قدس آنلاین: همه ما در زندگی خود اهدافی داریم که برای رسیدن به آن‌ها تمامی تلاش و سعی خود را بکار می‌بندیم. این اهداف می‌تواند در راستای سعادت و خوشبختی فرد برای رسیدن به کمال باشد. در این راه نیازمند لوازم و ابزاری هستیم که یکی از مهم‌ترین این ابزار، دشمن شناسی است.

دشمن شناسی از نگاه امام رضا(ع)

حجت‌الاسلام سید احسان دهسار، مبلغ سطح عالی حوزه علمیه در این خصوص به قدس آنلاین می‌گوید: شناخت دشمن، قدم مثبتی در جهت مقابله با آن است. به عبارتی زمانی که ما دشمن خود را بشناسیم راحت تر می‌توانیم با آن مقابله کنیم. دشمن می‌تواند داخلی یا خارجی، آشکار یا پنهان، مقابل و یا در پشت سرمان باشد. اگر نسبت به دشمن و موقعیت و راه‌های نفوذ آن احاطه کامل داشته باشیم بهتر و مطمئن‌تر می‌توانیم خود را از آسیب حفظ کنیم. دشمن خیلی زیرک و کاربلدی که اتفاقا قسم بر گمراهی ما خورده است شیطان رجیم است چنان‌که قرآن کریم در آیه 82 سوره ص در این باره می‌فرماید: شیطان گفت به عزتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد. خدواند متعال نسبت به کینه این دشمن قسم خورده هشدار داده و در آیه 60 سوره یاسین فرموده است: ای فرزندان آدم مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را مپرستید زیرا وی دشمن آشکار شماست.

او در مورد دلیل تسلط شیطان بر انسان از نگاه امام رضا(ع) توضیح می‌دهد: حتماً به ذهن بسیاری خطور کرده است که چرا خداوند شیطان را آفرید تا ما را گمراه کند؟ در پاسخ می‌توان گفت شیطان تسلط کامل بر انسان ندارد و آدمی با اختیار و با اراده خود رفتار می‌کند و شیطان خودش را شریک انسان در گناه نمی‌داند بلکه به عنوان یک وسوسه کننده و پیشنهاد دهنده می‌داند و این انسان ها هستند که راه خیر و خوبی را رها کرده و به پیشنهاد او پاسخ و لبیک می‌گویند. در واقع وسوسه‌ها و پیشنهادهای شیطان یک معیار برای سنجش معرفت و شناخت خودمان است که متوجه شویم چقدر در راه حق و سعادت استوار هستیم و به چه میزان از این دشمن قسم خورده فریب می‌خوریم. امام رضا(ع) در ذیل آیه هفت سوره مبارکه هود که قرآن کریم می‌فرماید: «تا شما را بیازماید که کدام‌یک نیکوکارترید» فرمود: «خداوند عز و جل، خلق خود را آفرید تا با گذاشتن تکلیف طاعت و عبادت خویش بر دوش آنان ایشان را بیازماید، نه آن که بخواهد برای آگاهیِ خود امتحان و تجربه کند؛ چه او همواره از همه چیز آگاه بوده است».

این کارشناس دینی تاکید می‌کند: باید در مقابل دشمنان دژ محکمی داشته باشیم که راه اصلی نفوذ آنان را بر خود ببندیم و این امر مهم نیازمند شناخت راه‌های نفوذ دشمن است. یکی از مهم ترین روش‌های نفوذ و تسلط شیطان که خدواند متعال هم نسبت به آن هشدار داده است گام‌های شیطانی است که انسان را به فحشاء و منکر می‌کشاند همان‌گونه که در آیه 21 سوره نور آمده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از گامهای شیطان پیروی نکنید. هر که پیرو شیطان شود گمراهش می‌سازد، زیرا او به فحشا و منکر فرمان می‌دهد.»

حجت‌الاسلام دهسار در پایان اظهار می‌کند: گام‌های نفوذ دشمن به صورت تدریجی است و معمولاً از کم شروع و به زیاد ختم می‌شود. در زندگی روزمره ما هم همین گونه بوده است. معمولاً افرادی که دچار لغزش و خطا در زمینه فردی و اجتماعی شده‌اند می‌گویند نحوه گمراهی و تباه شدن ما از یک پیشنهاد کوچک از طرف یک آشنا یا غریبه و به صورت تدریجی شروع شده است. باید مراقب گناهان و اعمال کم نیز باشیم که همین‌ها شاید زمینه ساز گمراهی بزرگی شوند. امام رضا(ع) طبق روایتی که در عیون اخبار الرضا(ع) آمده می‌فرماید: «گناهان صغیره راه‌هایی به سوی ارتکاب گناه کبیره‌اند، هر که در گناه کوچک از خدا نترسد در گناهان بزرگ هم از خدا نخواهد ترسید».  باید مواظب گامهای تدریجی و راه‌های نفوذ دشمن باشیم، حالا فرقی نمی‌کند این دشمن خارجی یا داخلی، انسانی یا شیطانی باشد. پس با راه رفتن در مسیر انجام یک گناه کوچک راه نفوذ شیطان را بر خود باز نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.