اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در بازدید از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر این جشنواره را فرصت طلایی برای صنعت سینمای ایران در شرایط کرونایی اعلام کردند.

تعطیلی سینماها و حوزه‌های نمایشی به ضرر فرهنگ و هنر کشور است

به گزارش قدس آنلاین، نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی (۹ خرداد ماه ) از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سالن سینما چار سو بازدید داشتند. این اعضا که متشکل از حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی، بیژن نوباوه نائب رئیس، حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، حجت‌الاسلام حسین جلالی، زهره‌سادات لاجوردی، سیدمجتبی محفوظی، امیرحسین بانکی پورفر  بودند، در بخشی از این دیدار با محمدمهدی عسگرپور دبیر این رویداد سینمایی به گفتگو نشستند.

مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از جشنواره فیلم جهانی فجر به خبرنگار خانه ملت گفت: برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی اقدام خوشایندی در جهت ادامه حیات فرهنگ وهنر است. حدود دو سال از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و در این مدت شاهد تغییرات جدی در زندگی اجتماعی و شخصی مردم بودیم. در حال حاضر برگزاری جشنواره در این شرایط نشان می‌دهد که می‌توانیم در شرایط سخت هم با اجرای قوانین بدون تعطیلی به ادامه فعالیت های فرهنگی و هنری مشغول شد.

تعطیلی سینماها و حوزه‌های نمایشی به ضرر فرهنگ و هنر کشور است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: تعطیلی سینماها و حوزه‌های نمایشی به ضرر فرهنگ و هنر کشور است٬ باید به هر طریق ممکن مانع راکت و ساکن بودن هنر ایرانی در این شرایط باشیم. متاسفانه هنرمندان بیشترین آسیب را در طی دو سال اخیر دیدند و تمام تلاش خود را در جهت حمایت از این گروه در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفتیم.

فرهنگ و هنر  برای مجلس اهمیت دارد

در ادامه بازدید از جشنواره مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم گفت: برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی با رعایت پروتکل‌ها٬ اهمیت فرهنگ و هنر را نشان می‌دهد. بازدید نمادین کمیسیون فرهنگی از جشنواره فیلم جهانی فجر اهمیت فرهنگ و هنر در مجلس یازدهم را نشان می‌دهد.هنر همواره نقش پررنگی در فرهنگسازی داشته است. گاهی به واسطه فرهنگسازی هنر به خارج از مرزهای کشور هم پیش رود و فرهنگ ایرانی را به کشور دیگر انتقال دهد.

امسال با تلاش نمایندگان کمیسیون فرهنگی اعتبارات خوبی در راستای فرهنگ گذاشته شد به طوری که از ابتدا به میزان نیم درصد بودجه فرهنگی در نظر گرفته شده بود 

نماینده فردوس، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امسال با تلاش نمایندگان کمیسیون فرهنگی اعتبارات خوبی در راستای فرهنگ گذاشته شد به طوری که از ابتدا به میزان نیم درصد بودجه فرهنگی در نظر گرفته شده بود با تلاش نمایندگان به ۳ درصد رسید. این اتفاق خوشایندی در حوزه فرهنگ و هنر بود٬ به بیانی عدد حمایتی که کمیسیون داده بود و آنچه تصویب مجلس شد مبلغ ۳/۵ درصد اعتبارات بودجه به فرهنگ و هنر تعلق گرفت. در این اعتبار عدد مناسبی برای صندوق هنرمندان در جهت حمایت از هنرمندان دیده شد به ویژه هنرمندانی که در شرایط کرونایی آسیب‌های بسیاری دیدند.

برگزاری جلسه ای با عوامل جشنواره فیلم جهانی فجر

نصیرایی گفت: در نشست صمیمی نمایندگان با عسگرپور دبیر جشنواره مقرر گردید جلسه‌ای با حضور عوامل جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شود تا مشکلات و مسائل آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

از ظرفیت هنر غافل باشیم

در ادامه زهره سادات لاجوردی عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزاری جشنواره جهانی فرصتی بزرگ برای کشور میزبان دانست و گفت: برگزاری جشنواره به ویژه جشنواره فیلم؛ فرهنگ و هنر ایرانی را به تصویر می‌کشد، گاهی می‌شود تاریخ یک ملت را در قالب یک فیلم بلند و کوتاه به جهانیان نشان داد. به فرض مثال فیلم‌های دفاع مقدس نشان از تاریخ فراموش نشده ملت ایران دارد٬ نباید از ظرفیت هنر غافل باشیم، برگزاری جشنواره‌های بین المللی فرصت طلایی برای کشور میزبان محسوب می‌شود تا فرهنگ و هنر آن کشور را در عرصه بین المللی معرفی کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط کرونایی قرار داریم و زندگی همه افراد تحت تاثیر این بیماری قرار دارد و محدویت‌هایی در برپایی اجتماعات است٬ برگزاری این جشنواره می‌تواند کمک بزرگی به هنر هفتم همان سینما باشد، هرچند ادامه فعالیت این مشاغل نیازمند حمایت‌های دولت است، اگر حمایتی در این راستا صورت نگیرد بی شک ضربه سنگینی به فرهنگ و هنر کشور وارد می‌شود.

ایران حرف تازه‌ای در عالم هنر به ویژه عرصه سینما دارد

در ادامه بیژن نوباوه وطن عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزاری جشنواره همانند سمینار دانست به خبرنگار خانه ملت یادآور شد: جشنواره یعنی تبادل ارتباط مثل یک سمینار می‌ماند برگزاری جشنواره بهترین راه برای برقراری ارتباطات است، ایران کشوری است که حرف تازه‌ای در عالم هنر به ویژه عرصه سینما دارد، شناساندن افکار و اندیشه‌های خودمان به جهانیان بسیار با اهمیت است، حضور ایران در جشنواره‌های بین المللی و بر عکس حضور خارجیان در جشنواره‌های بین المللی می‌تواند فرصتی برای ارتباطات و تبادل نظر باشد.

در صنعت سینما بازار سینما بسیار با اهمیت است امروزه برگزاری چنین جشنواره های در سطح بین المللی می تواند تحولی نو در صنعت سینمایی کشور ما باشد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صنعت سینما بازار سینما بسیار با اهمیت است امروزه برگزاری چنین جشنواره های در سطح بین المللی می تواند تحولی نو در صنعت سینمایی کشور ما باشد، امروز شاهد حضور فیلم های ایرانی در جشنواره مختلف جهانی هستیم، گاهی بالا بردن پرچم ایران به واسطه هنر به سرانجام می‌رسد امیدواریم مسئولان در تمام عرصه از هنر به عنوان زبان مشترک جهانیان غافل نشوند. سرمایه گذاری در فرهنگ و هنر می تواند مسیری تازه ای از موفقیت باشد.

وی تصریح کرد: رفتن به سینما و تماشای فیلم یک تفریح سالم است که می‌تواند در این شرایطی که مردم به لحاظ روحی در طی دو سال آسیب دیده‌اند تاثیر گذار باشد، مسئولان و متولیان امر باید به هر طریق ممکنی این شرایط را مردم مهیا کنند به برگزاری جشنواره فیلم جهانی فجر با رعایت پروتکل‌ها می‌تواند رونق بخش صنعت سینما ایران باشد چه بسا در طی دو سال اخیر شاهد تعطیلی بسیاری از سالن‌های سینمایی کشور و حتی تغییر کار بری آنها بودیم . 

جشنواره جهانی فیلم فجر موفق به ثبت در فهرست جشنواره‌های معتبر «فیاپف» شد

 محمدمهدی عسگرپور، دبیر جشنواره فیلم جهانی فجر در گفت و گو با نمایندگان تاکید می‌کند: امسال با توجه به شرایط کرونایی شاهد بخشی از جشنواره هستیم، برنامه ریزی برای چنین شرایط بسیار سخت و مشکل بود بر همین اساس بخشی از جشنواره به صورت مجازی برگزار شد و فقط فیلم های خارجی و ایرانی را در پردیس چارسو، سینما آزادی و سالن روی باز کانون نمایش داده می‌شود.

وی ادامه داد: استقبال مردم از جشنواره بسیار زیاد است تا جایی که تمام تلاشمان این است که از ورود بیش از اندازه مردم ممانعت به عمل بیاید البته به دلیل شرایط ناخوشایند کرونا است. سال گذشته جشنواره به دلیل کرونا برگزار نشد، برگزاری جشنواره این فرصت را به صنعت سینما ایران داده تا با کشورهای دیگر در عرصه سینما ارتباط برقرار کند. در این شرایط برگزاری جشنواره فیلم جهانی فجر یک فرصت طلایی محسوب می شود.

عسگرپور با بیان اینکه یکی از بخش‌های جدی جشنواره جهانی فیلم فجر بازار فیلم است، گفت: بازار فیلم فقط محلی برای خرید و فروش فیلم نیست بلکه محلی برای ارتباط استفاده کنندگان از فیلم‌های سینمایی ایران در سراسر دنیاست که امسال این بخش کلا بصورت مجازی برگزار می‌شود و مهمان خارجی در این بخش نداریم و همچنین جشنواره جهانی فیلم فجر، بالاخره موفق به ثبت در فهرست جشنواره‌های معتبر «فیاپف» شد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، در ادامه، اعضای این کمیسیون به تماشای فیلم سینمایی «گیسوم» ساخته نوید به‌تویی نشستند. سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.