سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد گفت: خشکسالی شدید بخش‌های مختلف شهرستان از جمله مراتع و دامداران را تحت تأثیر قرار داده‌ است که برای کاهش خسارات ناشی از این بحران کم‌سابقه و کمک به دامداران، حدود ۵۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان بیمه شدند.

بیمه مراتع، جبران بخشی از خسارات ناشی از خشکسالی شدید

به گزارش قدس آنلاین، حمید ترابی عنوان کرد: شهرستان خلیل‌آباد نیز مثل بسیاری از نقاط کشور، سال جاری با خشکسالی شدیدی مواجه است و این خشکسالی مراتع شهرستان را تحت تأثیر قرار داده‌ است به همین منظور برای کمک به دامداران و جبران بخشی از خسارت آن‌ها، ۵۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان بیمه شدند.

ترابی اظهار کرد: در پی وقوع خشکسالی شدید سال جاری، پوشش گیاهی مراتع به شدت کاهش یافت و چون در اواخر زمستان و اوایل بهار بارندگی قابل ملاحظه‌ای نداشتیم، گراس‌ها و گیاهان یک‌ساله اصلا رویش نداشتند و با توجه به این که دامداران برای تغذیه دام به این گراس‌ها و گیاهان یک ساله متکی هستند، بسیار متضرر شدند.

وی تأکید کرد: خشکسالی اخیر که بر اساس بعضی منابع در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده‌ است علاوه بر سبز نشدن گراس‌ها و گیاهان یک ساله، حتی روی گیاهان چندساله مراتع نیز تأثیر گذاشت و باعث شد که این گیاهان در حالت کمون باقی بمانند و اصلا هیچ رشدی نداشته‌ باشند و متاسفانه بعضی از گونه‌ها نیز کاملا خشک شدند.

ترابی با اشاره به این که بحران خشکسالی، تا حدودی قابل پیش‌بینی بود و باید قبل از شروع این بحران، تمهیدات لازم از سوی نهادها و دستگاه‌های مرتبط اندیشیده می‌شد خاطر نشان کرد: در زمینه کاهش اثرات سوء خشکسالی بر دامداران، اقداماتی انجام شده اما با توجه به عمق بحران، این اقدامات هنوز به اندازه‌ای نیست که رضایت دامدارها را جلب کند.

وی افزود: در سطح شهرستان خلیل‌آباد حدود ۱۴۰ هزار هکتار مرتع داریم که ۸۵ هزار هکتار آن در بخش ششطراز و ۵۵ هزار هکتار آن در بخش مرکزی واقع شده‌ است و این مراتع به صورت سامان عرفی بین روستاها تقسیم شده‌ است و ۶۱۵ نفر مرتع‌دار در سطح شهرستان مجوز بهره‌برداری از مراتع را دارند.

ترابی با بیان این که در شهرستان خلیل‌آباد حدود ۹۰ هزار دام سبک داریم که از این تعداد دام، حدود ۳۰ هزار دام مجوز چرا در مراتع را دارند تصریح کرد: در شرایط بحرانی سال جاری دامداران با توجه به خشکسالی و نبود علوفه در مراتع، همچنین گرانی علوفه و نهاده‌های دامی، شرایط خوبی ندارند و یکی از اقداماتی که منابع طبیعی شهرستان برای جبران بخشی از خسارت ناشی از خشکسالی انجام داده‌ است بحث بیمه مراتع بوده‌ است.

وی توضیح داد: بیمه مراتع به عنوان کمک برای دامداران در نظر گرفته‌ شده‌ است و این بیمه شامل خسارات ناشی از خشکسالی، سرمازدگی، تگرگ و سیلاب است و چنان چه مرتع‌داران از طریق هریک از عوامل ذکر شده دچار خسارت شوند، کارشناسان مربوطه از مراتع بازدید کرده و درصد خسارت را مشخص می‌کنند و بر همان اساس مبلغی برای جبران این خسارت به مرتع‌داران پرداخت می‌شود و معمولا نیز این مبلغ برای امور خود مراتع از جمله ساخت آبشخور، لوله‌گذاری و هدایت و انتقال آب از نقاط دور به آبشخورها و... هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۵۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان بیمه شده‌اند و کارشناسان در حال بررسی میزان خسارات ناشی از خشکسالی هستند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد آزاد کردن چَرا در تاغ‌زارها را از جمله اقدامات دیگری برشمرد که منابع طبیعی برای گذر از این بحران برای دامداران در نظر گرفته‌است.

وی بیان کرد: در شهرستان خلیل‌آباد حدود ۲۰ هزار هکتار تاغ‌زار داریم که در شرایط عادی چَرا در این تاغ‌زارها ممنوع است اما با توجه به بحران خشکسالی که سال جاری با آن مواجه هستیم برای مدتی، چرا در تاغ‌زارها را آزاد کردیم تا دامداران از این تاغ‌زارها برای چرای دام استفاده کنند.

ترابی در پاسخ به این سوال که آیا چَرای دام‌ از تاغ‌زارها به این عرصه‌ها آسیبی وارد نمی‌کند گفت: قطعا چرای دام خارج از ظرفیت مرتع و چرای بیش از حد دام در مراتع باعث نابودی پوشش گیاهی خواهد شد اما تا زمانی که ظرفیت چَرایی در مناطق رعایت شود مشکلی به وجود نمی‌آید و با توجه به این که امسال با بحران خشکسالی مواجه هستیم همین امر باعث شده‌ است که تعداد دام‌ها کاهش پیدا کند و بسیاری از دامدارها مجبور شدند به دلیل عدم توانایی در تأمین علوفه دام، دام‌هایشان را بفروشند.

وی یادآور شد: در زمینه تخریب و تصرف اراضی ملی، همیشه خسارات ناشی از عوامل انسانی بسیار بیشتر از خسارات عوامل طبیعی بوده و در تاغ‌زارها نیز خسارت ناشی از قاچاق چوب تاغ توسط افراد سودجو بسیار بیشتر از خسارت حضور دام در این مناطق است و از مردم درخواست داریم چنان چه در زمینه تخریب و تصرف و قاچاق چوب به موردی برخورد کردند با اداره منابع طبیعی شهرستان و یا شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت تماس بگیرند.

سرپرست منابع طبیعی شهرستان خلیل‌آباد گفت: تمامی دستگاه‌های دولتی در تلاش هستند که با حداقل آسیب و خسارت، از این بحران گذر کنیم و بیمه مراتع و آزادسازی چرا در تاغ‌زارها هم از جمله اقداماتی بود که منابع طبیعی شهرستان در راستای گذر از بحران و کمک به دامداران انجام داده‌ است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.