یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که شمار سیگاری‌های جهان با افزایش اعتیاد به سیگار در میان جوانان در سراسر جهان به رقم بی‌سابقه ۱.۱ میلیارد نفر رسیده است.

شمار سیگاری‌های جهان به ۱.۱ میلیارد نفر رسیده است

به گزارش قدس انلاین، روزنامه همشهری به نقل از گاردین نوشت:

 این بررسی که یافته‌های آن در ژورنال پزشکی «لنست» منتشر شده است، نشان  می‌دهد تلاش‌ها برای برای مبارزه با این عادت با رشد جمعیت که به سیگاری شدن ۱۵۰ میلیون نفر دیگر در طول ۹ سال پس از ۱۹۹۰ شده است، مواجه است و اکنون شمار سیگاری‌ها در جهان به بالاترین میزان تاکنون یعنی ۱.۱ میلیارد نفر رسیده است.

نویسندگان این بررسی می‌گویند لازم است دولت‌ها بر کاهش سیگاری شدن در میان جوانان متمرکز شوند، چرا که ۸۹ درصد سیگاری‌های جدید تا ۲۵ سالگی به سیگار معتاد می‌شوند و احتمال سیگاری شدن بعد از این سن خیلی کم است.

ماریسا ریتسما، پژوهشگر در انستیتوی سنجه‌ها و ارزیابی بهداشتی و سرپرست این پژوهش می‌گوید:‌ «جوانان به خصوص در برابر اعتیاد آسیب‌پذیر هستند و با توجه به اینکه میزان‌های بالای ترک سیگار در جهان  رخ نمی‌دهد، همه‌گیری دخانیات همچنان برای سال‌ها ادامه خواهد یافت، مگر اینکه کشورها به شدت شمار سیگاری‌های جدید را که هر سال شروع به سیگار کشیدن می‌کنند، کاهش دهند.»

گرچه شیوع سیگار کشیدن در سه دهه گذشته در جهان کاهش یافته است، اما سیگار کشیدن در مردان در ۲۰ کشور و در زنان در ۱۲ کشور افزایش یافته است.

فقط ۱۰ کشور از این کشورها دو سوم جمعیت سیگاری جهان را تشکیل می‌دهند: چین، هند، اندونزی، آمریکا، روسیه، بنگلادش، ژاپن، ترکیه، ویتنام و فیلیپین. از هر سه نفر سیگاری در جهان یک نفر در چین زندگی می‌کند (۳۴۱ میلیون).

سیگار کشیدن در سال ۲۰۱۹ با ۱.۷ میلیون مرگ  از بیماری‌های قلبی مربوط به اختلال خونرسانی به عضله قلب، ۱.۶ میلیون مرگ مربوط به بیماری مزمن انسداد ریوی، ۱.۳ میلیون مرگ مربوط به سرطان نای، برونش و ریه و حدود یک میلیون مرگ مربوط به سکته مغزی همراهی داشته است. بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که دست کم نیمی از سیگاری‌های درازمدت به علل مستقیم مربوط به سیگار کشیدن می‌میرند و در این سیگاری‌ها میانگین امید به زندگی ۱۰ سال کمتر از آنهایی است که هرگز سیگار نکشیده‌اند.

این پژوهش روندها در ۲۰۴ کشور را بررسی کرده است و به عنوان بخشی از پژوهش بزرگتر «بار جهانی بیماری‌ها» تهیه شده است که به موضوعات بهداشتی منتهی به مرگ و ناتوانی را بررسی می‌کند.

بر اساس این بررسی، نیمی از همه کشورها هیچ پیشرفتی در توقف سیگاری شدن افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله نداشته‌اند و میانگین سنی شروع سیگار کشیدن در آنها ۱۹ سال است که در اغلب جاها غیرقانونی شمردده می‌شود.

ریتسما گفت این شواهد نشان می‌دهد اگر سیگار کشیدن در جوانان به تاخیر انداخته شود، آن با احتمال کمتری اصولا به سیگاری‌ها درازمدت بدل می‌شوند.

ریتسما گفت: «تضمین اینکه  جوانان در میانه دهه ۲۰ زندگی عاری از سیگار باشند، باعث کاهش شدیدی در میزان سیگار کشیدن در نسل بعدی می‌شود.»

با وجود اینکه ۱۸۲ کشور در سال ۲۰۰۵ «پیمان کنترل دخانیات» را امضا کردند، اما اعمال سیاست‌ها برای کاهش سیگار کشیدن در کشورها متفاوت بوده است. این پژوهشگران می‌گویند وضع مالیات موثرترین سیاست در کاهش اعتیاد به سیگار بوده است، اما هنوز تفاوت بسیاری میان قیمت بالای یک پاکت سیگار در کشورهای توسعه‌یافته و قیمت بسیار کمتر سیگار در کشورهای با در آمد کم و متوسط وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.