نفتالی بنت و یائیر لاپید توافق کردند که کابینه جدید را به صورت مشترک تشکیل دهند.

نفتالی بنت امروز تشکیل کابینه «تغییر» را اعلام خواهد کرد

قدس آنلاین: نفتالی بنت، رئیس حزب یامینا، روز یکشنبه در جلسه‌ای با فراکسیون خود اعلام خواهد کرد که با تشکیل ائتلاف با یائیر لاپید، رئیس یش عتید، موافقت کرده است.  

بنت روز جمعه تصمیم خود را به لاپید اطلاع داده بود. آن‌ها توافق کردند که بنت ابتدا تا سپتامبر ۲۰۲۳ به عنوان نخست وزیر سرکار باشد و پس از آن لاپید تا پایان دوره، یعنی نوامبر ۲۰۲۵ ریاست کابینه را در دست بگیرد. اما منابعی در حزب یامینا گفتند که هنوز اختلافاتی با حزب یش عتید وجود دارد که هنوز حل نشده است.

معاملات نهایی ائتلاف تا روز دوشنبه امضا و به کنست ارائه می‌شود. مراسم تحلیف می‌تواند چهارشنبه برگزار شود، اما از نظر قانونی، هنگامی که لاپید به رئیس رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی خود را برای تشکیل کابینه جدید اعلام کرد، یک هفته فرصت دارد تا اعضای کابینه را به کنست معرفی کند و رای اعتماد بگیرد.

از اعضای حزب یامینا که مخالف ایجاد ائتلافی برای جایگزینی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی هستند، خواسته شد تا روز دوشنبه استعفا دهد تا شخصی جایگزین آن‌ها شود که به نفع تشکیل کابینه جدید رأی دهد. زیرا حمایت حداقل شش نفر از هفت عضو  یامینا برای کسب اکثریت آراء لازم است.

منابعی در یامینا، نتانیاهو را به دروغگویی در مورد توافق با لیکود متهم کردند. آن‌ها گفتند که تنها توافقاتی که با لیکود صورت گرفته در مورد شرکت در انتخابات پنجمین دوره است.

نتانیاهو در یک فیلم سه دقیقه‌ای که روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد گفت که مذاکره کنندگان احزاب لیکود و یامینا به توافق گسترده‌ای رسیده اند، اما بنت از امضای آن خودداری کرد و از تشکیل دولت اقلیت‌ها امتناع ورزیده است.

نتانیاهو، بنت را به رد یک کابینه راستگرا متهم کرد و گفت: «نفتالی بنت در حال گرایش به سمت چپ است. این مغایر با همه اصول و وعده‌های آن‌ها و همه موارد لازم برای تضمین آینده ما است.»

او خاطرنشان کرد که در جریان عملیات نگهبان دیوارها، بنت تشکیل کابینه «تغییر» را منتفی دانست.

نتانیاهو همچنین هشدار داد: «بنت سرزمین  و ارتش اسرائیل را به خطر می‌اندازند.»

 روز جمعه، یائیر لاپید گفت که با وجود ملاقات روز قبل با بنت، او نمی‌دانست که آیا چهارشنبه شب که ماموریت او برای تشکیل کابینه از سوی ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی، اعلام می‌شود می‌تواند در ایجاد ائتلافی موفق شود یا خیر.

ملاقات لاپید با بنت این گمانه زنی‌ها را مطرح کرد که کابینه «تغییر» که می‌خواهد جایگزین نتانیاهو شود، در راه است.

چند روز پیش لاپید در فیس بوک خود نوشت: «من مطمئن نیستم که ما یک کابینه تشکیل خواهیم داد یا نه. ما سنگ تمام نمی‌گذاریم، هر کاری که می‌توانیم انجام می‌دهیم. اما این فقط به ما بستگی ندارد.»

لاپید همچنین نوشت: «اسرائیل به کابینه‌ای احتیاج دارد که در آن بنت و نیتزان هوروویتس، رئیس میرتس، برای بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی، گیدئون ساعر، رئیس امید جدید و مراف میکائیل، رئیس حزب کارگر، برای کاهش شکاف‌های طبقاتی همکاری کنند.»

او در پایان نوشت: «من البته دارای محدودیت‌هایی هستم، از جمله تعداد وزرایی که خواهیم داشت.»

لاپید برای طرفداران نتانیاهو نوشت که به خاطر سپردن این مهم است که در یک دموکراسی پویا و زنده، گاهی اوقات باید رئیس تغییر کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.