مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «از اسفندماه سال گذشته کانون‌های ملخ پایش شده است»، گفت: تاکنون در سطح ۲۰۰۰ هکتار از مزارع خراسان رضوی مبارزه با انواع ملخ صورت گرفته است.

مبارزه با ملخ در ۲۰۰۰ هکتار از مزارع خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه حلاج نیا در خصوص مبارزه با ملخ در مزارع استان اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته کانون‌های ملخ پایش شده و  در حال حاضر مبارزه با ملخ‌های بومی را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: امسال به دلیل کاهش بارندگی در مناطق سبزوار، داورزن، خوشاب، جوین و جغتای کانون‌هایی فعال شدند که خوشبختانه توانسته‌ایم آن‌ها را مهار کنیم. تاکنون در خراسان رضوی حدود ۲۰۰۰ هکتار با  انواع ملخ مبارزه شده است.

حلاج ‌نیا بیان کرد: آفت باید در کمترین سطح در کانون کنترل شود، زیرا ابتدا ملخ‌ها در کانون‌ها تشکیل می‌شوند که اگر در آن‌جا از بین نروند به داخل کشتزارها، مزارع و باغات وارد و خسارت جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در استان خاطرنشان کرد: امسال به دلیل شرایط خشکسالی مراتع سرسبزی کمتری داشته‌اند و به همان نسبت کنترل آفت در کانون اهمیت بیشتری دارد.

محلول پاشی، طعمه پاشی و یو ال وی پاشی از راه‌های مبارزه با آفت ملخ است

حلاج نیا درباره راه‌های کنترل این آفت تصریح کرد:  کنترل این آفت با سه روش انجام می‌شود. روش محلول پاشی، طعمه پاشی و یو ال وی پاشی از راه‌های مبارزه با این آفت است.

وی گفت: از کشاورزان، دامداران و عشایر درخواست می‌کنیم تا در صورت هرگونه تحرک آفت گونه این حشره مراتب را به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا اقدام سریع و مناسب در مرحله شکل‌گیری ابتدایی کانون ملخ انجام شده و مبارزه موثر برای ریشه‌کنی آفت صورت گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص مبارزه با آفت سن غلات در حوزه کشاورزی اظهار کرد: این نوع آفت به مزارع جو و گندم حمله می‌کند. امسال به دلیل گرم شدن هوا ممکن است برخی از مزارع تغییر رنگ داده و این امر سبب نمی‌شود که فعالیت آفت متوقف شده باشد.

متاسفانه برخی از کشاورزان مبارزه با آفت در مرحله پوره سن را جدی نمی‌گیرد

حلاج نیا افزود: متاسفانه برخی از کشاورزان مبارزه با آفت در مرحله پوره سن را جدی نمی‌گیرد که این امر سبب از بین رفتن کیفیت گندم‌ می‌شود و حتی ممکن است این نوع گندم به نان تبدیل نشود.

وی درباره فعالیت آفت سن عنوان کرد: آفت سن غلات در مرحله مادری محور گندم را هدف قرار می‌دهد و سبب می‌شود که گندم رشد نکند و همچنین پوره سن از نوع حشراتی هستند که از دانه و پروتئین گندم تغذیه می‌کند و که این امر سبب می‌شود گندم خاصیت خود را برای تغذیه انسانی و حتی دامی از دست بدهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اگر این آفت در زمان مناسب کنترل نشود جمعیت آن‌ها افزایش و سطح آلودگی بالاتری را ایجاد کنند، در همین راستا سطح کانون‌ها نیز افزایش می‌یابد. بنابراین مبارزه با سن غلات باید در این هفته جاری صورت گیرد، زیرا فرصت چندانی باقی نیست و عملیات برداشت گندم از جنوب استان آغاز شده است.

مبارزه با  آفت سن غلات در سطح ۱۴۰ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی

حلاج‌نیا اضافه کرد: تا کنون حدود ۸۲ هزار هکتار مبارزه با سن در مرحله مادری، حدود ۵۸ هزار هکتار مبارزه با پوره و همچنین در سطح استان خراسان رضوی ۱۴۰ هزار هکتار مبارزه با آفت سن غلات را داشته‌ایم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.