صنایع بزرگ را قطع کردیم و تولیدکنندگان را در مصرف برق محدود کردیم در حالی ‌که برق اولین نیاز یک کارگاه تولیدی است، در حقیقت ما به‌ جای حل مسئله به بخش تولید می‌گوییم تو کمتر کار کن تا ما بتوانیم جوابگوی نیاز برق مصرفی در کشور باشیم.

خوش‌گفتار یکی از دلایل بروز قطعی در شبکه را اجرا نکردن قانونی می‌داند که در سال ۷۷ پی‌ریزی شد و بنا بود بر اساس آن قیمت برق مشترکان پرمصرف اصلاح شود تا اگر خانواری بیش از ۶۰۰ کیلووات مصرف می‌کند خودش را برای پرداخت هزینه‌های واقعی تولید نیز آماده کند. به گفته وی تا وقتی تعرفه‌ها برای مشترکان بدمصرف اصلاح نشود و ساختار مترینگ مصرف (محاسبه میزان برق برای مصرف‌کنندگان کوچک و متوسط) تغییر نکند تغییری در رفتار مصرف‌کنندگان به وجود نمی‌آید.

وی دومین علت مواجهه کشور با خاموشی‌های گسترده را تراز منفی تولید ذکر می‌کند و معتقد است به دلیل نبود سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی، شبکه برق کشور متناسب با رشد بار توسعه پیدا نکرده است و حالا باید با خاموشی‌های مکرر در شبکه برق تاوان این کم‌کاری را پس بدهیم. وی بر این باور است که بایستی سرمایه‌گذاری هنگفتی در تولید برق داشته باشیم وگرنه با این روند در ۵ تا ۶ سال آینده نیز این مشکل پابرجا بوده و خاموشی در پیش داریم.

۷ هزار مگاوات توان تولید برق معطل تعمیرات

وی با بیان اینکه با تولید ۱۰ هزار مگاوات برق مشکل قطعی حل می‌شود سومین علت خاموشی‌ها را فرسودگی شبکه برق دانسته و می‌گوید: به علت نبود برنامه‌ریزی درست و کمبود بودجه برای تعمیرات تجهیزات فرسوده، هم ‌اکنون ۶ هزار و ۹۰۰ مگاوات از توان تولیدی برق کشور خارج از مدار است و تا وقتی تعمیرات اساسی این تجهیزات به شکل استاندارد به پایان نرسد امکان ورود این مقدار برق به شبکه وجود ندارد. وی با تأکید بر اینکه تأثیر رمزارزها بر شبکه برق ناچیز و حدود ۷۰۰ مگاوات است، ارزش این عدد را در شبکه به ‌اندازه دوریالی در برابر هزارتومانی می‌داند که از قضا قابل ‌کنترل نیز هست.

خوش‌گفتار می‌گوید: ایران به‌ عنوان دومین کشور تولیدکننده گاز در جهان جزو هفت‌ کشوری است که توربین‌های گازی تولید می‌کند، با داشتن چنین ذخایر و ظرفیت‌هایی؛ نابسامانی در این صنعت و خاموشی‌ها را نه در اثر کم‌آبی یا تولید رمزارز یا دیگر موارد؛ که ناشی از سوءمدیریت می‌دانم.

وی با اشاره به انحصارگرایی وزارت نیرو در خرید و توزیع برق می‌افزاید: تولیدکنندگان صنعت برق از سرمایه‌گذاری در این حوزه پشیمان هستند؛ چراکه درگیر تولید یک کالای امنیتی شده‌اند که در انحصار دولت بوده و صرفه اقتصادی نیز ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.