عباس آخوندی داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم که صلاحیتش توسط شورای نگهبان تایید نشد، در گزارشی به نحوه اعتراض خود و پاسخ سخنگوی شورای نگهبان اشاره کرده است.

ادعای آخوندی درمورد بررسی اعتراض به عدم احراز صلاحیتش در شورای نگهبان

قدس آنلاین: وی در بخشی از گزارش خود خطاب به مردم نوشته است:

دوشنبه ۳ خردادماه از طریق دوست گرامی جناب آقای دکتر تخشید رییس محترم دانشکده حقوق دانشگاه تهران پیغامی دریافت کردم. پیغام از سوی جناب آقای دکتر کدخدایی عضو محترم شورای نگهبان بود مبنی بر این‌که شورا در مورد صلاحیت من به نتیجه نرسیده‌است، لذا اگر من تمایل داشته باشم، پیش از اعلام رسمی شورا از نامزدی انصراف دهم. البته من از این کار امتناع کردم و همان شب نامه‌ای را خطاب به حضرت آیت‌الله جنتی نوشتم و صبح فردای آن، برای ایشان ارسال داشتم. در آن نامه نوشتم که من واجد تمام شرایط اثباتی و فاقد تمام شرایط سلبی نامزدی انتخابات رییس جمهوری هستم، بنابراین، موضوع عدم احراز صلاحیت از سوی اینجانب مورد قبول نیست. و متذکر شدم که اگر بر اثر برخی گزارش‌ها شورا در تردید افتاده‌است من آمادگی دارم که توضیح‌های لازم را ارائه نمایم. با این وجود، در آن فوریت، شورا از من دعوتی نکرد و در سیاهه‌ی نام‌های آگهی‌شده نام من در شمارِ تایید شدگان نبود.  

با آگهی نام نامزدهای تاییدشده، روز چهارشنبه پنجم خرداد با استناد ‌قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین ردِّ صلاحیت‌شده در انتخابات مختلف مصوب مجلس در تاریخ ۱۳۷۸.۷.۲۰ ‌و مصوب مجمع تشخصیص مصلحت نظام در تاریخ ۱۳۷۸.۸.۲۲ به این موضوع اعتراض کردم. "به موجب این قانون کلیه مراجع رسیدگی‌کننده صلاحیت داوطلبان در انتخابات مختلف (‌به استثناء انتخابات خبرگان رهبری که‌مطابق اصل یکصدوهشتم (۱۰۸) قانون اساسی خواهد بود) موظفند صرفاً براساس مواد قانونی و براساس دلایل و مدارک معتبر که توسط مراکز ‌مسؤول قانونی به مراجع اجرائی و نظارتی ارسال شده‌است، به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند و چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد کردند باید ‌علت رد صلاحیت را به شرح زیر با ذکر مواد قانونی مورد استناد و دلائل مربوط به داوطلب ابلاغ نمایند". پیشینه را جویا شدم، آگاه گشتم که شورای نگهبان مدعی است که در انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت کسی را رد نمی‌کند، بلکه احراز نمی‌نماید. بنابراین، مشمول این قانون نیست. ولی، واقعیت آن است که برخی از اعضای محترم شورای نگهبان دقیقا از واژه "رد صلاحیت" استفاده می‌کنند و فراتر آن‌که این سخنان بازی با الفاظ است و نتیجه قهری رد و یا عدم احراز صلاحیت یکی است. از آن گذشته، این قانون تنها انتخابات خبرگان رهبری را مستثنی کرده و اگر مقرر بود که انتخابات ریاست جمهوری هم مستثنی باشد، آن را نیز به‌صراحت یاد می‌کرد. به هرروی، پنجشنبه ششم خرداد ماه  موضوع را از جناب آقای دکتر کدخدایی پی‌گیری کردم و ایشان گفتند که حضرت آیت‌الله جنتی موضوع را برای رسیدگی به ایشان ارجاع داده‌است. لذا، قرار شد که روز شنبه هشتم خرداد  با ایشان ملاقات داشته باشم و ایشان ابهام‌ها را مطرح و توضیح‌های مرا بشنوند.

در روز و ساعت موعود جلسه برگزار شد. ایشان استقبال کردند و صحبت‌مان ۱/۵ ساعت به‌طول انجامید. بر اساس برخی گزارش‌هایی که به شورای محترم نگهبان ارائه ‌شده‌بود برخی ابهام‌ها در ذهن تعدادی از اعضای محترم شکل گرفته‌بود. ایشان موارد را تک‌به‌تک با من مطرح کردند. موارد بسیار پیش‌پاافتاده و از نظر من به‌کلی بی‌مبنا و بی‌اساس بودند. به تمامی آنها پاسخ دادم. در نهایت قرار شد که ایشان موضوع را با اعضای محترم شورا در میان بگذارند و نتیجه را به من بگویند. در آخرین پی‌گیری که امروز دهم خرداد ماه از ایشان داشتم، گفتند که موضوع در جلسه روز چهارشنبه شورا  طرح و نتیجه اعلام خواهد شد.   

اینک بیش از هر زمان به صلاحیت خود ایمان دارم و مطمئن هستم که واجد تمام شرایط اثباتی و فاقد تمام شرایط سلبی هستم. امید دارم که شورای نگهبان در بازنگری که انجام می‌دهد ظلمی که از این رهگذر بر من و رای‌دهندگان عزیز رفته را جبران، بخشی از سردی و ناامیدی حاکم بر صحنه انتخابات را کاسته و گامی هرچند کوچک در رقابتی‌شدن شرایط انتخابات ۱۴۰۰ بردارد.

انتهای پیام/

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.