بیشتر از یک هفته است که برنامه خاموشی و قطع برق نوبتی در مناطق مختلف شهر مشهد همچون سایر نقاط استان و کشور به اجرا گذاشته‌ شده که به اذعان مسئولان شرکت برق به دلیل کاهش نزولات آسمانی و میزان تولید نیروگاه‌های برق - آبی کشور و همچنین افزایش دما و به‌تبع آن افزایش مصرف برق در تمام بخش‌ها بوده است. وجود اشکالاتی در نحوه اجرای این برنامه، اما موجب بروز نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان بسیاری شده که لازم است چند نکته را خطاب به مسئولان و مجریان این طرح متذکر شویم.

اول: با بررسی شکایت‌ها و گلایه‌های شهروندان مشهدی به ‌طور قطع می‌توان گفت در حالی ‌که از سوی رسانه‌های بیگانه، شائبه‌هایی نسبت به دلایل اصلی ناتوانی شرکت برق در ارائه خدمت به مردم القا می‌شود؛ تبعیض و بی‌عدالتی در اجرای خاموشی‌های مناطق و محلات مختلف شهر، مهم‌ترین عامل این نارضایتی‌ها بوده است؛ به گفته شهروندان مشهدی و بنا بر مشاهدات میدانی همکاران ما، در حالی‌ که برق بیشتر مناطق شهر مرتب و مستمر طبق برنامه قطع می‌شود، برق برخی مناطق و محلات (عموماً برخوردار) از ابتدای اجرای طرح قطع نشده و یا در برخی از این مناطق در حد چند دقیقه بوده است.

دوم: تقریباً در تمامی مناطقی که در فهرست قطع برق قرار دارند، مراکز درمانی، بهداشتی و داروخانه‌هایی واقع‌ شده‌اند که ناچارند برخی داروها را در یخچال نگاه داشته و خاموشی بیش از دوساعته یخچال منجر به فاسد شدن این داروها می‌شود. همچنان که مواد غذایی و پروتئینی در یخچال‌های خاموش قصابی و سوپرمارکت‌های این محلات دچار فساد و خرابی می‌شود.

سوم: در حالی‌ که هنگام قطع برق شبانه در برخی مناطق شهر، معابر، میدان‌ها و تقاطع‌های این مناطق به ‌کلی خاموش و تاریک است و به استناد اظهارات مقام‌های انتظامی سوانح رانندگی و حوادث مختلفی از این‌ جهت رخ می‌دهد و حتی افزایش جرایم مختلف به ‌ویژه سرقت‌ها دور از انتظار نیست؛ همزمان اما در دیگر محلات شهر بسیاری از ساختمان‌ها و اماکن دولتی، عمومی و خصوصی با پروژکتور و نورافکن‌های قوی و لامپ‌های بسیار نورافشانی شده، گویی مالکان این اماکن، زیبایی ساختمانشان را به رخ می‌کشند و با سخره گرفتن طرح صرفه‌جویی در مصرف برق، به تمام مردم نیز ریشخند می‌زنند.

چهارم: چند روز پیش از اجرای برنامه خاموشی‌ها با ابلاغ دستورالعملی، دستگاه‌های اجرایی، نهادها، بانک‌ها، مؤسسه‌های عمومی، غیردولتی و شهرداری‌ها ملزم به کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق خود در ساعات اداری و کاهش ۹۰ درصدی آن در ساعات غیراداری شدند. در همین راستا ممنوعیت استفاده از کولر گازی و جایگزینی آن با وسایل سرمایشی کم‌مصرف در ساعات اداری و غیراداری نیز به این اماکن تکلیف شد؛ بلافاصله پس از ابلاغ این دستورالعمل هم برق سه دستگاه اجرایی پرمصرف استان به مدت ۲۴ ساعت قطع شد. اما آنچه در عمل می‌بینیم، اکثر قریب به‌ اتفاق دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و غیردولتی مشهد تغییری در رویه معمول مصرف برق و انرژی خود ایجاد نکرده‌اند.

پنجم: به اذعان نمایندگان مجلس، قطع برق می‌تواند ابزار جنگ سرد دشمنان علیه ملت ما باشد، علاوه بر این شرایط کنونی؛ بهترین نمونه تمرینی و مانور آمادگی مقابله با بحران‌های بزرگ‌تر در شهر و کشور است؛ جا داشت دستگاه‌های عضو تشکیلات پدافند غیرعامل به بهانه تمرین آمادگی و مانور همچنان که در حوادث طبیعی، سیل و زلزله، نیروی انسانی، توان فکری، امکانات و تجهیزات مرتبط را در بوته آزمایش قرار می‌دادند، در این برنامه نیز وارد عمل شده و در راستای تطابق دادن شهروندان، مراکز حیاتی و دستگاه‌های خدمات‌رسان و مورد نیاز مردم با این شرایط و به حداقل رساندن تبعات این خاموشی‌ها یاری‌رسان می‌شدند.

ششم و پایانی: آنچه مسلم است اینکه در اجرای برنامه خاموشی‌های زمان‌بندی ‌شده مشهد، نوعی کج‌سلیقگی، سوءمدیریت و رفتار سلیقه‌ای دخیل بوده که سبب بروز نابسامانی‌هایی در اجرای این برنامه و نارضایتی شهروندان و به مخاطره افتادن برخی مصالح و سلامت عمومی شده است. بدون شک دولتمردان و متولیان این طرح می‌بایست پیش از به اجرا گذاشتن آن، با مطالعات دقیق و کارشناسی از اشکالات موجود پیشگیری می‌کردند اما حالا که به ‌ظاهر کار از کار گذشته ولی آنچنان که متولیان این حوزه گفته‌اند سایه کمبود برق تا پایان تابستان بر کشور حاکم خواهد بود و اگر قرار بر ادامه همین روند باشد بی‌شک قطعی برق زمینه‌ساز مشکلات ثانویه‌ای در بخش‌های گوناگون خواهد شد که بی‌تردید نتیجه خوشایندی نخواهد داد پس ضرورت دارد برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های بیشتر و اخلال در خدمات مراکز خدماتی، درمانی و بهداشتی تدبیر اساسی اندیشیده و به اجرا گذاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    کلایی و اعضای شورای شهر که پروانه تراکم مازاد صادرکرده اند و موجب افزایش لجام گسیخته مصرف برق گردیده اند جواب گو خاموشی برق باشند