وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه متخصصانی از این کشور کار هدایت سامانه‌های پدافندی روسی را برعهده دارند، از دخالت دیگر کشورها در امور داخلی آنکارا و اظهارات علیه اس-۴۰۰ انتقاد کرد.

 آنکارا: درخواست‌ها برای کنار گذاشتن اس-۴۰۰ غیرقابل قبول است

قدس آنلاین: در ادامه تنش‌های ترکیه و آمریکا بر سر سامانه‌های پدافند موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه، دولت آنکارا بار دیگر بر استفاده از این سامانه‌ها تاکید کرد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه شامگاه دوشنبه در جریان سفر به آتن گفت درخواست‌های دیگر کشورها از آنکارا برای کنار گذاشتن اس-۴۰۰، کاملا غیرقابل قبول است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، چاووش‌اوغلو در این باره توضیح داد: «ما کنترل صد درصدی بر سامانه‌های اس-۴۰۰ خواهیم داشت. ما متخصصان خود را به روسیه فرستادیم [تا آموزش ببینند] و هیچ کارشناس نظامی روسی در ترکیه [برای هدایت کردن این سامانه‌ها] نخواهد بود».

وی با انتقاد از دخالت کشورهای اروپایی و آمریکا در امور داخلی و نظامی ترکیه، تصریح کرد: «از نظر ما، درخواست‌های دیگر کشورها برای استفاده نکردن از سامانه‌های اس-۴۰۰، ناروا است».

پیش از این، «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا در سفری که به ترکیه داشت، گفته بود واشنگتن گزینه‌های دیگری را به آنکارا برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به دلیل خرید سامانه پدافندی از روسیه ارائه داده است.

نیمه فروردین ماه بود که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد پنج مقام صنایع دفاعی ترکیه از جمله «اسماعیل دمیر» رئیس آن را به دلیل ارتباط با بخش‌های نظامی و اطلاعاتی روسیه، ذیل قانون «کاتسا» تحریم کرده است.

این در حالی است که آمریکا در ماه آذر، صنایع دفاعی ترکیه و دمیر را به دلیل اقدام آنکارا برای خرید اس-۴۰۰ به لیست تحریم‌های خود افزوده بود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید این سامانه تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفته است.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز چندی پیش با بیان اینکه ترکیه و دیگر کشورها نباید از روسیه تسلیحات بخرند، تهدید کرد این اقدام می‌تواند تحریم‌های بیشتری را برای آنها در پی داشته باشد. (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.