معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ارائه راه حل های عینی و واقعی از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای حل مشکلات اقتصادی مردم گفت: از هر طرف به مشکلات اقتصادی جامعه نگاه کنیم به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مقوله معیشت و گره خوردن آن با تورم سنگین سال های اخیر می رسیم.

مشکلات اقتصادی، مستقیم و غیر مستقیم، معیشت مردم را متاثر کرده است/ ۵۰ درصد خانوارها، توان امرار معاش ندارند

حجت الله عبدالملکی در گفت‌وگو با قدس آنلاین ضمن تأکید بر  اینکه نامزدهای ریاست جمهوری باید این  ارتباط را به خوبی بشناسند و مبتنی بر آن برنامه ارائه کنند، ادامه داد: نامتوازن بودن بودجه خانوارها و بر هم خوردن تعادل دخل و خرج، مستقیما معیشت خانوارها را متاثّر ساخته است چرا که بیش از ۵۰ درصد از خانوارها به دلیل گرانی شدید و از دست دادن شغل، توان تامین معیشت را ندارند.

 

 مداخلات دولت در کسب و کار، معیشت مردم را متأثر کرده است

به گفته این اقتصاددان مشکلات اقتصادی کشور به صورت غیرمستقیم و  به دو شکل با  معیشت مردم مرتبط است. او ادامه داد: مشکلات متعدد موجود در فضای کسب و کار، بی ثباتی فضای فعالیت های اقتصادی و صعوبت در این فضا، لزوم اخذ انواع و اقسام مجوز که تولیدکننده را عاصی کرده، عدم تأمین مالی آسان و عدم دسترسی به منابع بانکی که مشکلات زیادی برای سرمایه در گردش تولیدکنندگان ایجاد کرده و دخالت های زیاد دولت و دستگاه های اجرایی که چوب لای چرخ کسب و کارها می‌گذارند، افزایش بیکاری و از دست رفتن فرصتهای شغلی را در پی داشته  و به صورت غیرمستقیم با معیشت خانوار ایرانی گره خورده است لذا با بیکار شدن کارگران باید منتظر وقوع بحران‌های مالی و معیشتی ناشی از آن  بود.

 

 بی تعادلی دخل و خرج؛ محصول عدم تخصیص بودجه عمرانی  

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور افزود: مشکلات مربوط به عملکرد دولت نیز به طور غیر مستقیم با معیشت خانوارها گره خورده که مهم ترین آن کسری بودجه دولت و تورم زایی آن است. دولت  در چنین شرایطی مجبور است اعتبارات عمرانی را تخصیص ندهد که این امر روی تولید تاثیر منفی قابل توجهی دارد.

به گفته وی در دنیای امروز، بودجه عمرانی، به عنوان محرّک تولید شناخته می شود اما در ایران کسری بودجه و هزینه های سرسام آور جاری، اجازه تخصیص بهینه این بودجه را نمی دهد. عبدالملکی گفت: دولت با استقراض از شبکه بانکی و بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، تورم سنگین بر معیشت مردم تحمیل می کند و لازم است کاندیداهای ریاست جمهوری ضمن توجه به ارتباط مستقیم و غیرمستقیم این مقوله‌ها برنامه‌ای ارائه کنند که در بهبود سریع تر معیشت مردم، به طور عملی مؤثر باشد.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.