محمدعلی الحکیم گفت: نحوه برخورد نخست‌وزیر با فرمانده الحشدالشعبی از روی بی‌خردی بود؛ اگر بین نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی درگیری شکل می‌گرفت، فتنه‌ای که آمریکا و اسرائیل به دنبال آن هستند تحقق می‌یافت.

محمدعلی الحکیم تحلیلگر سیاسی مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به تبیین تحولات چند روز اخیر عراق به دنبال بازداشت "قاسم مصلح" یکی از فرماندهان الحشدالشعبی و اظهارات مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور پرداخت و گفت: این بازداشت به دنبال اتهام دولت عراق به ریاست مصطفی الکاظمی علیه "قاسم مصلح" مبنی بر اینکه او سرکرده های تظاهرات را قلع و قمع کرده است، رخ داد.

محمدعلی الحکیم افزود: این یک اتهامی است که اثبات نشده، اما در هر صورت قاسم مصلح یکی از رزمندگان حاضر در میدان های نبرد علیه داعش بوده و مقابل زیاده خواهی های دشمن خارجی اعم از آمریکا، اسرائیل و عربستان ایستاده است؛ بنابراین بعید نیست که این اتهامات طرحی باشد برای از بین بردن این فرمانده بسیج مردمی. یعنی در واقع بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که او از جانب آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها مورد هدف بوده است؛ زیرا مانع از ورود مجدد تروریست ها از سوریه به عراق شده و مقابل طرح‌های آمریکایی ایستادگی کرده است.

تحلیلگر سیاسی عراق تصریح کرد: براین اساس می توانیم بگوئیم که مصطفی الکاظمی با این کار خود اشتباه بزرگی را مرتکب شد؛ او می‌توانست با رئیس الحشدالشعبی تماس گرفته و بگوید که مثلاً یکی از فرماندهان شما به نام قاسم مصلح پرونده‌ای قضائی دارد و باید به دفتر من مراجعه کند. این کار خیلی بهتر از این بود که به آن نحو یکی از فرماندهان الحشدالشعبی را بازداشت کنند زیرا اگر خدای ناکرده اختلاف و درگیری بین نیروهای امنیتی و نیروهای الحشدالشعبی پیش می آمد، خونریزی های زیادی رخ می داد. این فتنه‌ای است که عاقبت خوشی نداشت و دقیقاً چیزی می‌شد که دشمنان عراق و محور مقاومت به ویژه رژیم تازه شکست خورده اسرائیل در غزه مشتاق آن بود. آمریکا و اسرائیل سال‌هاست که می‌خواهند فتنه در عراق، بین شیعیان باشد.

وی در ارتباط با اظهارات مصطفی الکاظمی پس از بازداشت قاسم مصلح توضیح داد: نخست وزیر باید این پرونده را به شیوه ای خردمندانه تر و مبتنی بر تجربه سیاسی حل می‌کرد و باید با الحشدالشعبی حکیمانه تر تعامل داشته باشد؛ در هرصورت الحشدالشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق است و الکاظمی فرمانده تمام این نیروهاست، نباید به گونه‌ای عمل کند که بوی فتنه داشته باشد اما متأسفانه بعضی از مشاوران او افراد مطلوبی نیستند و بر تصمیم گیری‌های نخست وزیر تأثیرگذاری سوء دارند.

محمدعلی الحکیم ادامه داد: در تحولات اخیر، عراق در آستانه ورود به یک فتنه تفرقه افکنانه دیگر که آرزوی آمریکا و اسرائیل است قرار داشت اما با ورود دلسوزان کشور و حکمت مرجعیت و برخی از سیاستمداران باتجربه فتنه شکل نگرفت و در نطفه خفه شد. آمریکا پس از اینکه وجود خود در عراق را متزلزل دیده، به دنبال استفاده از هر اتفاقی در این کشور است تا با ایجاد فتنه بزرگ حضور خود را تداوم ببخشد. اکنون دستگاه قضا باید به ایفای نقش خود به صورت عادلانه بپردازد و قطعا اگر اتهامات وارده علیه قاسم مصلح واقعیت داشته باشد، مردم و الحشدالشعبی از حکم علیه او حمایت می‌کنند و اگر هم واقعیت نداشته باشد او تبرئه خواهد شد و به دامن مردم و الحشد باز می گردد و دولت باید از او و مردم عذرخواهی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.