۳۰۰ دستگاه اکسیژن ساز اهدایی آستان قدس رضوی روز جمعه هفتم خرداد ماه وارد دهلی پایتخت هند شد تا کمکی به یکی از بحران زده ترین کشورهای جهان بخاطر کرونا باشد که دارای اشتراکات فراوان تاریخی و تمدنی با ایران اسلامی است.

نگاهی به اهمیت ۳۰۰ دستگاه اکسیژن ساز اهدایی آستان قدس به هند

تعداد ۳۰۰ دستگاه اکسیژن ساز اهدایی آستان قدس رضوی روز جمعه ۷ خرداد ماه توسط یک فروند هواپیمای شرکت ماهان وارد دهلی شد. کشور هند در حال حاضر یکی از بحران زده ترین کشورهای جهان بخاطر شیوع ویروس کرونا است که وضعیت وخیم حاکم در آن با هشدارهای بین المللی نسبت گسترش ویروس جهش یافته هندی همراه بوده است.

دستگاه‌های مزبور تولید جمهوری اسلامی ایران بوده و در بالاترین سطح از استانداردهای جهانی قرار دارد.

علی چگنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، در این باره اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به رغم قرار داشتن در شدیدترین تحریم‌های ظالمانه، خوشبختانه در تولید لوازم پزشکی با فناوری بالا به مرحله بسیار خوبی رسیده است که امروز شاهد اهدای ۳۰۰ دستگاه اکسیژن ساز با کیفیت فوق العاده به کشور دوست هندوستان هستیم.

وی گفت: این کمک‌ها توسط آستان قدس رضوی تهیه و اهدا شده است که با مدیریت سفارت ایران به صلیب سرخ هند و نیز چندین بیمارستان و مراکز درمانی مردمی و خیریه درگیر با بیماری کرونا در چند نقطه این کشور و با هماهنگی مقامات هندی و بر اساس نظر اهدا کننده تحویل خواهد شد.

هند دومین کشور

دستگاه‌های مزبور تولید جمهوری اسلامی ایران بوده و در بالاترین سطح از استانداردهای جهانی قرار دارد

پرجمعیت جهان است که درصد چشمگیری از ساکنان کره زمین را در خود جای داده است. آخرین آمارها حاکی از حضور جمعیتی بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در این سرزمین است.

این کشور بزرگ جنوب آسیا از لحاظ جغرافیایی نیز وسعت قابل توجهی دارد و حتی با وجود جدایی پاکستان و بنگلادش از آن همچنان مساحت بزرگی از قاره آسیا را به خود اختصاص داده است.

یکی از ویژگی های کشور هند تنوع مذهبی و فرهنگی آن است که آن را تبدیل به قطبی تمدنی در آسیا و جهان کرده است. استقلال کشور هند از امپراطوری بریتانیا با مبارزات شخصیت هایی همچون گاندی و جواهر لعل نهرو، این سرزمین را الگویی الهام بخش در نیمه دوم قرن بیستم قرار داد.

ابراز ارادت رهبران هند نوین به مقام رسول اعظم اسلام(ص) و امام حسین(ع) پیوند ایران و تشیع را با سرزمین هند ریشه دار نمود و در حافظه ایرانیان و شیعیان ماندگار کرد.

جمعیت فراوان هند همزمان موجب شده که حتی جمعیت اقلیت های دینی آن مانند شیعیان نیز به مراتب از برخی کشورهای شیعه نشین بیشتر باشد. شیعیان هند بالغ بر ۶۰ میلیون نفر برآورد می شوند.

ادای احترام مقامات سیاسی هند به آیین های شیعیان خصوصا محرم سابقه فراوانی در این کشور دارد

نگاهی به مناسبات تاریخی میان ایران و هند روشن می سازد خراسان غالبا دروازه ورود ارزش های ایرانی اسلامی به هند بوده است

علاوه بر آنکه روابط ایران و هند در طول تاریخ معاصر بنا بر سوابق مبارزاتی دو کشور در مبارزه با استعمار همواره حسنه و آمیخته با احترام متقابل بوده است. در این زمینه مسئله کشمیر نیز که یکی از دغدغه های جهان اسلام شمرده می شود با وجود حمایت جمهوری اسلامی از حل و فصل آن و اعطای حقوق مردم منطقه تحت کنترل هند هیچگاه باعث تنش و افتراق میان دو کشور نشده است.

نگاهی به مناسبات تاریخی میان ایران و هند روشن می سازد خراسان غالبا دروازه ورود ارزش های ایرانی اسلامی به هند بوده است و حتی در زمینه ادبیات فارسی و شکل گیری مکتب های ادبی این داد و ستد فرهنگی قابل مشاهده است و نمونه هایی دارد.

منطقه خراسان قدیم به عنوان یکی از کانون های تمدنی در شرق جهان اسلام، سهم ممتازی در اتصال ارتباطات میان شرق و غرب جهان اسلام داشته است. حضور بارگاه و حرم حضرت امام علی موسی الرضا علیه السلام محوری ترین دلیل برجستگی منطقه خراسان بوده است. تشکیل کانون ها و مراکز علمی مانند مدرسه حدیثی نیشابور یا مرو یا بخارا نیز هویت تعداد زیادی از عالمان خطه خراسان را تا قرن ها ترسیم کرد.

قراین، بررسی ها و شواهد تاریخی از قرون میانه اسلامی تا دوران معاصر

تبادلات فرهنگی و اجتماعی ایران و خراسان با هند نشان می دهد روابط غیرسیاسی بخش پررنگی در پیوندهای دو کشور دارد علاوه بر آنکه یکی از اقتضائات دیپلماسی عمومی نیز شمرده می شود

و حتی دهه های اخیر، حاکی از اتصال یک خط فرهنگی اجتماعی از خراسان به سمت شبه قاره هند دارد که غالبا به صورت نوعی صادرات فرهنگی جلوه کرده است.

اقدام آستان قدس رضوی در امدادرسانی به کشور هند در قالب اهدای ۳۰۰ دستگاه اکسیژن ساز در عین آنکه حمایتی از مراکز درمانی و خیریه وابسته به پیروان اهل بیت(ع) خواهد بود، همزمان گام مهمی در جهت احیاء و تقویت مناسبات راهبردی ایران و خراسان با هند را شکل می دهد.

تجارب و تبادلات فرهنگی و اجتماعی ایران و خراسان با هند نشان می دهد روابط غیرسیاسی بخش پررنگی در پیوندهای دو کشور دارد علاوه بر آنکه یکی از اقتضائات دیپلماسی عمومی نیز شمرده می شود.

به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی، ۱۰۰ دستگاه از اکسیژن سازها به صلیب سرخ رسمی دولت هند و ۲۰۰ دستگاه دیگر در میان مراکز خیریه متقاضی و مورد نظر آستان قدس اهداء می شود. جامعه مسلمانان و شیعیان هند در بحران اخیر کرونا در این کشور اقدامات نوع دوستانه ستایش آمیزی نسبت به دیگر هموطنان خود مبذول داشتند. لازم به ذکر است برخی سیاست های افراطی دولت هند در چند سال اخیر موجب آزار و محدودیت های فراوانی برای جامعه مسلمانان این کشور شده بود.

منبع: رضوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.