۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 754965

فرماندار گناباد گفت: خشکسالی شدید و گرمای زودرس میزان مصرف آب را زیاد کرده است و تمام تلاش ما این است که به سمت جیره‌بندی آب نرویم اما این امر علاوه بر تلاش مسئولان، نیازمند همکاری و همراهی مردم در جهت مصرف بهینه آب و جلوگیری از اسراف آب در این شرایط بحرانی است.

آب در گناباد جیره‌بندی می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، حامد قربانی عنوان کرد: شهرستان گناباد به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در حوزه‌ تأمین آب شرب با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است و با توجه به خشکسالی شدیدی که در منطقه داریم همچنین گرمای زودرس، شاهد افزایش میزان مصرف آب شرب در سطح شهرستان و به ویژه شهر گناباد هستیم.

قربانی اظهار کرد: راهکارهای متعددی برای رفع مشکل تأمین آب شرب اندیشیده شده‌ است که یکی از این راهکارها استفاده از ظرفیت قنوات شهرستان گناباد است.

وی افزود: قنات خشویی، قنات علی‌آباد و قنات قصبه از جمله قنات‌هایی هستند که در شهر گناباد جاری و ساری هستند و آب این قنات‌ها کیفیت بسیار خوبی دارد، اما متأسفانه در بعضی فصول، آب این قنات‌ها به کال ریخته می‌شود و به نوعی دورریز است در صورتی که  این آب می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای ذخیره آب در شرایط بحرانی باشد.

فرماندار گناباد تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در جهت استفاده از ظرفیت آب قنات‌ها برای ذخیره آب در شرایط بحرانی در حال انجام است،   ایجاد مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی آب شهر گناباد است که امیدواریم بتوانیم با تفاهم‌نامه‌هایی که با این قنوات منعقد می‌کنیم دغدغه شهروندان را در زمینه تأمین آب شرب به خصوص در فصول گرم، کم کنیم.

وی افزود: این مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی که به زودی راه‌اندازی خواهد شد یکی از کارهای پدافندی ارزنده‌ای بوده که در یکی دو سال اخیر در شهرستان انجام شده است و با راه‌اندازی این مخزن، چنانچه به هر دلیلی آب گناباد قطع شود این مخزن قادر خواهد بود آب شرب شهروندان را تا ۴۸ ساعت تأمین کند.

قربانی ایجاد جایگاه‌های برداشت آب شرب در نقاط مختلف شهر را از جمله اقدامات پدافندی دیگری برشمرد که در سال‌های اخیر انجام شده‌ است و این اقدامات باعث شده که در شرایط بحرانی، آب شرب شهروندان را فراهم کنیم.

وی همچنین به انتقال آب به گناباد اشاره کرد و افزود: خط انتقال ۱۲۰ کیلومتری آب از اطراف گناباد به شهر گناباد از اقدامات دیگری است که در جهت تأمین آب شهر گناباد در حال پیگیری است.

یکی از بحث‌هایی که در شهرستان گناباد در زمینه هدررفت آب مطرح است، بحث فرسودگی خطوط انتقال آب گناباد است که فرماندار گناباد در این زمینه توضیح داد: شبکه آب رسانی گناباد یک شبکه قدیمی است و قدمت شهرداری گناباد به سال ۱۳۱۶ برمی‌گردد بنابراین در طول این سال‌ها ممکن است در بعضی از نقاط شهر، برخی شبکه‌ها فرسوده شده باشد و افت فشار آب را داشته‌ باشیم که این مورد، در دستور کار قرار گرفته‌ است و به کرات موضوع را به مدیریت آب و فاضلاب استان اعلام کرده‌ایم و قرار است، موضوع ترمیم خط انتقال آب به گناباد همچنین توزیع آب در شهر گناباد را پیگیری کنند تا بتوانیم میزان هدررفت آب را به حداقل برسانیم.

فرماندار گناباد با بیان این که تا کنون آب گناباد به دلیل کم‌آبی، قطع نشده‌ است و قطعی‌های اخیر نیز به دلیل حوادث غیرمترقبه از جمله مشکلات ناشی از طوفان و ترکیدگی خطوط انتقال آب بوده‌ است، گفت: گذر از بحران کم‌آبی، تلاش همزمان مسئولان مربوطه و همکاری مردم را می‌طلبد و شهروندان باید تا جایی که در توانشان است از اسراف آب خودداری کرده و در جهت مصرف بهینه آب بکوشند.

وی جداسازی آب آبیاری فضای سبز و تقویت شبکه آب شرب را از جمله سایر اقدامات برای مقابله با کم‌آبی یاد کرد و گفت: از مردم درخواست داریم که قدر آب شرب را بیشتر بدانند و از آب شرب فقط در زمینه‌های مجاز استفاده کنند و از استفاده‌های نامتعارف آب شرب شامل شستن منازل، آب کردن استخرها، آبیاری باغچه و... خودداری کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.