۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 754850

مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست گفت: الصاق تمبر روی بسته‌ها و پاکت‌های پستی بین‌المللی با هدف معرفی فرهنگ، هنر و تاریخ کشور،‌ از سر گرفته شد.

بازگشت باشکوه تمبر به مرسولات پستی

به گزارش قدس آنلاین تمبر پستی یک ابزار ارتباطی و رسانه ملی اثربخش است که مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و پیوندی مستحکم بین مردمان سرزمین‌ها و کشورهای مختلف از هر ملتی، مذهبی، زبانی و نژادی برقرار می‌کند. تمبر رسانه‌ای مصور و دیداری است که با زبان تصویر با همه سخن می‌گوید. زبانی که نیاز به مترجم ندارد و هرکس آن را می‌شناسد. زبانی که پیامش از تمامی تقسیم بندی‌های جغرافیایی، نظام‌های سیاسی و طبقه‌بندی‌های اجتماعی عبور کرده و بی هیچ دخل و تصرفی به مخاطب می‌رسد.

هنگامی که آلبوم‌های تمبر را ورق می‌زنیم، در میان انبوه این قاب‌های کوچک تمبرهایی به چشم می‌خورد که تصویر افراد و شخصیت‌های به‌نام و بزرگ بر آن حک شده است. در کشور ما بسیاری از تمبرهای پستی خیره‌کننده، آن دسته از تمبرهایی است که واقعیت رویدادها، وقایع و تاریخ و چهره شخصیت‌های برجسته تاریخ‌ساز و نخبگان  کشور را که در اعتلای فرهنگ و عظمت ایران اسلامی نقش ارزشمند داشته و دارند، به تصویر کشیده است.

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در سال‌های گذشته به اهمیت استفاده از تمبر به‌عنوان هویت و تاریخ کشور اشاره کرده و گفته بود «تمبر موضوعی تزیینی نیست و صنعت بسیار بزرگی در دنیا دارد و در بسیاری از کشورها الصاق تمبر به مرسولات حذف نشده چرا که تمبر تاریخ این کشورها است» و بر همین اساس تاکید کرد که تا پیش از پایان دولت هم تمبر به عنوان میراث پست و نماد فرهنگی پست به بسته‌های پستی برگردد.

به گفته او، تمبر یکی از رسانه‌های مهم فرهنگی در کشور است و حفظ تمبر نیاز به تلاش جدی‌تر دارد. ما مکان‌های تاریخی، رویدادهای مهم و میراث‌های ماندگار بسیاری داریم که می‌توانیم با تمبر آن را به تمام دنیا ارسال کنیم، اینها سبقه تاریخی دارند. زمانی که تمبرهای مختلف چاپ و در دنیا منتشر می‌شود و در کلکسیون‌های دنیا قرار می‌گیرد، می‌تواند فرهنگ غنی کشور را نشان دهد. 

در این راستا حسن عمیدی -مدیرکل دفتر مدیرعامل، امور استان‌ها و ارتباطات شرکت ملی پست- در گفت‌وگو با ایسنا از بازگشت تمبر به مرسولات پستی خبر داد و گفت: تا ۱۰ سال پیش، تمبر به‌عنوان یک هزینه پستی حساب می‌شد و مردم با خرید تمبر، مبلغ پستی را پرداخت می‌کردند. با گذشت زمان و الکترونیکی شدن فرآیندهای پستی و بروز تکنولوژی‌های جدید مانند توکن، تمبر از چرخه پستی خارج شد. 

عضو شورای عالی تمبر با بیان اینکه دستور وزیر ارتباطات این بود که تمبر به چرخه پستی برگردد، افزود: از حدود ۱۵ روز پیش، الصاق تمبر روی بسته‌ها و پاکت‌های پستی بین‌المللی با هدف معرفی فرهنگ، هنر و تاریخ کشورمان،‌ از سر گرفته شد.

عمیدی خاطرنشان کرد:‌ نگاه ما هم برای این کار، یک نگاه فرهنگی است برای اینکه بتوانیم تمبر که یک سفیر فرهنگی و نشان‌دهنده شخصیت‌ها و رویدادهای مهم کشور است را به دنیا معرفی کنیم. الصاق تمبر به مرسولات، در گام نخست، برای بسته‌های بین‌المللی است و امید داریم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، الصاق تمبر به بسته‌های داخلی هم انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.