سال ۹۸ بود که در سازمان بازآفرینی شهری، طرح ایجاد و تأسیس دفاتر تسهیلگری و بازآفرینی محلات در کشور آغاز شد و نخستین دفتر تسهیلگری در محله طرق شهر مشهد شروع به فعالیت کرد.

از سند توسعه محلات مشهد چه خبر؟

هدف از تأسیس این دفاتر، ایجاد مشارکت حداکثری برای رفع مشکلات مردم منطقه از طریق خود مردم، شناسایی تمام نقاط ضعف محله و حل مشکلات و مسائل بافت فرسوده از طریق مشارکت حداکثری اهالی محله عنوان شده است.

محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های بازآفرینی شهری برحسب تفسیر و تشخیص وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران، نیازمند بازآفرینی می‌شوند.

در این بین با وجود گذشت دو سال از ایجاد این دفاتر، هنوز اسناد توسعه بسیاری از محلات تدوین نشده و یا اگر هم تدوین شده است در انتظار تصویب نهایی به سر می‌برند و هنوز هیچ اتفاق خاصی در این مسیر نیفتاده است. ازاین‌رو در ادامه نگاهی به عملکرد برخی از این دفاتر در چند محله اولویت‌دار مشهد کرده‌ایم.

تصویب نهایی در گرو طرح تفصیلی منطقه

مدیر دفتر بازآفرینی و تسهیلگری در محله وکیل‌آباد مشهد با تأکید بر اینکه اسناد طرح توسعه و بازآفرینی محله وکیل‌آباد در پنج فصل تدوین و نهایی شده است، عنوان کرد: پس از این مرحله نیز باید به تصویب ستاد بازآفرینی و سپس تأیید استانداری برسد.

حسین اسعدی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خاطرنشان کرد: اگر طرح تفصیلی منطقه که در حال حاضر کمیسیون ماده ۵ را گذرانده و منتظر تصویب استانداری است، تصویب شود، طرح توسعه منطقه نیز نهایی شده و اولویت‌های سرمایه‌گذاری و زیربنای ورود سرمایه‌گذار به منطقه نیز مشخص خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر اولویت‌های سرمایه‌گذاری در ۱۵ هکتار ابتدایی بولوار وکیل‌آباد مشخص شده و در صورت تصویب، طرح توسعه این ۱۵ هکتار آغاز خواهد شد. پس از تصویب طرح تفصیلی، شهرداری تعریض معابر را آغاز خواهد کرد و پس از آن نسبت به تسهیل پروژه‌هایی که موضوع ماده ۱۶ است اقدام می‌کند و به این شکل طرح توسعه شهری منطقه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که در طرح بازآفرینی ممکن است با آن روبه‌رو شویم و نباید اتفاق بیفتد این است که متأسفانه در بسیاری از مواقع با عوض شدن مسئولان و مدیران شهری به‌ناگاه سیاست‌ها تغییر می‌کند، اما امیدواریم در این طرح حتی در صورت تغییر مدیریت شهری، روند بازسازی و طرح توسعه منطقه به کار خود ادامه دهد و خللی در این طرح به‌وجود نیاید.

نگاه تاریخی به محله ارگ

اما مدیر دفتر بازآفرینی محله جنت(ارگ)، بحث بازآفرینی و طرح توسعه در محلات تاریخی را تا حدود زیادی متفاوت از دیگر محلات می‌داند و می‌گوید: نگاه سازمان بازآفرینی در این حوزه متفاوت‌تر است و یک نگاه تاریخی، فرهنگی و هویتی را دربر می‌گیرد.

هادی ایوانی به مساحت ۲۱۰ هکتاری محله جنت(ارگ) اشاره و اظهار کرد: سند توسعه منطقه در حال اتمام است و تا ۱۵ روز آینده نهایی می‌شود و در انتظار تصویب قرار خواهد گرفت، اما به سبب اهمیت منطقه و به دلیل اینکه ۲۲۰ اثر ارزنده و تاریخی در این منطقه شناسایی شده است، تصمیم گرفته شد طرح توسعه و بازآفرینی ۱۱ پروژه به عنوان پروژه‌های پیشران و محرکه سریع‌تر برنامه‌ریزی و اقدام شود. نوسازی و بازآفرینی پیاده‌راه‌ها و سازماندهی فضای پیاده‌راه‌ها در این مجموعه نیز پیش‌بینی شده است. نگاه ما به این محله یک نگاه شهر همگان و انسان محور و ایجاد هویت برای این منطقه است. ما اگر حرف از معماری ایرانی و اسلامی می‌زنیم اینجا نمایان است، اگر نگران معماری نئوکلاسیک غربی که تمام شهر ما را مثل سرطان گرفته و تمام هویت و ارزش‌های ما را زیر سؤال می‌برد، هستیم، باید به داد این منطقه برسیم.

زیرساخت‌های آماده محله مهرآباد

مدیر دفتر تسهیلگری و بازآفرینی در محله مهرآباد مشهد عنوان کرد: حدود ۳۰ محله در این منطقه در دست توسعه هستند که اسناد نیمی از آن‌ها به طور قطع تدوین شده و در ستاد شهرستان و ستاد استان در مرحله تصویب هستند و مابقی در دست تدوین است و به زودی تدوین مابقی اسناد هم انجام خواهد شد.

محمد احمدی طایفه با اشاره به درصد بالای تحقق‌پذیری پروژه‌های بازآفرینی تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه، ۳۰ درصد از درآمدهای داخلی ارگان‌های ستاد بازآفرینی باید به محلات هدف اختصاص پیدا کند، بر همین اساس بیشتر اعتباراتی که به ما اختصاص پیدا می‌کند از این ۳۰ درصد و اعتباراتی است که خود ستاد ملی بازآفرینی ایران به این پروژه‌ها اختصاص می‌دهد.

وی بیان کرد: اولویت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه و محله مهرآباد به طور کامل مشخص شده و در انتظار تصویب بودجه و مبلغ اختصاصی به این منطقه هستیم.

وی تأکید کرد: الگوی بازآفرینی در برخی محلات، الگوی موفقی بوده و قراردادهایی هم که با دفاتر تدوین شده حداقل تا دو سال دیگر استمرار دارد؛ ازاین رو شورای شهر بعدی و حتی شهردار بعد هم این الگو مشترک را ادامه خواهند داد.

دفاتر تسهیلگری؛ بازوی حاکمیت

سرپرست معاونت اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه براساس آخرین آمار در ۴۳ محله شهر مشهد، ۳۶ دفتر تسهیلگری و بازآفرینی فعالیت می‌کنند، گفت: دفاتر تسهیلگری، بازویی برای آشتی حاکمیت و مردم هستند و استفاده از این ظرفیت به دلیل کارکردی همسو با دبیرخانه شهر ترمیمی، می‌تواند اثرات مضاعفی برای بهبود شرایط زندگی و معیشت شهروندان در حاشیه شهر مشهد ایجاد کند. این دفاتر همچنین می‌توانند ظرفیت مناسبی را در موضوعات آموزشی و فرهنگ‌سازی برای شهروندان به ارمغان بیاورند.

مهدی حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس افزود: ما در بسیاری از محلات مشهد دچار مشکلات اساسی در زیرساخت‌ها هستیم که موجب شد به سمت مفاهمه و تعامل رودررو با مردم این مناطق برویم و نظراتشان را در قالب طرح‌های توسعه محله جمع‌آوری و در طرح توسعه لحاظ کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از محلات در مرحله تدوین اسناد توسعه هستند، افزود: تاکنون دو سند از اسناد توسعه و بازآفرینی محله؛ یکی در طرق و دیگری در محله دروی به ستاد بازآفرینی استان ارسال شده و به تصویب نهایی رسیده است و برخی پروژه‌ها در این محلات در حال اجراست. در تلاش هستیم اسناد تهیه شده در مابقی محلات را هم به زودی به تصویب ستاد بازآفرینی استان برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.