۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 754827

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با همراهی شهردار، معاونین، شهرداران نواحی و رابط شورایاران منطقه ۱۹ با حضور در محل احداث بوستان ایرانیان، در جریان مراحل ساخت و پیشرفت اقدامات اجرایی این بوستان قرار گرفتند.

تسریع در فرایند اجرایی بوستان ایرانیان

به گزارش سایت شهر تهران  به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۹، زهرا نژاد بهرام در این بازدید با بیان اینکه بوستان ایرانیان به مساحت ۱۴ هکتار در مجموعه پارک ۱۸۰ هکتاری به عنوان فاز اول قابل بهره برداری خواهد بود، بر مرحله بندی فازهای اجرایی این بوستان و اجرای اقدامات عمرانی آن براساس زمانبندی مشخص تأکید کرد و گفت: این کار با توجه به زمانبر بودن اجرای این پروژه می تواند باعث خروجی لازم و تسریع در انجام آن شود. 

او طی گفت و گو با پیمانکار اجرایی این پروژه، از اتمام معابر این بوستان در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تسریع اقدامات و تکمیل این بوستان، هرچه زودتر شاهد بهره برداری و تحویل آن به شهروندان باشیم.

نژاد بهرام در ادامه ضمن بازدید از محدوده خلازیر در جریان وضعیت ساماندهی شیطان بازار و اقدامات عمرانی بهسازی معابر خیابان سهیل مرکزی قرار گرفت.

این مسئول همچنین به محله نعمت آباد رفت و در بازدید از وضعیت بافت فرسوده این محله اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته در حال حاضر محدوده بافت فرسوده در این منطقه دو برابر شده است که ضرورت دارد نقاط باقیمانده و بخش هایی از محدوده بافت فرسوده که هنوز تدقیق نشده است، طی هماهنگی با سازمان نوسازی و دفتر خدمات الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته تا درصورت حائز شرایط بودن با هماهنگی کارگروه شورای عالی در محدوده بافت قرار گیرند. 

او طی بازدید از طرح کوچه دوستی در کوچه های سرو و شهید اژدر سرابی نیز ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح در محدوده بافت فرسوده خواستار اجرای زیباسازی بصری در کوچه های فرعی منتهی به این معابر شد. ضمن اینکه با اطلاع رسانی در ابتدای معابر این ناحیه از طریق نصب پلاکارد می توان مشارکت شهروندان علاقه مند به اجرای این طرح در کوچه محل سکونت آن ها را جلب و ساکنین را برای رنگ آمیزی کوچه خود همراهی کرد.

این مسئول از اقدامات مناسب سازی معابر و سراهای محلات این منطقه در راستای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تقدیر و بر تکمیل برخی از معابر نیمه تمام تأکید کرد.

او در ادامه از معبر مهرآرا، مناسب سازی و پیاده رو سازی آن بازدید کرد و خواستار ایجاد کانال ایمن برای خط کشی محل عابر پیاده در خیابان شهید برادران شکری شد.

تقویت شورایاری ها و استفاده از ظرفیت آن ها در اجرای کارها به عنوان تسهیل گر از دیگر موارد مورد تأکید نژاد بهرام طی حضور خود در این منطقه بود.

علی توکلی شهردار منطقه نیز در حاشیه این بازدید به اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی خلازیر اشاره کرد و گفت: اجرای اقدامات عمرانی برای بهسازی خیابان سهیل مرکزی از جمله احداث جدول، بهسازی دسترسی ها و آسفالت این خیابان، بهسازی فضاهای بی دفاع شهری با اولویت ناحیه ۳ و شناسایی نزدیک به ۷۰ نقطه، استقرار کانون های دی آی سی برای ارائه خدمات بهداشتی و غذا به معتادین از جمله این اقدامات هستند. ضمن اینکه فعالیت های لازم برای راه اندازی گرمخانه جنرال و گرمخانه زنان در این محدوده نیز در حال پیگیری هستند.

او همچنین به ارائه توضیحاتی درخصوص پروژه های توسعه محله ای این منطقه پرداخت و گفت: این پروژه ها با همراهی شورایاران در راستای رفع مطالبات شهروندان محلات این منطقه احصا شده که به جدیت در سال ۱۴۰۰ پیگیری می شوند.

توکلی با نگاهی به گوشه ای از اقدامات شهری این منطقه از سرانه ۲۰ متری فضای سبز  برای شهروندان خبر داد که با احداث بوستان ایرانیان به بیش از ۲۰ متر خواهد رسید. 

به گفته او تعویض ۱۱ زمین چمن مصنوعی، ساماندهی گل فروشان و میوه فروشان حاشیه بزرگراه شهید هاشمی، کاشت درخت در حاشیه بزرگراه های شهید هاشمی و شهید کاظمی از دیگر طرح های اجرا شده در حوزه شهری این منطقه محسوب می شوند.

طی این برنامه مرتضی آقامحمدی رابط شورایاران نیز از خدمات ارزشمند شهردار این منطقه در تخریب پاساژ توحید و کمک به رفع گره ترافیکی خیابان شکوفه، احداث لوپ خیابان شکوفه، جمع آوری شیطان بازار، رفع معارض خیابان درختی قدردانی کرد.

پیرایش ۱۰۰ مورد جداره بناهای ارزشمند

شهر: بیش از ۱۰۰ مورد جداره بناهای ارزشمند در پایتخت توسط شهرداری تهران پیرایش شد.

به گزارش شهر؛ اعضای شورای شهر بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» را مورد بررسی خود قرار دادند. این طرح پیشنهاد مشترک کمیته معماری و طرح های شهری و کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بود. این طرح مستند به بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها در خصوص تشریک مساعی برای حفظ آثار تاریخی مطرح شد و مستند به بند سوم ماده ۴۶ برنامه پنج ساله شهرداری تهران که شهرداری را به تهیه طرح های بناهای ارزشمند با تکیه بر مکان های خاطرات جمعی ملزم می کند، مطرح شد.

یکی از نکات مورد توجه در این طرح سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است. بهتر است سامانه‌های اجرای این طرح شبیه دانشنامه های جدید امکان ویرایش اطلاعات از سوی کاربران را داشته باشد. پس از بررسی های لازم این طرح با ۱۴ رای به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

در همین راستا شهرداری پس از تملک ۲۷ خانه موزه، مرمت و احیا آن آغاز کرد تا در اختیار و مورد استفاده شهروندان قرار گیرد. بافت تاریخی نیز مورد توجه قرار گرفت و نهضت سرمایه گذاری در احیا بناهای تاریخی و ارزشمند شهر شکل گرفت. بیش از ۱۰۰ جداره بناهای ارزشمند پیرایش شد و ۱۱ ابنیه تاریخی و فرهنگی معادل ۱۲۰ هزار متر مربع به نفع شهروندان احیا و بازسازی شد، آرامستان های فرهنگی، تاریخی و مذهبی نیز احیا شد. پهنه ها و گذر های فرهنگی متعددی ایجاد و ساماندهی شدند.

از مهمترین پروژه ها در بخش فرهنگی می توان به پیرایش شهری محور حافظ تا وحدت اسلامی با هدف زیباسازی و حفظ جداره های ارزشمند تاریخی به جای مانده از خیابان های تهران قدیم و احیا و بازسازی نمای ساختمان تاریخی مهمانسرای امام علی (ع) که بنایی ۷۲۰ متر مربعی متعلق به دوره دوران پهلوی اول است و مرمت و نوسازی آن در راستای احیای بناهای تاریخی در مدت پنج ماه انجام شد، اشاره کرد.

از دیگر پروژه های مهم می توان به پیرایش شهری محور حافظ تا وحدت اسلامی با هدف زیباسازی و حفظ جداره های ارزشمند تاریخی به جای مانده از خیابان های تهران قدیم و احیا و بازسازی نمای ساختمان تاریخی مهمانسرای امام علی (ع) که بنایی ۷۲۰ متر مربعی متعلق به دوره دوران پهلوی اول است و مرمت و نوسازی آن در راستای احیای بناهای تاریخی در مدت پنج ماه انجام شد، اشاره کرد. همچنین تور دبی ارزان را در سفر باتو ببینید.

اجرای ۸۰ پروژه اجتماع محور در محلات کم برخوردار

شهر: در سه سال گذشته ۸۰ پروژه توسعه اجتماع محور در مناطق و محلات کم برخوردار از سوی شهرداری تهران اجرا شده است.

به گزارش شهر، سکونتگاه‌های غیررسمی و نبود حداقلی‌ترین امکانات در نیمه جنوبی پایتخت سبب شد تا مدیران شهری از راهکار «پروژه های توسعه اجتماع محور» موسوم به پروژه‌های «تام» برای حل این چالش‌ها استفاده کنند. ناظران شهری بر این باورند که حل معضلات شهری به خصوص در مناطق کم برخوردار جز با مشارکت پایین به بالا امکان پذیر نیست درواقع تا خواست و نظر شهروندان و ساکنان محلات برای هرگونه تغییر کالبدی و یا فرهنگی و اجتماعی از سوی مدیران شهری دریافت نشود، مداخله مستقیم نه فقط تاثیرگذار نیست بلکه سبب نارضایتی و ایجاد مشکلات بیشتری در محلات می‌شود.

نمونه‌اش بوستان میثاق در محله باغ آذری است که باوجود دارا بودن ظرفیت‌های لازم برای خلق مکانی جذاب و دلپذیر برای برقراری تعاملات اجتماعی ساکنان محله، در حال حاضر فضایی رها شده و محل تمرکز انواع آسیب‌های اجتماعی است و در وضعیت موجود مورد استفاده اهالی محلی قرار نمی‌گیرد. اما؛ حالا ارتقاء کیفیت عملکردی - فضایی بوستان میثاق در دستور کار دفتر توسعه محله ای باغ آذری قرار گرفته است.

توجه ویژه مدیریت شهری در این دوره به دفاتر توسعه محلی به عنوان حلقه واسط میان محلات و شهرداری در موضوعات کالبدی، سبب شد تا محلات، محور توسعه شهر قرار بگیرند. به طوری که شهرداری تهران در بودجه سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۷۰ میلیارد تومان و در بودجه سال ۱۳۹۹ چیزی نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه محلات در نظر گرفتند اما؛ وجود تعداد زیاد محله‌هایی که سال‌ها به حاشیه رانده شده بودند و جایی در طرح‌های توسعه‌ای شهر نداشتند، سبب شد تا در سال ۱۴۰۰، اعتبار این بخش در بودجه شهرداری تهران به سه هزار میلیارد تومان برسد.

آمار نشان می‌دهد چیزی در حدود ۸۰ پروژه توسعه اجتماع محور در مناطق و محلات کم برخوردار از سوی شهرداری تهران اجرا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.