سعید خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه هنوز موضوعات کلیدی برای حصول توافق و بازگشت آمریکا به برجام باقی مانده گمانه زنی‌های دیپلماتها در مورد اینکه مذاکرات این هفته در وین دور پایانی گفتگوهای احیاء برجام باشد را رد کرد.

موضوعات کلیدی در وین هنوز حل نشده اما بن بستی هم نیست/ گفتگوهای تهران ریاض در فضایی سازنده ادامه دارد

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفته‌ای خود در واکنش به اظهارات میخائیل اولیانوف رئیس هیئت روسیه در مذاکرات وین که گفته بود دور پنجم گفتگوها در وین  دور پایانی مذاکرات خواهد بود و مرحله دیگری برای این گفتگوها پیش‌بینی نشده، با تاکید بر اینکه ما مذاکرات را با دقت و وسواس پیش‌می‌بریم و عجله‌ای برای توافق نداریم، خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ای هر دور مذاکره می‌توانسته دور آخر باشد اگر اراده لازم در طرف مقابل برای برداشتن یک گام مهم وجود داششت ولی چون هر بار یکسری از موضوعات باقی مانده مذاکرات به دور بعدی کشیده شده است.

وی با بیان اینکه اگر موضوعات کلیدی باقی مانده حل شود این دور می‌تواند دور آخر مذاکرات باشد در غیر این صورت خیر! تصریح کرد:مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، اما مسائل کلیدی هنوز باقی‌مانده که باید با دقت بررسی و توافق شود.

وی درباره نگرانی‌ها از طولانی شدن این مذاکرات و عامدانه بودن این موضوع از سوی کشورهای اروپایی هم تاکید کرد: نه عجله‌ای داریم و نه اجازه می‌دهیم مذاکرات فرسایشی شود. مسائل کلیدی باید با دقت بررسی شوند و اگر گفت‌وگوها نیاز به تصمیماتی در تهران و پایتخت ها داشته باشد، قطعا این موارد منتقل خواهد شد اما بن بستی در مذاکرات نیست.

خطیب‌زاده افزود: توافقات کلی حاصل شده و این آمریکا است که باید یک بار برای همیشه تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد میراث دولت قبلی را ادامه دهد با خیر. همه تحریم های برجامی آمریکا باید مرتفع شده و راستی آزمایی صورت بگیرد و این راستی آزمایی در فرمولهای مورد بحث در وین صورت می‌گیرد و بعد ایران اقدامات جبرانی خود را به عقب بر خواهد گرداند.

گفتگوبا ریاض در فضایی سازنده ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند گفتگوها میان تهران و ریاض و محورهای انهم با یادآوری اینکه هیچ‌گاه مرسوم نیست جزئیات مذاکراتی از این دست پیش از حصول توافق در رسانه‌ها مطرح شود،  اظهار داشت:  گفت‌وگوها در فضایی سازنده‌ در حال پیشرفت است و امیدواریم که بتوانیم به نتیجه سازنده‌ای برسیم.

وی در مورد امکان اعزام زائران به مراسم حج امسال در نتیجه این مذاکرات هم با تایید این احتمال گفت:  رایزنی های گسترده‌ای صورت گرفته برای اینکه امسال بتوانیم این موضوع را داشته باشیم. توافقات اولیه مثبت بوده است. باید ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

اهمیت تحولات قفقاز برای تهران/ دو هدف سفر ظریف به باکو و ایروان

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره تحولات مرزی در قفقاز  و نقش ایران در حل این مناقشه نیز با اشاره به اینکه تحولات در مرز های کشور و در منطقه قفقاز از اهمیت ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، گفت: سفر دکتر ظریف به این دو کشور در ادامه رایزنی های قبلی صورت گرفته است و به طور ویژه متمرکز بر دو موضوع است: نخست ادامه صلح و ثبات و پیگیری توافقات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دوم  تمرکز بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران با این دو کشور همسایه.
وی افزود: ایران به عنوان کشوری که همواره بهترین روابط را با این پایتخت‌ها داشته است تلاش می‌کند فضای مناسبی برای تفاهم بین این دو کشور ایجاد کند.

توافق تهران بغداد برای تسویه بدهی برق و گاز عراق

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع سفر معاون نخست وزیر عراق به تهران و اینکه چرا توافقنامه‌ای در این دیدار امضا نشد، همچنین جزئیات خبر انتقال ١٢۶ میلیون دلار از طریق عراق به کواکس برای خرید واکسن گفت: این سفر متمرکز بر اسناد بالادستی بود. در خصوص ارتقای روابط دوجانبه، صادرات گاز و برق به عراق و تسویه بدهی عراق به ایران مورد توجه قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در سفر معاون نخست‌وزیر عراق به تهران همچنین درباره روابط تجاری و تأدیه بدهی‌های عراق به ایران و صادرات برق و گاز ایران به عراق و آمادگی ایران برای ادامه صادرات بحث و توافق و اطمینان داده شد اگر عراق اقدامات موثری در راستای تأدیه بدهی خود انجام دهد، این روند ادامه می‌یابد

وی در مورد خرید واکسن از کواکس از کانال عراق هم اظهار داشت: میزان بدهی عراق به ایران مشخص است و توافقاتی برای تسویه بدهی صورت گرفته که این مسأله هم مورد بررسی قرار گرفته است.

هشدار تهران به واشنگتن در مورد تهدید کشتی‌های ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره صحت خبر اعزام دو ناو ایرانی به سوی ونزوئلا و هشدار و تهدید ایالات متحده در مورد رصد این دو شناور  نیز با بیان اینکه  ایران همواره در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و براساس حقوق بین‌الملل این حق را دارد که در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند. هشدار می‌دهیم که هیچ کسی در این مورد اشتباه محاسباتی نکند و  آنهایی که در خانه‌های شیشه‌ای نشستند، مراقب باشند که سنگی به سوی ما پرت نکنند.

تبادل زندانیان می‌تواند مذاکرات وین را تسهیل کند

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مرود اظهاراتضد و نقیض در مورد مذاکره برای تبادل زندانیان با آمریکا در حاشیه گفتگوهای وین از یک سو و تکذیب آن از سوی دیگر گفت: آنچه تکذیب می‌شود این است که مذاکرات وین هیچ ارتباطی به مسائل غیر هسته ای و برجامی از جمله مسئله زندانیان ندارد. البته برای جمهوری اسلامی ایران آزادی اتباعی که گروگان گرفته شده‌اند و به ناحق و به بهانه‌های واهی در زندان‌های آمریکا گروگان هستند، اولویت هستند .

وی افزود: و اگر آمریکا این موضوع انسانی را تسهیل کند، فضای بهتری را برای گفت‌وگوها در وین  نیز ایجاد می‌کند، اگر شرایط فراهم شود، ما ذره‌ای تردید نخواهیم کرد که اتباع خود را نجات دهیم.

خرید نفت ایران توسط امریکا صحت دارد؟!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره شایعه توافق برای خرید نفت ایران توسط آمریکا هم با اشاره به اینکه از زمان دولت کلینتون با قوانین که در آمریکا وضع شده این کشور هیچ نفتی از ایران نخریده، گفت: شاید منظور موضوع دیگری است که الان جزئیاتی راجع به آن ندارم و اظهار نظر خاصی نمی‌توان کرد.

ابلاغ دستورالمعلهای انتخاباتی به سفارتخانه‌ها

وی درباره فرآیند انتخابات در خارج از کشور و تمهدیدات آن هم با اشاره به اینکه یادداشت های رسمی به کلیه پایتخت ها ارسال شده ونمایندگی های جمهوری اسلامی ایران نیز دستورالعمل های لازم را دریافت کرده اند.، گفت: وزارت امور خارجه مانند همیشه امیدورا است با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده و اقدامات گسترده‌ای که صورت گرفته است، شاهد حضور گرم هموطنان در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در کشورهای مختلف باشیم.

سند همکاری راهبردی منتظر تصمیم دولت افغانستان است

خطیب‌زاده درباره سفر مدیرکل غرب آسیاس وزارت امور خارجه به کابل و اخرین رایزنیها در مرود توافقنامه همکاری راهبردی ایران و افغانستان نیز خاطرنشان کرد: این سفر در ادامه رایزنی‌های مسمر مقامات دو کشور بوده است و افزود: تمرکز در این رایزنی‌ها تنها بر سند همکاری‌های راهبردی نیست بلکه ایران همواره بر آینده، شکوفایی و صلح و ثبات برای افغانستان در همه رایزنی ها تمرکز دارد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: واقعیت این است که ۹۹ درصد موضوعات مرتبط با سند جامع همکاری های ایران و افغانستان مدت هاست که مورد توافق قرار گرفته و آماده است. تنها  یکی دو موضوع باقی مانده که دولت افغانستان هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است. البته برداشت ما این نیست که اراده در کابل وجود ندارد و حتما باید اجماعی در داخل افغانستان هم صورت بگیرد.
وی یادآور شد: سندهای راهبردی سندهای این دولت و آن دولت نیستند. جمهوری اسلامی افغانستان قطعا از مسیر امضای چنین اسنادی تقویت خواهد شد.

در مسائل داخلی عراق مداخله و اظهار نظر نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در جواب به سوالی درباره دستگیری یکی از فرماندهان حشد الشعبی در آستانه انتخابات در عراق با یادآوری اینکه روابط ایران و و همسایه خود عراق رابطه‌ای تاریخی و چند لایه و در عین حال کاملا روشن و شفاف است، گفت: ما همواره همه را در عراق دعوت کرده‌ایم که در چارچوب سازوکارهای ملی و داخلی به حل و فصل اختلافات خودشان بپردازند. قطعا درباره موضوعاتی که در داخل عراق است، اظهارنظر خاصی نمی‌کنیم و همیشه از همه توان خود استفاده کردیم که عراق هر روز بیش از پیش در حال ثبات، امنیت و آرامش قرار داشته باشد.

شرمی تاریخی برای کانادا رقم خورد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورهام همچنین در واکنش به خبر کشف یک گور دسته جمعی از کودگان بومیان کانادایی در یکی از مدارس این کشور با تاکید بر اینکه  روی این تراژدی بزرگ انسانی که در سابقه کانادا وجود دارد هیچ اسمی بجز نسل کشی صاحبان اصلی این سرزمین نمی‌توان گذاشت، گفت: جای تأسف است که کشوری که سعی می کند خود را پشت نقاب القاب بشردوستانه پنهان کند در سابقه خود چنین روزهای تاریکی داشته است.

خطیب‌زاده این ماجرا را  شرمی تاریخی برای کانادا عنوان کرد و افزود: با جامعه بومیان کانادا اعلام همدردی می‌کنیم و دولت کانادا باید همیشه به یاد داشته باشد که هر موقع که خواست ژست حقوق بشری بگیرد باید به روزهای تاریک گذشته خود فکر کند و سعی کند این روزهای تاریک را در خانه خودش جبران کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.