به اعتقاد سردبیر نشریه رای الیوم، آمریکا اگر می‌خواهد مسئله فلسطین را حل کند باید به سراغ مقاومت غزه برود.

بلینکن آدرس را اشتباه رفت/برای حل مسئله فلسطین باید با مقاومت مذاکره کند

قدس آنلاین: عبدالباری عطوان، سردبیر نشریه اینترنتی رای الیوم در ویدئوی هفتگی خود به جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه اشاره کرد و افزود: این مسئله هنوز در صدر خبرها و موضوعات مورد توجه رسانه‌ها و حتی بین مردم است. زیرا آنچه در غزه و به طور کلی فلسطین روی داد کار بزرگی بود.

وی گفت: غزه با این که منطقه بسیار کوچکی است، همه معادله‌ها را تغییر داد. همه موازنه‌های منطقه را به هم زد و باعث شد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای اولین بار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر تماس بگیرد و از وی درخواست دخالت برای فیصله دادن مسئله کند، حال آن که اصلا تمایلی به گفتگو با السیسی نداشت. بایدن همچنین شش بار با بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) تماس گرفت. رعب و وحشت حاکم بر اسرائیل و متحدان آن در جهان به سبب شجاعت و مردانگی گروه‌های مقاومت در نوار غزه بود و قدرت آن‌ها را برای فشار دادن دکمه نشان داد.

عطوان ضمن مقایسه  نیروهای مقاومت با قدرت‌های هسته‌ای افزود: البته آن‌ها (مقاومت) مثل آمریکا بمب هسته‌ای ندارد، ولی دکمه موشک‌های آن از همه قدرت‌های هسته‌ای قوی‌تر است. شما یحیی السنوار، این مجاهد فلسطینی را دیدید که بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل را که به دنبال ترور وی بود به چالش کشید و گفت: بیا من را ترور کن. این مردم دنبال شهادت هستند. وی در مراسم حاضر شد و در کنفرانس خبری شرکت کرد و با پای خودش هم به منزل رفت. منزل او در اردوگاه است و دفتر وی نیز همانجاست. قدرت مقاومت از همینجا ناشی می‌شود.

سردبیر نشریه رای الیوم گفت: اکنون زمام تصمیم گیری در دست مردان مقاومت است که در اتاق‌های عملیات زیر زمین هستند و در آنجا برنامه ریزی می‌کنند و مهمتر از همه این است که نمی‌ترسند و اصلا نمی‌خواهند مسئولان اسرائیلی و آمریکایی و سازمان ملل را ببینند و به آن‌ها نیازی ندارند. آن‌ها با کمک‌های آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) زندگی می‌کنند؛ بنابراین آنچه اتفاق افتاد معجزه‌ای بزرگ بود. دیدیم که حماس رژه نظامی برگزار کرد و هیچ هراسی هم نداشت و اعلام کردند این‌ها موشک‌ها و توپخانه‌ها و پهپادهای ماست.

وی ادامه داد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، آدرس را اشتباه رفت. اردن و مصر و حتی رام الله (تشکیلات خودگردان) چه کار می‌توانند بکنند. تصمیم گیرندگان در امان و قاهره و حتی رام الله نیستند. اصلا اتفاقاتی که اخیرا افتاد چه ارتباطی با محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) داشت و وی چه نقشی در آن داشت؛ بنابراین چرا به سراغ آن‌ها می‌روید (آمریکا)، به سراغ اصل ماجرا (مقاومت فلسطین) بروید.

عطوان گفت: چگونه آمریکا با این عظمت رفت و با طالبان مذاکره کرد و در نهایت هم اعلام کرد همه نیروها را از افغانستان خارج می‌کنیم. خسارات و تلفات زیادی در افغانستان متحمل شد و هیچ نتیجه‌ای هم به دست نیاورد. بلینکن باید به غزه می‌رفت، زیرا اگر می‌خواهند مسئله فلسطین را حل کنند باید به غزه بروند و به سراغ اصل جنس بروند. همان کسانی که اسرائیل را شکست دادند. باید به سراغ السنوار در منزل ویران شده وی بروند و با او مذاکره کنند. این که به سراغ عباس و دیگران می‌روند، کاری بیهوده است. آن‌ها آدرس را اشتباهی می‌روند، آدرس درست غزه و السنوار و محمد ضیف است. السنوار در کنفرانس خبری مسائل مهمی را مطرح کرد. آیا چهار موشکی که از جنوب لبنان شلیک شد ناخودآگاه بود؟ این موشک‌ها پیام‌هایی از جنوب لبنان و با هماهنگی حزب الله و مقاومت لبنان بود.

جنگ آینده فلسطین در چند جبهه خواهد بود

وی ادامه داد: سخنان اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را شنیدم. در این سخنان شاهد تعهد اخلاقی، سیاسی و شخصی بودیم، به این معنا که در صورت تکرار تجاوز به مسجدالاقصی و قدس، حزب الله وارد جنگ خواهد شد. من به این بخش از سخنان نصرالله به مناسبت روز جهانی قدس دقت کردم که گفت موشک‌های غزه باید وارد عمل شود و از قدس و مسجدالاقصی دفاع کند. من این بخش را بررسی کردم؛ بنابراین جنگ آینده در چند جبهه خواهد بود. از شمال یعنی حزب الله، از سوریه و نیز بسیج مردمی عراق و ایران و همچنین جنبش انصارالله یمن خواهد بود.

عطوان با اشاره به حمایت جهانی از غزه و فلسطین گفت: دو میلیون یمنی در تظاهرات حمایت از ملت فلسطین و اعتراض به جنگ شرکت کردند که بی سابقه است؛ بنابراین بعید نمی‌دانم یمنی‌ها که عربستان را هدف قرار دادند، در آینده ایلات را (در جنوب فلسطین اشغالی) هدف قرار دهند. اکنون تحولات جدیدی در حال رخ دادن است. نصرالله در مهمترین بخش سخنان خود گفت تجاوز به قدس به معنای جنگ منطقه‌ای خواهد بود. این بدان معناست که با آتش بس شکننده‌ای روبرو هستیم. نتانیاهو کجاست؟ چرا حرفی نمی‌زند؟ چرا پنهان شده است؟ چون شکست خورده است. اسرائیلی‌ها به او می‌گویند چه بلایی سر ما آوردی؟ ۸۰ درصد از سرزمین تاریخی فلسطین را اشغال کردید، ۳۰ درصد از کرانه باختری را اشغال کردید و حالا شهرک نشینان شما به سراغ ۲۷ باب منزل در محله شیخ جراح رفته اند؟ شما سیر نمی‌شوید؟

کار سامانه گنبد آهنین تمام شد

عطوان ادامه داد: کار سامانه گنبد آهنین تمام شد. می‌گویند آمریکا آن را ارتقا می‌دهد، خوب موشک‌ها هم ارتقا پیدا می‌کنند. هیچ مشکلی نیست. کار نیروی هوایی که با آن جنگ با کشورهای عربی را یکسره می‌کردید، تمام است. اکنون مقاومت بسیار قوی‌تر از گذشته است. گروه‌های مقاومت فلسطین الآن در سرزمین خودشان هستند نه در لبنان یا سوریه یا عراق و اردن. مقاومت اکنون در سرزمین خودش است و موشک‌های ساخت خودش را دارد. حتی نتوانستند یکی از کارگاه‌های تولید موشک یا پهپاد در غزه را پیدا کنند. وقتی السنوار می‌گوید پانصد کیلومتر مربع زیر زمین داریم، بعید نمی‌دانم پایگاه‌هایی زیر سدیروت و اسدود داشته باشند. فرماندهی جدیدی شکل گرفته است که با مردم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.