معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به کاهش ۶۷ درصدی بارندگی از ابتدای سال آبی نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش ذخایر آبهای سطحی و زیرزمینی، آینده سختی در انتظار تامین آب شرب کلانشهر مشهد و روستاهای الحاق شده به آن است.

کاهش ٦٧ درصدی بارندگی تامین آب شرب مشهد را با چالش مواجه می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، حسن آقایی روز یکشنبه در جلسه ستاد پایش تنش آبی شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: برای مدیریت تنش آبی و گذر از تابستان پیش رو اقدامات بسیاری برنامه ریزی و اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۹ با آغاز فرآیند یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی تعداد ۲۶۲ روستا با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش این شرکت قرار گرفت.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در ابتدای تحویل گیری براساس پایش صورت گرفته ١٤٠ روستا با تنش آبی مواجه بودند که با اجرای عملیات اضطراری صورت گرفته سعی در کاهش و رفع مشکلات تامین آب این روستاها شد.

آقایی افزود: حفر و جا به جایی ۱۹ حلقه چاه، ۶۹ کیلومتر اصلاح شبکه، بهسازی ۱۶ حلقه چاه، نصب و راه اندازی ۳۵ دستگاه سیستم کلرزنی و کشف سه هزار و ٧٢ فقره انشعابات غیرمجاز از مهم ترین اقدامات اضطراری انجام شده در روستاهاست که با این اقدامات مشکل ۴۵ روستا حل شد.

وی ادامه داد: با توجه به بروز خشکسالی، کاهش محسوس بارندگی و ناپایداری و تک منبع بودن تامین آب در نقاط تحویلی پیش بینی می شود در تابستان پیش رو تعداد ۶۶ روستای تحت پوشش مشمول آبرسانی سیار شوند.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: طبق برآوردها پیش بینی می شود در دوره اوج مصرف، نیاز آبی روزانه شهر مشهد ١٢ هزار و ٨٠٠ لیتر بر ثانیه باشد براین اساس و برای جبران کمبود آب برنامه های گذر از تنش ۱۴۰۰ در سه محور مدیریت تامین آب، مدیریت توزیع آب و مدیریت مصرف آب تدوین و در حال اجرا و اقدام است.

آقایی افزود: مهم ترین پروژه ها در حوزه  مدیریت تامین شامل حفر و جا به جایی چاه، بهسازی و مهندسی مجدد چاهها، تکمیل پروژه  عظیم جمع آوری چاهها، استفاده از ظرفیت چاههای سایر ارگان ها و تکمیل احداث سه مخزن به حجم ۱۱۰ هزار متر مکعب است.

وی اضافه کرد: برنامه های مدیریت توزیع آب شامل اصلاح شبکه موثر، نشت یابی و شناسایی نشت های زمینه ای برای کاهش هدر رفت واقعی و نیز اعمال مدیریت فشار است.

معاون شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در بخش مدیریت مصرف نیز تعویض کنتورهای خراب مشترکان، توزیع کاهنده های مصرف، قطع انشعابات غیر مجاز و فرهنگ سازی و آموزش همگانی در حال انجام و اقدام است. 

آقایی افزود: تامین آب شهرستان مشهد به همراهی همه جانبه تمامی شهروندان و مشترکان نیازمند است که امیدواریم با مصرف بهینه از منابع موجود از تابستان امسال با کمترین مشکل و تنش آبی عبور کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.