جاده کدکن به نیشابور یکی از پرترددترین محورهای فرعی شهرستان تربت‌حیدریه است که به علت تزریق قطره‌چکانی اعتبارات و وعده‌های عمل نشده پی در پی مسئولان هنوز تکمیل نشده است و هر از گاهی خبر وقوع حادثه‌ای در این مسیر منتشر می‌شود.

خرابی جاده و سانحه در مسیر «تلخ»

یکی از شهروندان کدکن به خبرنگار ما اظهار کرد: مسیر ناهموار و کم‌عرض است و تاکنون خیلی‌ها در این جاده جان خود را از دست داده و یا دچار حادثه شده‌اند و درست است که ماشین‌های سنگین موجب خرابی و فرسودگی جاده می‌شوند و رانندگان و صاحبان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند اما ای‌کاش پرداختی‌ها صرف نوسازی جاده‌ها شود تا ساکنان منطقه از آن بهره‌مند شوند.

محمد بخشی افزود: تردد کامیون‌های بزرگ و سنگین زیاد است. خودروهای سواری با احتیاط بیشتر رانندگی می‌کنند اما با وجود این تعداد حوادث کم نیست. با تردد کامیون‌های سنگین و تریلرهای کشنده در این محور تکه‌های آسفالت یا از جا کنده و یا مسیر ترک ترک شده، بسیاری از نقاط حادثه‌خیز هم گاردریل ندارد و در حوادث جاده‌ای احتمال پرت شدن خودرو به خارج از جاده وجود دارد. بخشی تصریح کرد: موضوع دیگری که مردم جلگه‌رخ و کدکن سالیان سال با آن مواجه هستند وضعیت نامناسب جاده رباط سنگ به کدکن است که هر ماه شاهد یک اتفاق جدید است و در سالیان اخیر افراد زیادی قربانی و خانواده‌های زیادی بی‌سرپرست و یا داغدار عزیزان خود شدند اما این مسیر همچنان حادثه می‌آفریند.

محور تلخ

بخشدار کدکن گفت: در یک ماه گذشته پنج واژگونی خودرو سنگین رخ داده که فوتی و جرحی داشته است.

احمد محمدی افزود: جاده کدکن به نیشابور جاده‌ای بین‌شهرستانی محسوب می‌شود که به دلیل وجود معادن در روستای تلخ‌بخش، روستاهای شهرستان نیشابور محل تردد خودروهای سنگین شده است. این جاده حد فاصل کدکن به تلخ‌بخش به طول ۱۵ کیلومتر وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: وجود چاله‌های متعدد و بالا بودن و کم‌عرض بودن شانه خاکی جاده به گونه‌ای که در صورت خرابی یک خودرو و توقف آن منجر به مسدودی راه می‌شود موجب نارضایتی مردم شده است که در طول یک ماه گذشته در این جاده پنج واژگونی خودرو سنگین رخ داده که فوتی و مجروح داشته است و متأسفانه پیگیری‌های انجام شده تاکنون نتیجه‌ای نداشته و باید با ارتقای این مسیر از روستایی به بین‌شهری اعتبار لازم برای آن اختصاص داده شود.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات این مسیر که اغلب در فصل زمستان و ماه‌های پربارش خود را نشان می‌دهد رودخانه‌های فصلی در مسیر جاده است که با بارش‌های شدید باران و برف مسیر رباط سنگ به کدکن مسدود و بسیاری از خودروها گرفتار سیلاب می‌شوند.

محمدی در تشریح وضعیت راه‌های ارتباطی بخش کدکن افزود: این بخش حدود ۹۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان تربت حیدریه را به خود اختصاص داده است و محور رباط سنگ به کدکن و نیشابور یکی از محورهای مواصلاتی مهم و قدیمی ارتباط دو شهرستان بزرگ استان

(تربت حیدریه و نیشابور) و همچنین تنها محور ارتباطی سه شهر و بیش از ۳۰ روستای بخش‌های کدکن و جلگه‌رخ شهرستان تربت حیدریه و بخش میان‌جلگه شهرستان نیشابور محسوب می‌شود.

محمدی بیان کرد: در محور شهری کدکن - رباط سنگ در فصل بارندگی‌ها اقدام‌های مناسبی صورت گرفته ولی ارتباط مردم با مرکز شهرستان به دلیل نبود پل در ورودی شهر کدکن و رودخانه «بُرس» قطع می‌شود.

بخشدار کدکن درباره دیگر مشکل این مسیر تصریح کرد: با عنایت به اینکه این محور راه ارتباطی دو شهرستان است، عرض کم جاده یکی دیگر از مشکلات این محور است که با ارتقای درجه این مسیر این مشکل باید حل شود تا از تصادفات و تلفات کاسته شود.

محمدی در خصوص وضعیت محور ارتباطی کدکن به نیشابور حدفاصل روستای تلخ‌بخش بیان کرد: بودجه مورد نیاز این پروژه تأمین شده اما به دلیل بدهی دولت به پیمانکار، اجرای پروژه متوقف شده است.

وظیفه فراموش شده معادن در بهسازی راه ارتباطی

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تربت حیدریه هم در این باره اظهار کرد: اتمام این پروژه ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

حسین شیرمحمدیان گفت: محور کدکن به تلخ‌بخش ۱۳ کیلومتر است که پنج کیلومتر آن با هزینه‌ای افزون بر ۲۰ میلیارد ریال روکش شده و بخشی از مبلغ فوق تاکنون به پیمانکار پرداخت نشده و ادامه مسیر نیازمند ۵۰ میلیارد ریال اعتبار است که تاکنون محقق نشده است. وی افزود: در بازدید هیئت عامل ایمیدرو قول مساعد در کمک به بهسازی محور رباط سنگ به حصار یزدان و کدکن به تلخ‌بخش در آینده‌ای نزدیک داده شد. شیرمحمدیان بیان کرد: محور سرهنگ به حصار یزدان و ادامه آن به نیشابور یک راه روستایی تلقی شده و پنج معدن فعال در آن وجود دارد که بنا بر قوانین جاری صنایع و معادن می‌توان از محل سود معادن، راه‌های متصل به آن را که شامل محور سرهنگ به حصار یزدان و تلخ‌بخش می‌شود از طریق شرکت ایمیدرو بهسازی و نوسازی کرد وگرنه از اعتبارات راهداری شهرستان میسر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.