۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
کد خبر: 754896

مسوول کنترل مواد دخانی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته مبارزه با دخانیات، با همکاری اتاق صنعت و معدن و اتحادیه، ۲۵۹ مرکز غیرمجاز مصرف دخانیات در مشهد پلمب و قلیان‌های آن جمع‌آوری و معدوم شد.

۲۵۹ مرکز مصرف دخانیات در مشهد پلمب شد

به گزارش قدس آنلاین، رضا فرحزاد افزود: مصرف دخانیات به خصوص قلیان در شرایط پاندمی کرونا تاثیر زیادی در گسترش بیماری بین افراد دارد از همین رو در هفته مبارزه با دخانیات یکی از مهم ترین اتفاقات برخورد با عرضه کنندگان قلیان در لمکده ها و استراحتگاه ها است.
وی ادامه داد: قلیان به مراتب تاثیرات منفی بیشتری نسبت به سیگار دارد و می تواند سلامتیفرد را به مخاطره بیندازد.
مسوول کنترل مواد دخانی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حجم دود استنشاقی در کشیدن قلیان خیلی بیشتر از سیگار است، گفت: کشیدن قلیان با لوله آب، دودی برابر ۵۹ عدد سیگار را تولید می‌کند؛ بنابراین خطرات کشیدن سیگار برای سلامت، با کشیدن قلیان بیشتر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس این فرض که آب، دود را تصفیه‌کرده و مواد سمی آنرا کاهش‌ می‌دهد، بسیاری افراد، قلیان را در مقایسه با سیگار که باعث سرطان می‌شود، کم‌خطرتر می‌دانند، افزود: قلیان هم می‌تواند باعث سرطان شود چرا که برای گرم‌ کردن تنباکو از زغال استفاده‌ می‌کند و باعث ایجاد دودی با میزان بالای مونوکسید کربن، هیدروکربن‌های چندحلقه‌ای آروماتیک سرطان‌زا (PAH) و دیگر مواد سرطان‌زا می‌شود.
فرحزاد ادامه داد: بر اساس مطالعات، افرادی که قلیان می‌کشند سطح بالاتری از آنتی ژن کارسینوامبریونیک (CEA) در خون خود دارند که با ایجاد تومور در ارتباط است و کشیدن قلیان می‌تواند خطر سرطان دهان، ریه، معده و مری، و در درجه اول کارسینوما در پانکراس و ریه را افزایش‌ دهد.
مسوول کنترل مواد دخانی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یکی از مواد سمی اصلی در دود قلیان، مونوکسید کربن است، افزود: این ماده سمی توانایی خون در حمل اکسیژن را کاهش‌ داده و طیفی از مشکلات سلامتی، از بی‌خوابی تا سکته را افزایش‌ می‌دهد.
فرخزاد با بیان اینکه مصرف قلیان ابتلا به مشکلات تنفسی و ریوی را در پی دارد، ادامه داد: خارش معمول گلو، گرفتگی قفسه سینه، سرفه و خس‌خس همه از علائم مصرف دود قلیان است.
وی با اشاره به اینکه مواد سمی دود قلیان می‌تواند در عروق، مانده و باعث انسداد آنها و در نتیجه بروز بیماری‌های قلبی شود، گفت: کشیدن سنگین قلیان با سطح بالای تری‌گلیسیرید، که یک عامل اصلی برای پیشرفت بیماری قلبی کرونری است، ارتباط دارد و می‌تواند باعث تغییر در ضربان قلب و ایجاد آریتمی قلب شود.
چهار تا ۱۰ خردادماه، هفته مقابله با دخانیات نامگذاری شده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.