استاندار خراسان رضوی در سلسله سفرهای شهرستانی خود طی یک سفر دو روزه عصر امروز به قوچان سفر کرد.

دستورات استاندار خراسان رضوی برای رفع مشکلات بازارچه مرزی باجگیران

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق معتمدیان عصر روز گذشته در سفر دو روزه خود به شهرستان قوچان از بخش جدید آبکوه شهرستان قوچان دیدار کرد. وی با اشاره به تأسیس بخش جدید آبکوه در شهرستان قوچان از تأسیس شهر جدید آلماجق در این بخش در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: مراحل اداری تبدیل به شهر در حال پیگیری است و باید در اسرع وقت شهردار مشخص شود.

معتمدیان در ادامه ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ظرف ۱۰ روز آینده برای شهرداری آلماجق تخصیص داد و افزود: یکی از ثمرات تبدیل روستا به شهر ارائه خدمات به مردم است و مردم باید این تغییرات را لمس کنند.

 وی سپس به بازدید از منطقه عشایری "داشی آداسی" طایفه ایزانلو در بخش باجگیران شهرستان قوچان پرداخت و با عشایر ساکن این منطقه به گفت‌وگو پرداخت. استاندار خراسان رضوی در پاسخ به خواسته یکی از زنان عشایر فعال در حوزه صنایع‌دستی گفت: فهرستی از بانوان فعال عشایر در حوزه صنایع‌دستی تهیه و تسهیلات ارزان‌قیمت یا بدون کارمزد از  محل استانداری، امور عشایری و کمیته امداد امام خمینی تأمین شود تا مقداری از مشکلات آنان رفع شود. همچنین باید از طریق بازارچه‌های صنایع‌دستی محصولات عشایر به فروش رسانده شود.

وی با تأکید بر لزوم بیمه دام و عشایر گفت: در چند سال اخیر، عشایر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و در قسمت‌هایی این کمک‌ها بلاعوض بوده و توانسته است برای تضمین آینده عشایر مؤثر باشد.

معتمدیان در خصوص صندوق خرد عشایر هم تصریح کرد: اداره کل امور عشایری و کمیته امداد امام خمینی با همکاری استانداری خراسان رضوی هر کدام مبلغ ۳۰ میلیون تومان به‌ صورت بلاعوض به این صندوق کمک کنند تا در کنار این کمک‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت بتوان این صندوق را توانمند کرد و عشایر مشکلاتشان را از این طریق برطرف کنند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی را مخاطب قرارداد و تأکید کرد: سهمیه ویژه‌ای برای تأمین صفحات خورشیدی برای عشایر در نظر گرفته شود، همچنین فرمانداری شهرستان قوچان هم می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را از محل ارزش‌ افزوده تأمین کند و با تبلیغ عشایر را برای ثبت‌نام دریافت این صفحات ترغیب کند.

وی در ادامه فرماندار شهرستان قوچان را موظف به پیگیری اجرای بهداشت، دامپزشکی، آموزش و... از طریق شورای عشایری دانست و افزود: عشایر قشری کم برخوردار، کم‌توقع و صادق و جمعیت مولدی هستند که در اقتصاد کشور تأثیرگذارند اما همواره کمترین امکانات کشور در اختیار آن‌هاست که وظیفه ما را در قبال این قشر سنگین‌تر می‌کند.

اعطای ۱۳۵ میلیارد تومان به عشایر خراسان رضوی

محمد نبوی فرد، مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی با بیان این نکته که ۹۰ درصد عشایر زیر ۵۰ سال سن بیمه شدند، عنوان کرد: طی دو سال گذشته ۱۳۵ میلیارد تومان از ۳ محل کارا، ماده ۵۲ و ماده ۱۰ و ۱۲ تسهیلات اعطا شده است.

وی افزود: خوشبختانه عشایر شهرستان قوچان در دو سال گذشته ۲۸ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند و این شهرستان با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان بالاترین جذب اعتبار از محل ماده ۵۲ در سطح کشور را داشته است.

نبوی فرد مهم‌ترین مشکل عشایر را ارزان شدن قیمت دام دانست و اظهار کرد: سهمیه خرید دام عشایر در کل کشور یک‌ میلیون رأس بوده که با توجه به این‌ که سه درصد عشایر کشور در خراسان رضوی هستند این میزان برای استان ۳۰ هزار رأس است اما اداره کل امور عشایری مجوز خرید ۱۰۰ هزار رأس را اخذ کرده است که سهم قوچان ۱۲ هزار و ۵۰۰ رأس خواهد بود.

نابودی ۱۲ میلیارد تومان سرمایه غرفه داران بازارچه مرزی باجگیران

استاندار خراسان رضوی در حاشیه بازدید از شهر مرزی، بازارچه و گمرک باجگیران پای درد دل غرفه داران نشست. گمرک باجگیران در سال‌های اخیر به دلیل بروز برخی محدودیت‌ها از طرف ترکمنستان به‌صورت نیمه فعال بوده است و در ۱۶ ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا به‌ صورت صد درصد تعطیل درآمده است. این امر معیشت شهروندان این منطقه که محل درآمد اصلی آن‌ها بازارچه مرزی بوده است را به‌شدت مورد هدف قرار داده است.

یکی از غرفه داران در این خصوص عنوان کرد: این بازارچه از سال ۹۸ به‌ طور کلی تعطیل‌ شده و همین امر نیز باعث شده ۱۲ میلیارد تومان جنس داخل غرفه‌ها فاسد شود و ۴ میلیارد تومان نیز از غرفه‌داران ترکمن طلبکار هستند که کسی پاسخگو نیست.

همچنین تعطیلی ناگهانی مرز و عدم پایبندی به قانون توسط طرف ترکمن یکی از دیگر از مشکلات غرفه داران عنوان شد، غرفه داران مدعی بودند این مشکلات به مسئولان اعلام‌ شده است اما تا کنون مشکل آن‌ها برطرف نشده است.

استاندار خراسان رضوی برای رفع مشکلات شهر مرزی باجگیران دستوراتی صادر کرد. همچنین در تماس تلفنی با رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیگیر آخرین وضعیت و علت بسته بودن مرز باجگیران شد.

لزوم تسریع راه‌اندازی جایگاه سوخت شهر مرزی باجگیران

یکی از مشکلات مردم مرزنشین باجگیران در سال‌های اخیر نبود جایگاه سوخت بوده است، معتمدیان در تماس با مدیر شرکت پخش فراورده‌های نفتی خراسان رضوی خواستار حل مشکل جایگاه سوخت منطقه مرزی باجگیران شد و برای راه‌اندازی این جایگاه سوخت طی یک هفته آینده قول مساعد داده شد.

همچنین یکی از شهروندان مدعی سنگ‌اندازی اداره کل محیط‌زیست در ایجاد طرح طبیعت‌گردی در منطقه گردشگری شمخال بود که استاندار خراسان رضوی در تماس تلفنی با مدیرکل محیط‌زیست استان گفت: منطقه شمخال استعداد جوی در حوزه گردشگری و جاذبه طبیعی دارد و ایجاد طرح طبیعت‌گردی در منطقه شمخال هر گونه مشکل استانی دارد باید سریع‌تر حل شود و تا انتهای خرداد ماه گزارش این مسئله به استانداری ارجاع شود.

اهالی بخش مرزی باجگیران از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند

شهر مرزی و ۱۲ روستای بخش باجگیران به دلیل صعب‌العبور بودن، بعد مسافت و سرانه بالا تاکنون از نعمت گاز برخوردار نبودند و این امر همواره یکی از مشکلات اصلی مرزنشینان بود اما مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی از آغاز به کار پروژه گازرسانی به این شهر خبر داد.

حسن افتخاری بیان کرد: باجگیران تنها شهر در استان خراسان رضوی است که فاقد گاز است اما اواخر سال گذشته و بر اساس قانون بودجه مجوزی گرفته شد تا ۳ برابر بقیه روستاهای استان در این منطقه هزینه شود که در حال حاضر مشاور برای این پروژه مستقر شده است.

وی از برآورد سرمایه‌گذاری تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه خبر داد و افزود: نیمه دوم امسال کار به پیمانکار واگذار خواهد شد که گازرسانی از مسیر شهرستان قوچان انجام می‌شود و لوله‌گذاری از کنار جاده و بخشی از محل جاده قدیم انجام می‌شود که باید اقدامات لازم برای تملک اراضی مالکان انجام ‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.